poniedziałek, 25 listopada, 2024
spot_img

Jak pandemia wpłynęła na rynek jaj?

spot_img

W przedsiębiorstwach prowadzących skup jaj zauważono wzrost cen w skupach w porównaniu do zeszłego tygodnia Z danych zebranych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, iż w dniach od 19 do 26 lipca 2020 r. nastąpił wzrost o 9,6 %. Za tonę jaj do przetwórstwa 19 lipca należało zapłacić 2 964,8/netto. Natomiast 26.07 cena ta wynosiła 3250,60 zł/netto za tonę. Największe zmiany odnotowano na skupach jaj klasy S i M. Cena jaj spożywczych klasy S zwiększyła się o 9,3%. W skupie można było otrzymać za 100 szt. jaj 22,32 zł/netto. Przez tydzień odnotowano spadek cen jaj spożywczych klasy M. Za 100 sztuk jaj otrzymać było można 29,43 zł/netto, o 25 groszy taniej niż w poprzednim tygodniu.

TOWAR 7/26/2020 7/19/2020 zm. ceny %
Chów klatkowy XL 45,08 45,57 -1,1
Chów klatkowy L 37,36 37,15 0,6
Chów klatkowy M 29,43 30,08 -2,2
Chów klatkowy S 22,32 20,43 9,3

 

Z danych zebranych przez resort rolnictwa wynika, iż w rozpatrywanym okresie jaja z chowu ściółkowego zaliczyły wzrost ceny o 2%. Za 100 jaj można było uzyskać 44,00 zł/netto. O 0,84 zł mniej można było dostać za jaja z chowu ściółkowego klasy M.

TOWAR 7/26/2020 7/19/2020 zm. ceny %
Chów ściółkowy XL
Chów ściółkowy L 44,00 43,12 2,0
Chów ściółkowy M 35,16 36,00 -2,3
Chów ściółkowy S

 

Za 100 sztuk jaj z wolnego wybiegu klasy L można było uzyskać 52,40 zł/ netto, o 1,6% więcej niż w zeszłym tygodniu. Większy wzrost cen zaliczyły jaja z wolnego wybiegu klasy M. Cena wzrosła o 2.6% czyli o 1,22 zł więcej niż tydzień wcześniej. 100 jaj kosztowało 47,52 zł/netto.

TOWAR 7/26/2020 7/19/2020 zm. ceny %
Chów wolnowybiegowy L 52,40 51,57 1,6
Chów wolnowybiegowy M 47,52 46,30 2,6

 

W porównaniu do zeszłego roku, tego samego okresu Polska wyeksportowała o 7279 ton mniej jaj. Słabszy wynik to zasługa przestoju handlowego w Europie związanego z pandemią i zintensyfikowane działania konkurencji na rynkach światowych. Mowa tutaj o Amerykanach-niskie ceny eksportowanych produktów jajecznych w przyczyniły się do silnego tempa wzrostu eksportu. Przyjaciele zza oceanu korzystając z okazji zawitali na rynek UE i zwiększyli gwałtownie dostawy do państw do których unijne firmy eksportują najwięcej towarów, jak Japonia czy Izrael. Trudne warunki rynkowe spowolniły ekspansję zagraniczną, jednak otwarcie rynku Japonii stanowi szansę na odrobienie strat spowodowanych Pandemią.

 

Maria Chmal
źródło:gov.pl i kipdip.org.pl

spot_imgspot_img
Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników