poniedziałek, 17 listopada, 2025
Strona główna Blog Strona 893

John Deere Financial: zamów ciągnik dziś, zacznij spłatę po żniwach 2021

0

John Deere, niczym w czasach Wielkiego Kryzysu lat 20. i 30., kiedy jako jedyny producent maszyn rolnych wydłużył terminy płatności za już sprzedane ciągniki i maszyny rolnicze, dziś również oferuje pomoc rolnikom.

  • Przed branżą wymagający rok. Pandemia COVID-19 oraz przewidywana susza postawią rolników w trudnej sytuacji.
  • John Deere Financial przygotował pakiet pomocowy dla rolników: zarówno kupujących nowe maszyny, jak i obecnych klientów.
  • Pierwsza płatność za zakupione teraz ciągniki możliwa po 12 miesiącach od ich odbioru.

Inwestycja w nowe maszyny rolnicze w przypadkach wielu gospodarstw w tym roku stanęła pod znakiem zapytania. Nie tylko spowolnienie światowej gospodarki, ale też zapowiadana w kraju susza zmieniła nastawienie prowadzących działalność, którzy w obliczu spodziewanego kryzysu skupiają się na zapewnieniu ciągłości i stabilności ekonomicznej.

Karencja, czyli komfort w planowaniu finansów

Zakup maszyn rolniczych to dla prowadzącego działalność duże wyzwanie, które powinno być trafne nie tylko pod względem funkcjonalności, trwałości maszyn, ale też odpowiednio skrojonego finansowania, które nie zachwieje płynnością działalności. Od ponad dwóch lat rolnicy korzystają z tzw. oferty przedsezonowej John Deere, dzięki której mogą zakupić maszyny sezonowe (kombajny, opryskiwacze samojezdne, sieczkarnie), a spłatę rat rozpocząć nawet  18 miesięcy po odbiorze maszyny. To rozwiązanie gwarantujące komfort w planowaniu finansów bez znacznego wydatku tu i teraz.

Jednym z rolników, którzy w zeszłym roku, zdecydowali się na zakup kombajnu zbożowego z opcją karencji był pan Jakub Rybczak z pow. ostrzeszowskiego, łączący prowadzenie własnego gospodarstwa ze świadczeniem usług. Nowoczesny sprzęt miał pomóc w rozwoju działalności i otworzyć możliwość przyjmowania kolejnych zleceń.

– Przeanalizowaliśmy wraz z tatą różne opcje i wybór padł na John Deere Financial. Jako młody przedsiębiorca nie muszę stresować się pierwszym sezonem. Spłatę maszyny rozpocznę dopiero po żniwach 2020, dzięki czemu już znalazłem zlecenia, nie przejmując się tym, że od teraz muszę mieć środki na spłatę maszyny. Mogłem skupić się na pracy – mówi pan Jakub.

Zakup ciągnika teraz, płatność – za rok

Rolnicy, podobnie jak przedstawiciele innych branż w przyszłość patrzą z pewną dozą ostrożności. Zaplanowane inwestycje w wielu przypadkach schodzą na dalszy plan, szczególnie gdy trzeba zadbać o płynność i spłatę bieżących zobowiązań.

– Przed branżą bardzo wymagający rok, co wynika nie tylko z pandemii wirusa COVID-19, lecz też przewidywanej w kraju suszy. Dlatego też John Deere Financial  pomaga przejść przez ten trudny czas rolnikom, proponując nowe zasady finansowania kluczowych w przypadku prowadzenia rolniczej działalności, ciągników serii 6, 7 i 8. Wraz z początkiem maja rolnicy mogą zamawiać maszyny, a po ich odbiorze korzystać z nawet odroczenia spłaty kapitału nawet o 12 miesięcy. Dzięki temu przez najbliższy rok będą mogli ograniczyć wydatki inwestycyjne, zakumulować środki, a spłatę zadłużenia rozpocząć nawet po żniwach 2021 kiedy zakładamy, że sytuacja będzie już bardziej stabilna – mówi Agnieszka Dziecielska, Sales Manager w John Deere Financial.

Jak nowy program sprzedaży wygląda w praktyce? Do momentu odbioru ciągnika, rolnik nie ponosi żadnych kosztów.  Dopiero odbierając maszynę, wpłaca 15% wkładu własnego – (gdzie wkładem własnym może być również posiadana dotacja unijna lub oddana w rozliczeniu używana maszyna-), , a później przez 12 miesięcy spłaca jedynie odsetki.

Spłata pierwszej raty kapitałowo – odsetkowej rozpoczyna się dopiero w 13-tym miesiącu od odbioru ciągnika-. Dzięki temu rolnik ma rok na zaplanowanie innych wydatków (nawozów, środków ochrony roślin itd.) i przychodów,a tym samym optymalne zaplanowanie budżetu.

Klient ma wybór trzech harmonogramów spłaty rat: miesięczny, kwartalny, półroczny.

Maksymalnym okresem kredytu jest później 9 lat, czyli dodając 12 m-cy karencji (kiedy płacimy tylko odsetki), Klient otrzymuje możliwość finansowania na maksymalnie 10 lat łącznie z korzystnym oprocentowaniem, zapewnionym przez finansowanie fabryczne John Deere. Pierwsi chętni na zakup ciągnika z nowymi zasadami finansowymi już są – z tej opcji korzysta właśnie pan Bogdan z pow. biłgorajskiego.

Do zakupu z wykorzystaniem odroczenia spłaty rat zachęciła mnie przede wszystkim obecna sytuacja w Polsce i na świecie. Nikt nie wie, co będzie się działo w tym roku, sytuacja w rolnictwie ze względu na COVID-19 jest bardzo niepewna. Rozpoczęcia spłaty po roku od odbioru ciągnika da w moim wypadku możliwość spokojnego zaplanowania wydatków i przychodów ze żniw w 2020 i w 2021 roku.

Pan Bogdan planuje odebrać ciągnik we wrześniu 2020 roku.

 

 

Wsparcie dla obecnych klientów

John Deere, czołowy producent maszyn rolniczych, opieką otacza zarówno nowych, jak i obecnych klientów. Rolnicy, którzy wcześniej zakupili maszyny rolnicze w finansowaniu fabrycznym , korzystając z kredytu lub zdecydowali się na leasing, mogą liczyć na wsparcie:

– Osoby, które mają przejściowe trudności z wywiązywaniem się ze zobowiązań kredytowych, mogą składać wnioski o restrukturyzację kredytów w naszym partnerskim banku Credit Agricole. Przygotowane są następujące rozwiązania: – zawieszenie części kapitałowej lub części odsetkowej raty, lub zawieszenie raty kapitałowo-odsetkowej do 6 miesięcy,

– Klienci korzystający z produktów leasingowych John Deere Financial mają dostępną procedurę tzw. leasingu swobodnego tj. możliwość samodzielnej zmiany harmonogramu spłaty rat (jeśli leasing trwa min. 6 m-cy): obniżenia raty o połowę na 6 miesięcy lub obniżenia raty do 1 zł na 3 miesiące.

Żadne z powyższych rozwiązań nie wpływa na przyszłą ocenę zdolności kredytowych naszych Klientów – tłumaczy Paulina Anikowska, Territory Finance Manager w John Deere Financial.

Historia lubi zataczać koło – w okresie Wielkiego Kryzysu przełomu lat 20. i 30. John Deere wykupił obligacje rolne na kwotę 12 milionów dolarów i wydłużył terminy płatności za już sprzedane ciągniki i maszyny rolnicze. W efekcie w latach 1930–1932 sprzedaż maszyn co prawda spadła o 86%, ale pozwoliła rolnikom efektywnie produkować.

To doświadczenie stało się historyczną podwaliną pod budowę John Deere Financial, które od ponad 60 lat na całym świecie pomaga rolnikom mądrze finansować zakup nowych maszyn i dobiera optymalne rozwiązania także na trudniejsze czasy.

 

Uwaga na komosę w burakach cukrowych

0
Pomimo suszy na plantacjach buraków cukrowych można zaobserwować wschodzącą komosę białą. Wschody są widoczne w całej Polsce.
W rejonach zachodnich wschody komosy rozpoczęły się w okresie Świąt Wielkanocnych. Obecnie, komosa tworzy pierwszą, a czasami już drugą parę liści właściwych. Ze względu na panującą suszę liście chwastów są pokryte warstwą woskową, która chroni je przed utratą wody.
Gruba warstwa woskowa dodatkowo sprawia, że mniej cieczy roboczej zatrzymuje się na liściach, a herbicydy znacznie gorzej wnikają. Ponadto, wytwarzany przez maszyny kurz osiada na liściach, który będzie ograniczał działanie herbicydów. Szczególnie w ubiegłym roku można było zauważyć, że na wielu polach komosa została niezwalczona w okolicy ścieżek technologicznych. Jest to właśnie efekt osiadania kurzu na roślinach.
W tym roku występuje kolejny czynnik ograniczający działanie herbicydów – niska wilgotność powietrza, która będzie przyczyniała się do szybszego niż zwykle odparowania wody z kropli cieczy roboczej, co będzie ograniczało wnikanie herbicydów do chwastów. Zbyt silne obniżenie napięcia powierzchniowego będzie potęgowało to zjawisko. Praktycznie jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest zastosowanie adiuwanta zawierającego ester metylowy oleju rzepakowego (MSO).
Ester metylowy oleju rzepakowego to składnik, który bardzo dobrze rozpuszcza warstwę kutykuli. Jest też świetnym rozpuszczalnikiem dla herbicydów zawierających substancje aktywne takie jak etofumesat czy metamitron. Występuje w adiuwantach Atpolan BIO 80 EC oraz Atpolan BIO 80 EC Premium. Są to jedyne dostępne adiuwanty, które buforują pH cieczy roboczej w zakresie 7-7,5. Jest to o tyle ważne dla herbicydów sulfonylomocznikowych, ponieważ są lekkimi kwasami i w ograniczonym stopniu rozpuszczają się w wodzie. Poprzez podniesienie pH cieczy roboczej zwiększamy ich rozpuszczalność oraz skuteczność. Dodatkowe zakwaszenie cieczy roboczej poprzez stosowanie niewłaściwego adiuwanta będzie ograniczało rozpuszczanie herbicydów, a w efekcie ich wnikanie do chwastów oraz działanie.

Duńska wieprzowina w Japonii – szansa także dla Polski?

0

Koncern Danish Crown planuje zwiększenie zatrudnienia w swoich zakładach przetwórstwa wieprzowiny o ponad 100 osób. To efekt wzrostu zapotrzebowania rynku japońskiego na import wieprzowiny z Danii. Zamówienia z Japonii dotyczą produktów wymagających stosunkowo dużego przetworzenia.
Możliwość eksportu mięsa wieprzowego z Danii do Japonii to wynik podpisania w 2018 roku umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Japonią.
Umowa zakłada stopniowe znoszenie cła a także min. ujednolicanie norm sanitarnych, terminów ważności produktów, zasad podawania danych na etykietach, określania zawartości produktów i wielu innych szczegółów ważnych dla europejskich i japońskich klientów.

 

Szansa dla Polski?

W  umowie są zapisy obniżające cła na wiele różnych produktów rolno-spożywczych. Nie tylko na mięso wieprzowe. Japończycy coraz bardziej zainteresowani są nowymi dla nich produktami z Europy i świata. Obecnie interesują się szczególnie: wspomnianą wieprzowiną, serami, winami, importem ryb i owoców morza z całego świata. I to się zmienia a asortyment poszerza, co w przypadku Polski jest bardzo istotne i może stanowić szansę na rozwój krajowego eksportu rolno-spożywczego do Japonii.

Produkcja i rynek wołowiny w Polsce

Duńskie osiągnięcia

W ubiegłym roku eksport Danish Crown do Japonii wyniósł ponad 3 miliardy DKK (400 milionów EUR), co przyczyniło się do wcześniejszego wzrostu zatrudnienia o 300 osób.
Eksport dotyczył głównie świeżej wieprzowiny. Japończycy kupowali prawie wyłącznie świeże mięso, które sami przetwarzali i pakowali. Jednak w obecnych warunkach celnych japońscy odbiorcy zainteresowani są zakupem produktów przetworzonych, co dodatkowo stwarza warunki do wzrostu zatrudnienia.

DC – udziałowiec Sokołowa

Dodajmy, że Danish Crown AmbA to międzynarodowa firma przetwórstwa spożywczego zajmująca się głównie przetwórstwem mięsa wieprzowego i wołowego.
Natomiast za pośrednictwem swoich spółek zależnych, znanych jako Danish Crown Group wytwarza wiele innych produktów spożywczych.
Na polskim rynku Danish Crown Group jest udziałowcem firmy Sokołów S.A – jednego  z największych producentów mięsa w Centralno-Wschodniej Europie i jednego z liderów branży w Polsce.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródła: KE, DC Group, portal cenyrolnicze
Foto: Pixabay

Rynek drobiu: Kuwejt znosi zakaz

Gwałtowny spadek cen żywca, ubojnie wstrzymują skup, a mięsa w sklepach brakuje!

