Stało się! Pierwszy raz w historii detaliczna cena średnia krajowa dwóch głównych paliw przekroczyła 6 zł za litr. Tym samym zatankowanie paliwa poniżej tej ceny staje się coraz trudniejsze. Przez wiele tygodni państwowe koncerny sztucznie utrzymywały na swoich stacjach ceny popularnej 95-ki i oleju napędowego poniżej psychologicznego poziomu 6 zł/l. Pozostałe stacje, nawet te zwykle najtańsze, utrzymywały podobne poziomy cen detalicznych. Interwencji na rynku nie ukrywał prezes Orlenu, twierdząc że gdyby nie jego działania to widzielibyśmy już cenę 7 zł/l. Utrzymanie bariery 6 zł udałoby się, gdyby patrzeć tylko na zachowanie cen ropy, która ostatnio tanieje. Niestety coraz mocniej na koszty zakupu surowca zaczął wpływać skokowo drożejący na świcie dolar amerykański. W efekcie kurs USD/PLN zbliżył się teraz (17.11.2021) do 4,12 zł i jest najwyższy od maja 2020 roku.
W połowie 46-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 6,01 zł/l i 6,02 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny wzrosła o 2 grosze, a ON podrożał o 3 grosze na litrze. Obecne poziomy cen paliw są najwyższe w historii.
Tymczasem w hurcie ostatni tydzień (10-17.11.2021) przyniósł kolejny, tym razem 4-groszowy, wzrost cen popularnej 95-ki, ale cena hurtowa diesla spadła o 6 groszy na litrze. Mimo zauważalnej przeceny diesla w cenniku hurtowym, cena ta ciągle przewyższa średnią cenę płaconą przy dystrybutorach (ujemna marża detaliczna).
Ostatnio media donoszą, że „lekarstwem” rządu na wysokie ceny paliw ma być administracyjne ograniczenie maksymalnych marż detalicznych. Tyle tylko, że średnia marża stacji ze sprzedaży Pb-95 od 6 tygodni oscyluje wokół zera, a w przypadku ON od 8 tygodni jest ujemna. Zjawisko ujemnej lub zerowej marży detalicznej wynika z działań prowadzonych przez Orlen i Lotos, które to koncerny dyktują ceny na pozostałych stacjach paliw.
Ceny średnie paliw w detalu: 17-11-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,29 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 6,01 zł/l (+2 gr/l);
• ON: 6,02 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 3,34 zł/l (+9 gr/l).
Ceny paliw w hurcie:
W środę (17.11.2021) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen – 6,049 zł/l, a Pb95 – 6,039 zł/l (cena hurtowa z VAT).
Oznacza to, że w skali tygodnia (10-17.11.2021) wspomniana benzyna podrożała o kolejne 4 grosze na litrze. W październiku cena hurtowa Pb95 wzrosła o 32 grosze na litrze. W przypadku diesla trzeba odnotować 6-groszowy spadek ceny hurtowej w ostatnim tygodniu, ale w skali października ON podrożał o 36 groszy na litrze.
Od początku tego roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) zwiększyła się o 1,78 zł/l (+42%) i 1,63 zł/l w przypadku ON (+37%).
W połowie 46-go tygodnia 2021 średnia tygodniowa marża stacji paliw ze sprzedaży ON wyniosła minus 4 gr/l (+9 gr/l w tygodniu), a w przypadku Pb95 minus 1 gr/l (+ 1 grosz w skali tygodnia).
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
- 2017: 17 groszy,
- 2018: 20 groszy,
- 2019: 18 groszy,
- 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
- 2021: 14 groszy.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
- 2017: 13 groszy,
- 2018: 9 groszy,
- 2019: 10 groszy,
- 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
- 2021: 10 groszy.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA