Co znajdziesz w artykule?
Od kilku tygodni na krajowych stacjach paliw widoczny jest delikatny trend spadkowy. W efekcie od kilkumiesięcznego szczytu z 22-go stycznia średnie ceny detaliczne dwóch głównych paliw obniżyły się o ok. 15-16 groszy na litrze. Spadek cen wyświetlanych na dystrybutorach jest skutkiem niższych cen w hurcie. Tyle tylko, że w tym samym czasie cenniki hurtowe obu głównych paliw obniżyły się o 30 gr/l (Pb95) i o 39 gr/l (ON). Jest to efekt spadku notowań ropy do poziomu najniższego od wielu miesięcy przy dużym umocnieniu złotego do dolara.
Niestety, dla kierowców, większość stacji paliw przyzwyczaiła się do rekordowych marż detalicznych, jakie obserwowane były w 2024 roku. Trzeba jednocześnie zauważyć, że to największa sieć, czyli PKN Orlen dyktuje pozostałym stacjom poziom marż detalicznych.
Aktualne ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 10-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,07 i 6,23 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 4 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia autogazu pozostała na niezmienionym poziomie 3,19 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 05-03-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,85 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,07 zł/l (-4 gr/l);
• ON: 6,23 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l ( 0 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 34-46 gr/l w detalu i 50-62 grosze na litrze w hurcie.
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
W hurcie dwa główne paliwa potaniały o 9-10 groszy w skali tygodnia
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 6-go marca 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 10 groszy (-7 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,543 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 9 groszy (-12 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,749 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) pozostała na poziomie 25 groszy (benzyna jest tańsza).
Od początku 2025 roku ceny paliw spadły w hurcie, a wzrosły w detalu
Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie tanieją o 16 groszy na litrze. Dla porównania, w tym samym czasie średnia cena ON wzrosła na stacjach paliw o 12 gr/l, a Pb95 o 3 grosze na litrze.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Ropa jest najtańsza od września minionego roku
Notowania ropy Brent mocno spadają od trzeciej dekady lutego po kilkutygodniowej konsolidacji w przedziale 74 – 77 usd/buszel. Od początku tego tygodnia ceny ropy Brent ponownie ruszyły w dół, przebijając poziom 70 usd/b.
W czwartkowe popołudnie (06.03.2025) ropa Brent kosztuje ok. 69,5 usd/b, czyli aż o 4,1 dolara (6%) mniej niż tydzień wcześniej.
Jeszcze w połowie stycznia ceny ropu notowały 6-miesięczne szczyt, ale ceny surowca zaczęły spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. W ostatnich dniach spadkowo na ceny ropy wpływają deklaracje kartelu OPEC o zwiększeniu wydobycia surowca, ale też rozmowy pokojowe na linii USA-Rosja i USA-Ukraina oraz zapowiedzi zniesienia amerykańskich sankcji nałożonych na Rosję.
Złoty umacnia się do dolara
Jeszcze 28.02.2025 kurs dolar/złoty przekraczał 4,04 złotego, a w połowie stycznia dolar kosztował nawet 4,17 złotego. Ostatnie dni przyniosły, niespotykane od lat, załamanie kursu dolara do euro, a przy okazji również do złotego. Dzisiaj (06.03.2025) dolar kosztuje już tylko nieco ponad 3,87 złotego. Wpływać to powinno na tańsze zakupy surowca i paliw gotowych.
Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która ostatnio mocno wzrosła.
Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomagają deklaracje Trumpa o dążeniu do zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.
W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny zbliżają się do rekordowego poziomu
W połowie 10 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 27 groszy/l dla ON (+3 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 43 grosze na litrze (+4 grosze w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski (patrz wykres). W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON wzrosły. Warto zauważyć, że uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny (29 gr/l) przekracza w 2025 roku już o 8 groszy/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l). Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (16 gr/l) pozostaje minimalnie w tyle za średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l.
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com