Co znajdziesz w artykule?
W czasie obecnego kryzysu wywołanego koronawirusem firma John Deere pomimo obowiązujących obostrzeń stara się być tak blisko rolnika jak to możliwe. Dzięki systemowi Connected Support serwisanci – przez Internet mogą połączyć się z komputerami ciągników i maszyn marki John Deere. Zdalna diagnostyka pozwala szybko zidentyfikować usterki trapiące maszynę, zaplanować przeglądy oraz pomóc operatorowi w regulacji pracy maszyny.
Connected Suppor: liczy się szybka reakcja
Najważniejszą funkcją systemu Connected Support jest Expert Alert. System jest w stanie przewidzieć usterki lub spadki wydajności pracy maszyny zanim faktycznie wystąpią. System zbiera anonimowe dane z komputerów ciągników i maszyn. Następnie przy wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów wykrywania awarii oraz optymalizacji pracy maszyny system wysyła odpowiednie powiadomienia do serwisantów dilera odpowiedzialnego za konkretną maszynę. Komunikaty zawierają także propozycję rozwiązania problemu. Oprócz tego dilerzy mają stały podgląd na parametry pracy maszyn podłączonych do systemu. Pracownicy serwisu na swoich komputerach mają podgląd na listę maszyn klientów. W Connected Support alarmy eksperckie pojawiają się zawsze na samej górze listy.
John Deree: wsparcie na odległość
Systemy telematyczne firmy John Deere pozwalają na zdalny dostęp do wyświetlacza komputera pokładowego. Pracownik serwisu, bez wychodzenia z biura jest w stanie „podejrzeć” ekran w ciągniku lub maszynie a tym samym doradzić operatorowi w konfiguracji maszyny. Pracownik serwisu widzi również kody błędów generowane przez komputer maszyny. Narzędzie pozwala przeprowadzić konfigurację maszyny krok po kroku, zupełnie tak jakby serwisant siedział obok rolnika w kabinie. System oszczędza czas i pieniądze rolnika. Nie ma potrzeby oczekiwania na przyjazd serwisu oraz opłacania kosztów dojazdu. Ponadto system pozwala na pełną konfigurację maszyny, z zachowaniem wszelkich obowiązujących obecnie zasad bezpieczeństwa przy kontaktach między ludźmi. W przypadku gdy system wykryje usterkę lub awarię, pracownik serwisu może zdalnie połączyć się z systemem diagnostycznym maszyny. Wiele usterek może zostać usuniętych on-line, bez konieczności bezpośredniej ingerencji człowieka. Możliwe są także aktualizacje oprogramowania maszyn i ciągników. Dzięki bieżącemu monitoringowi stanu maszyny system pozwala wydłużyć jej bezawaryjną pracę. W przypadku gdy naprawa on-line nie będzie możliwa serwis wspólnie z rolnikiem planuje termin wizyty. Serwisant wyjeżdżając do klienta zabiera ze sobą wszystkie potrzebne narzędzia oraz części zamienne. Jedna, szybka wizyta serwisu to krótszy przestój maszyny oraz mniejsze koszty dla rolnika.
Connected Suppor: trzy główne filary systemu
System zdalnej diagnostyki opiera się na trzech głównych filarach. Po pierwsze ciągnik lub maszyna muszą być wyposażone w system telematyczny JDLink. Użytkownik musi także wyrazić zgodę na udostępnianie informacji o stanie maszyny. Drugim elementem są serwery firmy John Deere. Wyposażone w odpowiednie oprogramowanie na bieżąco analizują dane wysyłane przez komputery maszyn oraz ciągników. Skomplikowane algorytmy, rozwijane przy współpracy z działem Badań i Rozwoju oraz działem Produkcji wysyłają do dilerów oraz rolników informacje o możliwości wystąpienia awarii. Ostatnim elementem są odpowiednio przeszkoleni pracownicy serwisu. System można wykorzystywać w ciągnikach serii 5R, 6M, 6R, 7R, 8R i 9R, kombajnach zbożowych produkowanych w Zweibrücken oraz USA a także sieczkarniach oraz opryskiwaczach samojezdnych. System, po aktualizacji oprogramowania można wykorzystywać także w starszych maszynach, wyprodukowanych po 2012 r. Licencja JDLink CONNECT może być bezpłatnie aktualizowana, co dwa lata.
Jest Connected Suppor, a co będzie dalej?
Na dzień dzisiejszy w całej Europie działa ponad 50000 maszyn i ciągników wyposażonych w system zdalnej diagnostyki. Liczba ta stale rośnie. Nawet po ustaniu Pandemii narzędzie to może stać się nieodłączną częścią nowoczesnego serwisu. Funkcjonalność systemu pracownicy firmy John Deere zaprezentowali w ciekawy sposób na konferencji prasowej on-line. Na początku, jeden z pracowników firmy John Deere stwierdził, że jedynym wygranym wojny z obecnym wirusem jest digitalizacja czyli przenoszenie działań człowieka do Internetu.
Adam Płachta
John Deere Financial: zamów ciągnik dziś, zacznij spłatę po żniwach 2021