Ciągnik roku 2020

Co roku poznajemy laureatów prestiżowych wyróżnień dla ciągników rolniczych. Podczas ostatniej edycji targów techniki rolniczej Agritechnica poznaliśmy ciągnik roku 2020, specjalistyczny, uniwersalny oraz nową kategorię zrównoważony. || Krzysztof Grzeszczyk

Nagrody dla ciągników roku zostały przyznane przez jury składające się 25 dziennikarzy z wiodących specjalistycznych czasopism branżowych z całej Europy.

TRACTOR OF THE YEAR 2020

Ciągnikiem roku 2020 został Fendt 942 Vario. W skład najnowszej serii 900 Vario wchodzi pięć modeli z silnikami o mocy od 296 do 415 KM. Najmniejszy to 930 Vario, kolejne to 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario i 942 Vario. W największym modelu pod maską pracuje 6-cylindrowy silnik MAN o pojemności skokowej 9 l i mocy 415 KM. Jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin Stage V.

Fendt seria 900 Vario

Ta seria ciągników łamie pewne zasady, bariery i odkrywa nowe kierunki rozwoju. Dostawcą silników jest firma MAN, specjalista w budowaniu dużych jednostek napędowych. Jest to silnik zbudowany specjalnie dla Fendta ze względu na inne parametry potrzebne do prac polowych aniżeli w transporcie. Silnik wyróżnia to, że pracuje na znacznie niższych obrotach wału korbowego.

Obroty wału korbowego – koncepcja Fendt iD

W tej serii jest kontynuowana zmiana, która została wprowadzona wraz z wejściem na rynek serii 1000 Vario. Te zmiany dotyczyły koncepcji Fendt iD, czyli niskich obrotów wału korbowego silnika. Jednostka napędowa pracuje od 650 do 1700 obr./min wału korbowego. W pracach polowych jest to zakres między 1300-1500 obr./min. Po co to wszystko? Chodzi o to, żeby ciągnik był jak najbardziej oszczędny, na tyle na ile jest to możliwe. W układzie przeniesienia napędu pracuje przekładnia vario drive, która potrafi idealnie dobrać prędkość do wykonywanych zadań. Zakres pracy od 20 m/h do 60 km/h.

Fendt 942 Vario

Przekładnia pozwala na osobny napęd przedniej i tylnej osi. Wpływa to na to, że przednia oś w zakrętach poruszając się z tą samą prędkością powoduje wciąganie maszyny w zakręt, przyczynia się również do zmniejszenia promienia zawracania. Przez to mamy, mino sporych gabarytów, ciągnik zwinny, co jest ważne przy nawrotach. Fendt 942 Vario ma na tylnej osi ogumienie o rozmiarze 750/70 R 44, a na przedniej 650/60 R 38. Przez to jest większa powierzchnia styku z podłożem, po to, żeby jak najlepiej, jak najefektywniej i z jak najmniejszym poślizgiem przenieść wytworzoną przez silnik moc na glebę.

ZAMÓW PRENUMERATĘ I ODBIERZ PAKIET PUBLIKACJI – TUTAJ

Na kołach jest zamontowany system Vario Grip, który pozwala na zmianę ciśnienia i dostosowuje je do różnych warunków polowych bez wychodzenia z kabiny. Jest to kolejne źródło oszczędności paliwa. Układ hydrauliczny może być wyposażony w pompy o wydatku nawet 430 l/min. Są dostępne wtedy dwa obwody hydrauliczne.

Najlepszy ciągnik uniwersalny – TRACTOR OF THE YEAR 2020 Best Utility

Najlepszym ciągnikiem roku w kategorii “uniwersalny” został Fendt 314 Vario Profi+. W jego układzie przeniesienia napędu pracuje bezstopniowa przekładnia Vario. Wersja Profi+ jest przystosowana do automatycznego prowadzenia równoległego. Na wyposażeniu może być ładowacz czołowy Fendt Cargo lub Fentd Cargo Profi. Jest on możliwy do zamontowania nie tylko w serii 300, ale również serii 500 ze względu na uniwersalne mocowania do wysięgnika. Operator w kabinie ma do dyspozycji nowy terminal z 12 calowym ekranem.

Ciąg dalszy artykułu dotyczący nagrodzonych ciągników roku dostępny jest w magazynie Agro Profil grudzień 2019

Agritechnica 2019: nowy mechaniczny siewnik punktowy Serpens

Agritechnica 2019: Valtra prezentuje zmodernizowany wyświetlacz SmartGlass