Silne odbicie notowań ropy w oczekiwaniu na cięcie wydobycia surowca przez OPEC mocno podnosi ceny paliw w hurcie. W tygodniu kończącym się 5-go października dwa główne paliwa podrożały w cenniku hurtowym PKN Orlen odpowiednio o 35 gr/l – Pb95 i 45 gr/l – ON. Stąd popularna benzyna kosztuje już w hurcie 6,58 zł/l, a ON aż 7,54 zł/l (cena z 05.10.2022 z VAT). Są to poziomy cen najwyższe od przełomu sierpień/wrzesień 2022. Co ciekawe silne umocnienie złotego, ze szczytu powyżej 5 zł za dolara dolara (tydzień wcześniej), do ok. 4,85 (05.10.2022) nie osłabiło wpływu drożejącej ropy na rynek krajowy.
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol w połowie 40-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,39 zł/l i 7,29 zł/l (znacznie poniżej ceny hurtowej). Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki wzrosła o 10 groszy, a cena diesla zwiększyła się o 13 groszy na litrze. ON jest o 90 gr/l droższy od benzyny.
Cena średnia autogazu nie zmieniła w tym czasie i wyniosła 3,09 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 05-10-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,22 zł/l (+8 gr/l);
• Pb95: 6,39zł/l (+10 gr/l);
• ON: 7,29 zł/l (+13 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l ( 0 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT). Warto w tym miejscu zauważyć, że skończyły się z końcem września trańsze zakupy paliw na stacjach Lotosu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: RPP nie zmieniła stóp procentowych – Interes kredytobiorców wziął górę nad inflacją
Porównując rok do roku, benzyna 95-oktanów jest w detalu o 54 gr/l (9%) droższe niż przed rokiem. Niestety diesel, który był rok temu tańszy od benzyny, drożeje w skali roku aż o 1,5 zł/l (26%).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com