 

 

Komisja Europejska przyjęła nowy pakiet rozporządzeń – dopłaty na przechowywanie

0

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało o tym, że Komisja Europejska przyjęła nowy pakiet rozporządzeń dotyczący działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.
Pakiet dotyczy dopłat do przechowywania: świeżego mięsa z bydła, mięsa baraniego i koziego, odtłuszczonego mleka w proszku (OMP), masła i niektórych serów.
Wnioski o dopłaty dla tych asortymentów składać można już od 7 maja!
Kolejne unijne rozporządzenia dotyczą planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych, środków stabilizacji rynków w sektorze ziemniaka, warzyw i owoców,  stabilizowania rynku drzew i innych roślin żywych, bulw, korzeni itp., kwiatów ciętych i liści ozdobnych. Przy dokonywaniu zmian uwzględniono też pszczelarzy.
Komisja Europejska zezwoliła także na wdrażanie wsparcia dla sektora szkolnego.
Z uwagi na znaczenie tych tematów dla rolników i producentów rolnych, szczegółowe informacje o nowych rozporządzeniach KE publikujemy poniżej.
Rozporządzenia zaczną obowiązywać z dniem publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zaplanowanym w ekspresowym tempie na początek maja br.

Przechowywanie świeżego mięsa z bydła

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat – kod CN i opis produktu:

ex 0201 20 50: ćwierci rozdzielone – tylna część półtuszy, posiadająca wszystkie kości, udo i krzyżową włącznie z polędwicą, z minimalnie trzema całymi lub przeciętymi żebrami, z goleniem lub bez oraz z cienką pachwiną lub bez;

  • Klasa uformowania:
    • S: Wybitne
    • E: Doskonałe
    • U: Bardzo dobre
    • R: Dobre
    • O: Dostateczne
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 1 008 euro/tonę
    • 120 dni: 1 033 euro/tonę
    • 150 dni: 1 058 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę;
  • Projekt zawiera przepisy dotyczące odstępstw od przeprowadzanych kontroli, w tym kontroli na miejscu.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

  • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
  • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

Mięso baranie i kozie

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat – kody CN i opis produktów:
    • ex 0204 10 00:  świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z jagniąt w wieku poniżej
      12 miesięcy;
    • ex  0204 50 11: świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z kóz w wieku poniżej
      12 miesięcy;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 866 euro/tonę
    • 120 dni: 890 euro/tonę
    • 150 dni: 915 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem o dopłaty: 5 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

  • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
  • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

Dopłaty do mleka w proszku

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wprowadzającego prywatne przechowywanie odtłuszczonego mleka w proszku oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy odtłuszczone mleko w proszku (OMP) musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji VI załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie OMPwprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość OMP objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 5,11 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,13 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie OMP z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Dopłaty do masła

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wprowadzającego prywatne przechowywanie masła oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy masło musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii.Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji IV załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie masła wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 9,83 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,43 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie masła z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niektóre sery

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) wprowadzającego tymczasowy nadzwyczajny system dopłat do prywatnego przechowywania niektórych serów oraz ustalające z góry stawkę dopłat.
    Podstawa prawna: art. 219 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013.
  • W celu kwalifikowania się do pomocy ser musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. W dniu rozpoczęcia obowiązywania umowy o przechowywanie, ser ma mieć minimalny wiek, który odpowiada, w przypadku serów z chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, okresowi dojrzewania określonemu w specyfikacji produktu oraz w przypadku innych serów normalnemu okresowi dojrzewania określonemu przez państwa członkowskie;
  • Łącznie dopłatą do prywatnego przechowywania jest objętych 100 tys. ton sera, z czego limit
    dla Polski wynosi 8 277 ton;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie sera umieszczonego w przechowywaniu przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 0,5 tony;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 60 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 15,57 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,40 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie sera z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ziemniaki, mleko i przetwory, drzewa i kwiaty

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w sprawie środków stabilizacji rynków w sektorze ziemniaka;
  2. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) upoważniającego do zawierania umów oraz podejmowania decyzji w zakresie środków stabilizujących sektor drzew i innych roślin żywych, bulw, korzeni i tym podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych;
  3. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych.

Podstawa prawna: art. 222 rozporządzenia nr 1308/2013 – w celu ustabilizowania danego sektora stosuje się odstępstwo od zakazu porozumień i praktyk, które mogą wpływać na handel między państwami UE, tj. od stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

  • Podmioty, których dotyczy projekt rozporządzenia: rolnicy, zrzeszenia rolników, związki takich zrzeszeń, uznane na podstawie przepisów rozporządzenia 1308/2013 organizacje producentów, zrzeszenia uznanych organizacji producentów i uznane międzybranżowe  organizacje, dalej „podmioty”;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumieńdotyczących ziemniaków do przetwórstwa, w zakresie:
    • wycofywania z rynku (zniszczenie);
    • bezpłatnej  dystrybucji (do banków żywności, instytucji publicznych);
    • przetwarzania (m.in. na paszę dla zwierząt, alkohol, skrobię);
    • dłuższego przechowywania (zwiększenie dostępności magazynów, przeznaczanie  nowych);
    • promocji konsumpcji przetworzonych produktów;
    • okresowego wspólnego planowania produkcji (np. wielkości nasadzenia pod zbiory)
      i dostosowania istniejących umów obejmujących ziemniaki z produkcji 2020 r;
  • Podmioty będą upoważnione dozawierania dobrowolnych porozumień dotyczących roślin ozdobnych i kwiatów, w zakresie:
    • wycofania z rynku i bezpłatnej dystrybucji;
    • wspólnych środków promocji;
    • planowania produkcji;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumieńdotyczących surowego mleka w zakresie dobrowolnych, wspólnych decyzji o planowaniu dostaw mleka
    w okresie sześciu miesięcy od wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia. Przepisy doprecyzowują szczegóły procesu, tj. wskazanie:

    • szacowanej ilości mleka objętej umowami o ograniczeniu produkcji mleka;
    • szacowanej długości obowiązywania tych umów;
  • Wymagane powiadomienia do władzy właściwej oraz z państw członkowskich do Komisji:
  • Państwa członkowskie do 5 dni po zakończeniu pierwszego miesiąca od wejścia w życie przepisów rozporządzenia, informują Komisję o zgłoszonych do nich porozumieniach
    i decyzjach z uwzględnieniem wielkości produkcji objętej mechanizmem i czasu obowiązywania mechanizmu;
  • Państwa członkowskie nie później niż 30 dni po 6-cio miesięcznym okresie od wejścia
    w życie przepisów przekazują Komisji przegląd porozumień i decyzji wprowadzonych w danym państwie członkowskim;

Ramy czasowe obowiązywania przepisu – 6 miesięcy od dnia 1 kwietnia 2020 r. (mleko) lub od dnia wejścia w życie rozporządzenia (ziemniaki, rośliny ozdobne i kwiaty).

Warzywa, owoce i wino

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) w sprawie zastosowania wobec 2020 r. odstępstw od stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2017/891 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 w odniesieniu do sektora wina w związku z pandemią koronawirusa COVID-19

Podstawa prawna: art. 37 w zw. z art. 227 rozporządzenia nr 1308/2013.

Wprowadzenie szeregu odstępstw od stosowania w 2020 r. przepisów dotyczących uznawania organizacji producentów, jak też zarządzania i wdrażania przez te organizacje programów operacyjnych w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu tych podmiotów spowodowanymi przez pandemię koronawirusa, m.in.:

  • czasowe zniesienie konieczności wypełnienia wymogów dotyczących demokratycznej kontroli w organizacji;
  • czasowe zniesienie konieczności osiągnięcia minimalnej wartości produkcji sprzedanej lub minimalnej liczby członków niezbędnej do celów uznania;
  • umożliwienie zawieszenia wdrażania programu operacyjnego w całości lub części;
  • w przypadku wieloletnich zobowiązań takich, jak działania na rzecz ochrony środowiska wdrażane w programach operacyjnych, nie będą nakładane sankcje za niezrealizowanie celów lub spodziewanych efektów tych działań w 2020 r. w związku z zakłóceniami spowodowanymi COVID-19;

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ministerstwo Rolnictwa nie opublkowało szczegółowych  informacji dotyczących zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski.  Jest tak dlatego, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

Pszczelarze i szkoły

10.Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wyłączającego ze stosowania rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150*, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 w odniesieniu do działań w związku z kryzysem spowodowanym koronawirusem.

  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2020 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2019 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2019 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2020 r.;
  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2021 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2020 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2020 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2021 r.;
  • W odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1368umożliwiono państwom członkowskim realizację środków planowanych na rok pszczelarski 2020, nawet po dniu 31 lipca 2020 r. bez wpływu na okres płatności;
  • W odniesieniu do przepisów regulujących zasady realizacji programu dla szkół ustanowionych na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/39, przewidziano:
    • wydłużenie okresu, w którym mogą być wdrażane działania w ramach programu dla szkół w odniesieniu do roku szkolnego 2019/2020 – do 30 września 2020 r. (stosownie do obowiązujących przepisów okres ten kończy się z dniem 31 lipca 2020 r.);
    • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może obejmować działania realizowane przez co najmniej dwa tygodnie, w przypadku działań, które realizowane były w ramach programu po 31 lipca 2020 r.;
    • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może zostać złożony w terminie 3 miesięcy od zakończenia okresu, którego dotyczą, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. – stosownie do propozycji termin ten upływa z dniem 30 września 2020 r.;
    • odstępstwo od zasady, że pomoc jest wypłacana przez właściwy organ w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia wniosku o pomoc – stosownie do propozycji, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. pomoc taka musi zostać wypłacona przez właściwy organ w terminie do dnia 15 października 2020 r.;
    • odstępstwo od stosowania przepisu wprowadzającego ograniczenia dla państwa członkowskiego w zakresie kwoty pomocy UE na realizację programu w kolejnym roku szkolnym, w związku z niezrealizowaniem co najmniej 75% zaplanowanego budżetu.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

Nadzwyczajne środki – warzywa, owoce i wino

11.Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w celu zaradzenia zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i środki z tym związane.

  • Przepisy zakładają zniesienie limitu maksymalnie jednej trzeciej wydatków na środki zarządzania kryzysowego dla organizacji producentów owoców i warzyw realizujących program operacyjny.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

Tekst przygotował; Robert Gorczyński
Źródła: KE, MRiRW
Foto: Pixabay

ASF: Komisja Europejska wprowadziła strefę niebieską

 

Przed nami powrót słońca [POGODA]

0

Przed nami powrót słońca i to miejscami na dobre dwa tygodnie.

W nocy sporo rozpogodzeń na zmianę z chmurami. Deszcz możliwy będzie jeszcze tylko w Bieszczadach i na Roztoczu. Temperatura spadnie nad ranem w pobliże 2-4 stopni na południu, wschodzie i w centrum do 3-6 stopni na zachodzie i północy. Być może pojawią się miejscami przygruntowe przymrozki- ale to ocenić można będzie dopiero wieczorem, kiedy zasiądziemy przed zdjęciem satelitarnym obrazującym nam ilość chmur i ich miejsce.

W ciągu dnia rozwinie się sporo chmur z których padać nie będzie. Między chmurami rozpogodzenia. Lokalnie pokropi na południu kraju- spadnie kilka przysłowiowych kropel.

Temperatura podniesie się do 11-13 stopni na wschodzie, południu i w centrum, 14 stopni na północy do 15-16 stopni na zachodzie.

Wiatr powieje ciut słabiej niż dziś w porywach do 40-55 km/h.

Słabszy wiatr od czwartku. Prawdopodobnie rozpoczynamy kolejny suchy okres. Opady w niedzielę i poniedziałek mogą ograniczyć się tylko do południa i częściowo wschodu kraju- na pozostałym obszarze najwyżej pokropi. Tak dziś to wygląda- możliwe zmiany.

Łukasz Sieligowski

https://agroprofil.pl/p/prenumerata-magazynu-agroprofil-12miesiecy/

Nowe rozmiary opony rolniczej MICHELIN AxioBib 2

0

Michelin poszerza gamę opon przeznaczoną do ciągników o większej mocy i nośności VF MICHELIN AxioBib 2. W oponach zastosowano między innymi technologię Michelin Ultraflex, dzięki której przy ciśnieniu nie przekraczającym 2 barów ogumienie ma taką samą nośność jak opony tradycyjne.

Wraz z dążeniem rolników do większej produktywności rośnie również zapotrzebowanie na ciągniki o większych osiągach i opony o wyższych indeksach nośności i prędkości. Jednocześnie rolnicy chcą mieć możliwość zamontowania najlepszego ogumienia na starszych ciągnikach, gdzie wykorzystywane są węższe obręcze. Gama opon Michelin AxioBib 2 jest rozwiązaniem idealnie wpisującym się w te oczekiwania. Opony są w pełni kompatybilne z 20- i 21-calowymi obręczami ciągników starszych typów oraz centralnymi systemami regulacji ciśnienia. Michelin AxioBib 2 ma wyjątkową nośność wśród opon w tych rozmiarach dostępnych na rynku oraz doskonałą trakcję w pracach polowych.

Opony MICHELIN AxioBib 2 zostały zaprojektowane do stosowania w pracach, gdzie niezbędny jest duży uciąg i wysoka trakcja, czyli takich jak na przykład orka, transport płodów rolnych, rozrzucanie obornika czy praca z różnego typu agregatami. We wszystkich tych przypadkach wymagane są ciągniki z silnikami o wysokim momencie obrotowym.

W oponach MICHELIN AxioBib 2 zastosowano technologię MICHELIN Ultraflex, która zapewnia wiele korzyści, m.in. ochronę gleby, lepszą trakcję, oszczędność paliwa i większy komfort jazdy. Opony Michelin wykorzystujące technologię MICHELIN Ultraflex umożliwiają udźwig podobnych obciążeń jak opony tradycyjne, nie przekraczając przy tym ciśnienia 2 barów. Mogą więc przewozić większe obciążenia, jednocześnie chroniąc glebę. Dzięki mniejszemu ugniataniu gleby, jakie zazwyczaj powodują kombajny, możliwa jest skuteczna cyrkulacja wody i powietrza na uprawianym polu, co powoduje jednolity wzrost plonów, a także ochronę zbiorów. Dzięki wykorzystaniu niskociśnienieniowej technologii Michelin Ultraflex rolnicy mogą zwiększyć plony nawet o 4%[1].

 

Lepsza trakcja w polu

Płaski bieżnik przy niższym ciśnieniu powoduje dłuższy obszar kontaktu z podłożem. Dzięki wytężonej pracy inżynierów Michelin gama opon Michelin AxioBib 2 VF posiada dłuższy obszar kontaktu z podłożem, dzięki czemu jego powierzchnia wzrasta o 19%. Pozwala to na zwiększenie uciągu ciągnika nawet o 35%[2]

Większy obszar kontaktowy i obniżone ciśnienie umożliwiają zmniejszenie głębokości kolein i większą przyczepność niezależnie od warunków glebowych, co pozwala oszczędzać czas i paliwo. Takie rozwiązania idą z duchem czasu, umożliwiając także zastosowanie współczesnych technik uprawy, jak na przykład zasiew bezpośredni. Zmniejszone ugniatanie w połączeniu z możliwością zastosowania wydajniejszych maszyn pozwalają uzyskać większe plony, a co za tym idzie i zyski. Nawet przy niskim ciśnieniu opony zaprojektowane w technologii MICHELIN Ultraflex gwarantują bezpieczniejszą jazdę po drogach publicznych i  stabilność.

Oznaczenie NRO i kompatybilność z centralnymi systemami regulacji ciśnienia w oponach

Opona Michelin AxioBib 2 650/65 R42 jest nie tylko kompatybilna z rozmiarami obręczy zalecanymi przez ETRTO (Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy), ale posiada również oznaczenie NRO (Narrow Rim Option), które wskazuje, że oponę można montować na obręczach węższych niż normalnie dozwolonych normami ETRTO dla opon IF i VF. W efekcie pozwala to na stosowanie nowych opon Michelin na ciągnikach starego typu. Opony Michelin w tym rozmiarze można by montować standardowo na obręczach o szerokości 23 cale, ale dzięki oznaczeniu NRO można je również montować na obręczach 20 i 21 cali. W każdym przypadku Michelin rekomenduje sprawdzenie szczegółów montażu z katalogiem lub przedstawicielem marki.

Rolnicy, którzy posiadają w swoich ciągnikach system centralnej regulacji ciśnienia, mogą korzystać z opon w pełnym zakresie ciśnień, zyskując wydajność niezależnie od warunków na drodze i w polu. Gama Michelin AxioBib 2 jest kolejną oponą w grupie Michelin, którą można stosować nawet z ciśnieniem 0,6 bara.

Po wprowadzeniu na rynek dwóch nowych rozmiarów opony – VF 710/60 R34 173D/169E TL AXIOBIB 2 oraz VF 900/60 R42 189D/185E TL AXIOBIB 2 – obecnie na rynku dostępne są następujące wersje:

 

Bezpłatny egzemplarz magazynu Agro Profil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] Wewnętrzne testy przeprowadzone w czerwcu 2016 r. ze standardową oponą dostępną na rynku.

[2] Według badania Uniwersytetu Harper Adams

Kobieta z pasją do rolnictwa

0

,,Pasja to coś co powinien mieć każdy z Nas. Moją pasja jest rolnictwo jak wskazuje nazwa strony. Chce się podzielić z Wami ile daje to radości i uśmiechu’’ – poznajcie z nami młodą i silną kobietę Małgosie Gliszczyńską, która od dziecka zakochana jest w rolnictwie i prowadzi internetowego bloga o tej tematyce.

 

Jesteś młodą dziewczyną. Skąd u Ciebie takie zainteresowanie rolnictwem?
Hmmm…czy taka młoda? (Hihi) Jeśli chodzi o zainteresowanie, to mam to od dziecka (chyba we krwi). Dziadek prowadził gospodarstwo, od dziecka na nim przebywałam, ponieważ mieszkaliśmy na jednej wsi. Może wtedy zbyt dużo nie rozumiałam, ale od małego byłam uczona pracy – chociażby zbieranie, pielenie truskawek czy zbieranie ziemniaków. To była prawdziwa frajda dla takiego kilkuletniego dzieciaka. Dziadek prowadził małe gospodarstwo, gdzie trzymał krowy i świnie. Do dziś pamiętam smak parowanych w parniku ziemniaków…z domu brało się tylko sól i tak czekaliśmy na uparowane „pyrki”. Dziś jestem już dorosłą kobietą, w której pasja tkwi i żyje wciąż ta sama…nadal na samą myśl mocno bije serce.

Jak długo prowadzisz bloga i skąd pomysł na niego?
Bloga prowadzę dosłownie od 6lat, założyłam go po tym, jak nieszczęsny mail (z wirusem) zainfekował mi laptopa…niszcząc tym samym wszystkie moje zgromadzone przez lata zdjęcia związane głównie z rolnictwem. Nie mogłam tego przeboleć, że tyle pamiątek w formie zdjęć…zniknęło na zawsze. Wtedy pomyślałam, że jeśli założę taki fanpage i zacznę wstawiać tam zdjęcia, one już tam zostaną…i tak też się stało. Założyłam bloga (w sumie wtedy nawet bym tego blogiem nie nazwała) ale już teraz i owszem. To taki mój mały – wielki świat, tylko on i ja! A do tego moi KOCHANI widzowie, czytelnicy. To Oni nakręcają mnie do dalszego prowadzenia bloga, motywują do działań…po prostu są ze mną i wspierają mnie w mojej pasji, za co im z całego serducha dziękuję!

Przeglądając Twojego bloga nie trudno zauważyć, że masz swoją ulubioną markę ciągników.. Dlaczego akurat ,, jelonki’’?
Fakt, mam „parcie” na te zielono-żółte maszyny. Zawsze uważałam, że zielony kolor wycisza, uspokaja, na tyle, że człowiek odpływa… i powiem Wam, że coś w tym jest. Każdy wie, że własnego gospodarstwa nie posiadam (nad czym bardzo ubolewam). Wracając do tego dlaczego Jelonki. Myślę sama i z opinii znajomych posiadających właśnie te maszyny, że jest to naprawdę świetna marka. U JD podoba mi się ten piękny ryk silnika, wygodna, przestronna kabina, niskie spalanie ale i niezawodność. No cóż mogę więcej powiedzieć…tego co się czuję nie da się opisać słowami, nie wszystko się tak da.

Czym się obecnie zajmujesz? Pracujesz w branży rolniczej?
Obecnie pracuje na ponad 200 hektarowej plantacji borówki amerykańskiej pod Białogardem w woj. Zachodniopomorskiem. Zajmuje się tam pieleniem, sadzeniem, przycinaniem krzaczków, a w sezonie zbiorami. To takie moje życie codzienne. W wolnym czasie oczywiście staram się jeździć na pola (patrzeć co się dzieje), jak i na różne targi rolnicze, wystawy.

Z czym wiążesz swoją przyszłość? Chciałabyś mieć swoje gospodarstwo?
Moją przyszłość oczywiście wiążę z rolnictwem, chciałabym dalej się tym pasjonować, spełniać się jak do tej pory, a nawet bardziej niż dotychczas, jeśli jest i będzie to możliwe. Zdecydowanie w moich marzeniach jest jedno takie o własnym gospodarstwie, o takim moim prywatnym raju na ziemi… Gdzie będę mogła się rozwijać każdego jednego dnia realizując dalsze plany i marzenia.

Jak rolnicy, których nagrywasz odbierają Twoją pasję i takie zamiłowanie do rolnictwa? Chętnie pozwalają na uwiecznianie ich pracy w polu ?

Ooo i tutaj fajne pytanie. Otóż jeżeli chodzi o rolników których nagrywam to, bardzo fajnie to odbierają. Po nagraniach przy koszeniu kukurydzy w ubiegłym roku, jak Pan Janek zobaczył to na YT, to chyba mu się to spodobało, bo ostatnio to już sam pisze, gdzie będą pracować w polu – a to już odbieram jako ” zaproszenie” do nagrywania. Co mnie cieszy i motywuje? Właśnie to, że mówią, żebym szła dalej, bo mam potencjał, że dobrze mi to wychodzi i żebym nie przestawała. Samo „mruganie” światłami w maszynach już sprawia uśmiech na twarzy, bo robią to celowo, żeby to jakoś fajnie wyglądało. A dla mnie najlepszą motywacją jest to, że im się to nawet podoba, że mogą zobaczyć siebie podczas prac polowych w Internecie.

Wywiad przeprowadziła Joanna Trzymkowska.

 Wywiad ukazał się w majowym wydaniu miesięcznika Agro Profil 05/2020

Magazyn Agro Profil

 

Rzepak 2020: z wizytą na polach doświadczalnych Rapool Polska [WIDEO]

0

Artur Kozera (Rapool Polska) zaprezentował tegoroczne odmiany rzepaku ozimego w doświadczeniu agrotechnicznym z dwoma terminami siewu: optymalnym i opóźnionym. Jak z tegoroczną suszą radzą sobie odmiany rzepaku wysiane w stacji doświadczalnej NPZ-Lembke w Goli? Redakcja magazynu rolniczego Agro Profil udała się na lustrację poletek doświadczalnych (17.04.2020).

Termin siewu rzepaku

Prowadzone w stacji w Goli doświadczenie agrotechniczne dotyczy zastosowanego terminu siewu. Rzepak ozimy na poletkach został wysiany w dwóch terminach: optymalnym i opóźnionym. Termin optymalny – 21 sierpnia i termin opóźniony – 4 września. Dodatkowo na poletkach testowane są różne poziomy nawożenia wiosennego.  Zastosowano 5 dawek wiosennego nawożenia azotem w dawkach: 0, 60, 120, 180, 240 kg N/ha.

Prowadzone badania odbywają się na tle 6 odmian rzepaku ozimego. Pośród wysianych odmian rzepaku znajdują się dostępne w tegorocznej ofercie odmiany Atora F1, Prince F1, Duke F1 i Dominator F1. Łącznie obserwacje prowadzone są na 180 poletkach.

https://agroprofil.pl/p/zestaw-rzepak/

Jak rzepaki radzą sobie z suszą?

Od drugiej połowy marca na polach obserwowany jest problem deficytu wody. Panująca susza z pewnością skutkować będzie redukcją plonu. Jednak negatywne oddziaływanie suszy na plonowanie rzepaku może być zróżnicowane. Rośliny, które są dobrze przygotowane do tych trudnych warunków i wykształciły głęboki system korzeniowy będą sobie z tymi warunkami radziły zdecydowanie lepiej.

