W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 22-go marca 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 12 groszy za litr (-5 groszy tydzień wcześniej), a diesla o 13 groszy na litrze (-20 groszy tydzień wcześniej).
Od początku 2023 benzyna w hurcie tanieje tylko o 6 gr/l (Pb95), ale diesel potaniał w tym czasie o 65 groszy (bez VAT). Wraz z wiosną maleje zużycie oleju opałowego do celów grzewczych, który jest bliźniaczym paliwem do ON. W międzyczasie mocno potaniała ropa i wszystkie pozostałe surowce energetyczne (gaz ziemny i węgiel).
Notowania giełdowe ropy Brent zaliczyły 20-go lutego 15-miesięczne minima – nieco powyżej 70 usd/b. W środę ropa ta notowana jest jednak o 6 usd/b wyżej.
Tym razem spadek cen paliw w hurcie wynika z gwałtownego umocnienia złotego do dolara. W środę (22.03.2023) kurs usd/pln spadł poniżej 4,33 zł za dolara, podczas gdy tydzień wcześniej dolar kosztował 12 groszy więcej.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Ceny na stacjach paliw:
Według e-Petrol w połowie 12-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,68 zł/l i 6,89 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 3 grosze, a ON potaniał aż o 18 groszy za litr. W Polsce cena diesla dopiero zbliża się do ceny benzyny, podczas gdy w skali całej UE średnia cena oleju napędowego jest już niższa od ceny średniej Pb-95.
Ceny średnie paliw w detalu: 22-03-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,35 zł/l ( -4 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l ( -3 gr/l);
• ON: 6,89 zł/l ( -18 gr/l);
• LPG: 3,15 zł/l ( -4 gr/l).
Ceny paliw mocno spadły od swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca) i są najczęściej poniżej tych sprzed roku. Jednak porównywanie cen w skali roku ma teraz niewielki sens, ponieważ rok temu byliśmy na początku wojny na Ukrainie. Lepszym porównaniem jest pokazanie zmiany w stosunku do okresu sprzed wybuchu konfliktu. Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy za dwa główne paliwa o 1,4-1,5 zł/l więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny temu jest wysoki kurs USD/PLN, który tuż przed wybuchem wojny utrzymywał się poniżej 4,0 zł, czyli ponad 30 groszy niżej niż teraz. Jednak prawie 20% spadek cen ropy w tym czasie powinien obniżyć ceny poniżej tych sprzed wybuchu wojny.
Zmiana (%) notowań ropy Brent i kursu USD/PLN w stosunku do 20.02.2022 (przed wybuchem wojny na Ukrainie:
Marże stacji paliw:
W połowie 12-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 24 gr/l (35 gr/l – tydzień wcześniej) i 30 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 23 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
W ostatnim tygodniu różnica w cenie hurtowej diesla do benzyny spadła do ok. 30 groszy:
Zmiany cen paliw w skali roku:
Ceny paliw w Unii Europejskiej:
Trzeba uczciwie stwierdzić, że dane KE pokazują w Polsce jedne z najniższych cen paliw w całej Unii Europejskiej. Dane są wyrażone w euro, dotyczą cen płaconych przez konsumentów i zawierają obciążenia podatkowe.
Ceny średnie Pb95 na mapie UE (na 13.03.2023):
Ceny średnie diesla na mapie UE (na 13.03.2023):
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE