piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Ciągnik Irum Tagro 102. Jakie są jego zalety?

spot_img

W naszym cyklu artykułów o prostych, mechanicznie sterowanych ciągnikach, które sprawdzą się w małych gospodarstwach jako główne czy w większych jako pomocnicze, opisywaliśmy już wiele marek. Nie było jeszcze prezentacji rumuńskiej marki Irum i modelu Tagro 102. Czym się wyróżnia?

Irum Tagro 102 ma pod maską 4-cylindrowy silnik FPT o mocy 75 kW/102 KM. Fot. 1. K.Grzeszczyk

Charakterystyczny design

Na targach czy wystawach można spotkać wiele marek ciągników i maszyn towarzyszących. Od 2 lat trafiają do Polski ciągniki z Rumunii. Jest to marka Irum, która w Rumunii znana jest z produkcji dużych wozów leśnych i transportowych. W ofercie jest tylko jeden model ciągnika Tagro 102. Wyróżnia go charakterystyczny design i czarny kolor nadwozia z białymi felgami.

Cóż, nie nam ocenić wygląd czy kolor, ale ten jest wyjątkowy i na pewno nikt nie pomyli się w zakresie rozpoznawalności marki wywodzącej się z Rumunii. Jest to ciągnik serii ciężkiej, zbudowany na markowych podzespołach. Pod maską pracuje silnik FPT, a w układzie przeniesienia napędu podzespoły z firmy Hema. To zwykły ciągnik mechaniczny bez żadnej zbędnej elektroniki, komputerów i zespołów obsługiwanych elektrohydraulicznie.

Markowy silnik

Do napędu zastosowano 4-cylindrowy silnik F36 FPT (Fiat Power Train) z układem zasilania common rail, który spełnia normę emisji spalin Stage V. Jego moc wynosi 75 kW/102 KM, natomiast pojemność skokowa to 3595 cm3. Maksymalny moment obrotowy jest określony na 430 Nm, a jest on osiągany przy 1400 obr./min.

Zbiornik paliwa ma pojemność 110 l, a na płyn AdBlue 20 l. W układzie przeniesienia napędu pracuje mechaniczna przekładnia 12/12 z mechanicznie sterowanym rewersem. Tylny WOM pracuje z prędkością 540/1000 obr./min. Warto zaznaczyć, że ma on funkcję wolnego startu. Załączanie WOM odbywa się hydraulicznie. Podnośnik i hydraulikę zewnętrzną z trzema parami wyjść zasila pompa o wydatku 60 l/min. Tylny TUZ ma udźwig 4400 kg.

Ciągnik mierzy 2300 mm szerokości, jest długi na 4650 mm i wysoki na 2850 mm. Rozstaw osi jest określony na 2320 mm, a prześwit pod podwoziem na 460 mm. Masa ciągnika bez dodatkowych obciążeń wynosi 4 t. Na przedniej osi są zamontowane koła z oponami o rozmiarze 380/85 R24, a na tylnej 460/85 R34.

Na przedniej osi są zamontowane koła z oponami o rozmiarze 380/85 R24, a na tylnej 460/85 R 34. Fot. 2. K.Grzeszczyk

Komfortowa kabina

Operator pracuje w komfortowej kabinie z klimatyzacją, jest w niej pneumatycznie amortyzowany i podgrzewany fotel, a poza tym fotel dla pasażera. Na wyposażeniu znajduje się radio z USB oraz oświetlenie robocze LED – cztery lampy z przodu i cztery z tyłu. Tylna szyba jest podgrzewana. Oprócz tego jest instalacja pneumatyczna z układem 2-obwodowym.

Z opcji dodatkowych proponowany jest m.in. przedni TUZ i WOM oraz kamery cofania. Możliwe jest również zamontowanie ładowacza czołowego i zabudowy leśnej. Szyby można zamówić z poliwęglanu, mają one zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne. Za dodatkową opłatą jest obciążnik na przód o masie 440 kg i do wyboru czerwony kolor.

Za ciągnik Irum Tagro 102 z przednim TUZ zapłacić trzeba nieco ponad 300 tys. zł brutto. Producent udziela 24-miesięcznej gwarancji lub 1000 mth przebiegu, wszystko w zależności, co nastąpi pierwsze.

Co sądzicie widzielibyście go u siebie na gospodarstwie?

spot_imgspot_img
Krzysztof Grzeszczyk
Krzysztof Grzeszczyk
Redaktor Naczelny, technika. Posiadam własne gospodarstwo rolne o profilu roślinnym i zwierzęcym, pochodzę z rodziny rolniczej i całe życie związany jestem z rolnictwem.

Napisz komentarz

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x