Odmiana Atora F1 na poletkach w Goli zbudowała mocny i głęboki system korzeniowy. Rośliny charakteryzują się dużą liczbą rozgałęzień bocznych z wykształconymi kwiatostanami. To cechy szczególnie istotne w przypadku odmian mieszańcowych. Należy pamiętać, że plon rzepaku buduje się przede wszystkim poprzez rozgałęzienia boczne. Stanowią one aż 70% plonu. Pęd główny natomiast buduje tylko 30% plonu – mówi Artur Kozera z Rapool Polska

Gęstość siewu ma znaczenie

W przypadku wysiewu rzepaku trzeba zwrócić szczególną uwagę na gęstość siewu. W zależności od terminu siewu należy przestrzegać podstawowych zasad: jeżeli wysiewamy rzepak w terminie przyśpieszonym to zmniejszamy ilość wysiewu w stosunku do zalecanej normy. Gdy natomiast zasiewy rzepaku się opóźniają to dobrą praktyką jest wysiew większej ilości nasion niż w terminie optymalnym. Zalecana gęstość siewu dla rzepaku to 40-45 roślin na metrze kwadratowym na dobrych stanowiskach.

Wieczorem i w nocy, a także jutro w ciągu dnia popada – jednak nie wszędzie [POGODA

0

Minionej nocy w okolicy między Koźminem Wielkopolskim a Miejską Górką w Wielkopolsce spadło ponad 25 mm deszczu. Wieczorem i w nocy, a także jutro w ciągu dnia również popada, lecz nie wszędzie.

W nocy front ze wschodu zacznie się cofać. Opady znad Żuław skierują się na południe i południowy zachód. Dzięki temu w nocy kilkugodzinne opady mzawki spodziewane są na Podlasiu, Mazowszu, Kujawach, większości Wielkopolscki- najwięcej na wschodzie regionu, Ziemi Łódzkiej i Lubelszczyźnie.

Nad ranem opady odsuną się na cały wschód i południe kraju ( miejscami popada również na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku- ale bardzo słabo)- do południa popada słabo jeszcze na południu Mazowsza oraz Ziemi Łódzkiej.

Do wieczora padać ma na krańćach wschodnich i południowych- w górach opady śniegu do 20-30 cm- zaś na Podhalu i w Bieszczadach możliwy deszcz ze śniegiem.

Na pozostałym obszarze sporo chmur ale już bez deszczu- najwyżej miejscami pokropi.

Temperatura w nocy spadnie do około 1-3 stopni na południu kraju- rosnąć będzie nad samym ranem wraz z nadejsciem opadów. Na zachodzie około 3-4 stopni, natomiast na pozostałym obszarze nie mniej niż 5-6 stopni. Wiatr powieje umiarkowanie do 45 km/h.

W ciągu dnia temperatura wzrośnie do 7-9 stopni na południu i krańcach wschodnich, do 12-13 stopni na północy i w centrum i 14-16 stopni na zachodzie.

Wiatr silny i porywisty- do 55-75 km/h.

Łukasz Sieligowski

Mapa – radar opadów, godz. 14.30

Pomoc po klęskach – od czwartku nabór wniosków

0

7 maja br. rusza nabór wniosków o pomoc finansową na operacje typu: „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej, poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” (PROW na lata 2014 –2020). Nabór organizuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wnioski można składać do 31 sierpnia 2020 r. 

 

Kto może się ubiegać?

O wsparcie mogą się ubiegać gospodarstwa, w których (w roku składania wniosku o przyznanie pomocy lub w co najmniej jednym z dwóch lat poprzedzających rok składania wniosku), wystąpiły szkody spowodowane przez co najmniej jedno z następujących zdarzeń losowych: huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, osunięcie się ziemi, lawina, przymrozki, susza (w tym przypadku pojęcie to oznacza szkody powstałe w wyniku utrzymywania się przez co najmniej 2 miesiące, niedoboru opadów w stosunku do sum średnich wieloletnich, stanowiących mniej niż 50% normy ustalonej przez IMGW). Przy czym, szkody muszą być oszacowane przez komisję powołaną przez właściwego wojewodę.

Do 300 tysięcy pomocy

Maksymalna kwota wsparcia, jaką może otrzymać rolnik na „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł, na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo. Przy czym, wsparcie nie może przekroczyć poziomu 80% kosztów kwalifikowalnych.

Dokumentacja i wnioski

Podczas składania wniosku pamiętać należy o dołączeniu wymaganych załączników – ich niewypełnienie lub niedołączenie do wniosku skutkować będzie nieprzyznaniem pomocy. Wniosek składa się w Oddziale Regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji. Można go złożyć osobiście lub przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej. Wnioski o przyznanie pomocy wraz z załączoną do nich dokumentacją mogą też być składane w formie dokumentu elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki  podawczej.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: ARiMR

Koronawirus: ARiMR wydłuża terminy naborów z PROW 2014-2020

 

Co na opóźnione siewy?

0
KODAK Digital Still Camera

Niedawno pisaliśmy o tym, co zrobić w przypadku, gdy musimy przesiać plantacje. Jeżeli jeszcze nie czytałeś/-aś tego artykułu, to kliknij link poniżej. Dzisiaj podpowiemy, jakie rozwiązanie proponuje hodowla Oseva.

https://agroprofil.pl/aktualnosci/musisz-przesiac-plantacje-dowiedz-sie-co-mozesz-jeszcze-zrobic/

 

A może kukurydza?

Firma Oseva w przypadku konieczności przesiewu plantacji, jak również uprawy międzyplonu czy poplonu (np. po jęczmieniu ozimym czy wczesnych ziemniakach) rekomenduje  wysiew bardzo wczesnych odmian kukurydzy. W chwili obecnej w swojej ofercie posiada wyjątkowo wczesną odmianę kukurydzy Silicia o liczbie FAO 140. Wysiew tej odmiany jest zalecany w przypadku uprawy na ziarno do 15 czerwca natomiast w przypadku uprawy na kiszonkę nawet do 10 lipca.

Jest to bardzo wczesna odmiana kukurydzy nadająca się do uprawy na kiszonkę lub ziarno w chłodniejszych regionach kraju. Kukurydza Silicia charakteryzuje się średnim wzrostem, ale za to bardzo krótkim okresem wegetacji pozwalającym na kombinowany rodzaj uprawy, posiada bardzo dużą jak na swoją kategorię wczesności względnie wysoko osadzoną kolbę. Jako tak wczesna odmiana cechuje się bardzo dużą plastycznością i odpornością na warunki stresowe w trudnych okresach sezonu wegetacyjnego.

Może mieszanki?

Inną alternatywą w przypadku przeciwstawienia się negatywnym skutkom suszy i zapewnienia paszy objętościowej tak niezbędnej do prowadzenia hodowli jest uprawa mieszanki sorga cukrowego z trawą sudańską. Rośliny te są dużo bardziej wydajne w absorpcji wody ze względu na dwukrotnie większą niż kukurydza ilość włośników na jednostkę korzeni głównych. Co więcej powierzchnia liści jest o połowę mniejsza niż u kukurydzy, a to zmniejsza parowanie, posiadają one też zdolność wejścia w stan uśpienia podczas dłuższych okresów suszy i wznowienia wzrostu wraz z nadejściem deszczy. Mieszanki sorgo i trawy sudańskiej są idealnym rozwiązaniem w sytuacji nagłego niedoboru paszy spowodowanego suszą. Rośliny te możemy pozostawić do września i sporządzić z nich kiszonkę tak jak z kukurydzy lub uzyskać dwa do trzech pokosów w ciągu roku. Hodowla rekomenduje y do uprawy dwie odmiany Nutri Honey oraz Mataco oraz zapewnia dostępność oryginalnych nasion.

 

Postępowanie UOKiK – na celowniku tucz kontraktowy

0

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowania właściwe wobec firm stosujących tzw. tucz kontraktowy.

UOKiK oficjalnie poinformował o tym, że:

Spółki Agrifirm i Agri Plus mogą w nieuczciwy sposób wykorzystywać swoją przewagę kontraktową wobec hodowców trzody chlewnej. Tucz kontraktowy (nakładczy) polega na tym, że rolnik – hodowca tuczy warchlaki na zlecenie koncernu mięsnego, producenta pasz lub za ich pośrednictwem. Organizator systemu wskazuje rolnikowi ścisłe wytyczne co do technik hodowli dostarczonej przez niego warchlaków, a także ilości i rodzaju stosowanych koncentratów czy pasz, które również dostarcza. Organizator zobowiązuje się także do odkupu tuczników po ustalonej cenie, w umówionym czasie i osiągnięciu przez nie wyznaczonej wagi. W końcowym rozliczeniu potrąca należności za zakupione warchlaki, pasze i inne środki produkcji czy opiekę weterynaryjną, a także obniża wynagrodzenie za brak osiągnięcia określonych rezultatów, np. osiągniętej wagi lub poziomu zużycia paszy.”

Dodajmy, że tego typu umowy zawierają z hodowcami spółki Agrifirm i Agri Plus wchodzące w skład dużych grup kapitałowych. Pierwsza spółka należy do niderlandzkiego producenta pasz Royal Agrifirm Group. Drugi podmiot jest częścią Smithfield Foods, chińskiego koncernu WH Group.  Największego producenta wieprzowiny na świecie.

https://agroprofil.pl/p/vademecum-chorob-swin/

Badane wynagradzanie rolników

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, wszczynając postępowania właściwe przeciwko ww. przedsiębiorcom – jak zaznacza – nie kwestionuje samego modelu tuczu nakładczego. Taki system hodowli zwierząt może być niekiedy korzystny dla rolników, np. w przypadku braku dostępu do kapitału obrotowego pozwalającego na samodzielny proces chowu.
Zastrzeżenia Prezesa UOKiK związane są natomiast ze sposobem ustalania końcowego wynagrodzenia dla rolnika. Prezes Chróstny uznał, że obciążanie dostawców nadmiernym ryzykiem stanowić może nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej przez duże firmy.
Mechanizm jest następujący: zlecający dostarcza zwierzęta, pasze oraz ścisłe wytyczne co do hodowli. W niektórych przypadkach kontroluje również ściśle proces tuczu, z zapewnieniem opieki weterynaryjnej i leków włącznie. Tym samym zadanie rolnika sprowadza się w zasadzie do udostępnienia budynków inwentarskich oraz opieki nad tucznikami. Tymczasem od końcowego wynagrodzenia odejmowane są składniki zależące w dużej mierze od organizatora tuczu.

Brak wpływu na efekt?

Dla zilustrowania problemu UOKiK podaje przykład:
„Hodowca dostaje w rozliczeniu mniej pieniędzy, jeśli tucznik nie osiągnie odpowiedniej wagi, podczas gdy rolnik nie ma wpływu na jakość i rodzaj dostarczanej genetyki warchlaków, zmuszony jest także do skarmiania wyłącznie paszami dostarczanymi przez organizatora tuczu, w wyznaczonych przez niego dawkach. Na końcową wagę może mieć również wpływ dobrostan zwierzęcia w momencie dostarczenia do tuczu, co także nie zależy od rolnika.”

UOKiK stwierdza również, że zaletą tuczu nakładczego jest względna stabilność współpracy z dużym kontrahentem. Stabilność ta nie może jednak uzasadniać pomniejszania wynagrodzenia w sytuacji, gdy dochodzi do niego pod wpływem czynników pozostających poza kontrolą samego hodowcy.

Rolnik rozliczany jest za efekt, podczas gdy sama konstrukcja i warunki tuczu kontraktowego wskazują na możliwość jego działania w warunkach należytej staranności – wyjaśnia Prezes Chróstny. – Dzieje się tak dlatego, iż sam proces tuczu skonstruowany został w sposób, który ogranicza bezpośredni wpływ na efekty chowu po stronie rolnika. W konsekwencji zasady rozliczenia wydają się być tak skonstruowane, że niewspółmierne korzyści osiąga organizator, a nie hodowca.

Urząd sprawdza zarzuty

Obecnie Prezes UOKiK bada czy potwierdzą się zarzuty, że działania spółek Agrifirm i Agri Plus stanowią nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Kwestionowany jest więc nierównomierny rozkład ryzyk pomiędzy stronami umowy oraz obciążanie rolników konsekwencjami finansowymi niepowodzenia przedsięwzięcia w zakresie pozostającym poza ich wpływem.

– Wykorzystywanie przewagi kontraktowej stanowi poważne naruszenie obowiązującego prawa, to działanie na niekorzyść polskich rolników i producentów sektora rolno-spożywczego. – podsumowuje Prezes Chróstny. – Prawa, obowiązki i odpowiedzialność powinna w takim samym stopniu spoczywać na obu stronach umowy, zaś duże przedsiębiorstwa nie mogą wykorzystywać swojej pozycji do działania na szkodę mniejszych kontrahentów

Dodajmy, że Prezes UOKiK ma prawo do interwencji w przypadku tego typu praktyk w sektorze rolno–spożywczym. Za tego rodzaju proceder grozi kara finansowa w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: UOKiK

ASF: Komisja Europejska wprowadziła strefę niebieską