Co znajdziesz w artykule?
Na krajowych stacjach ceny średnie głównych paliw wzrosły o 6 groszy w ostatnim tygodniu (drugi tydzień z rzędu), po trzech miesiącach powolnych spadków. Jest to konsekwencja wcześniejszych, trwających cztery tygodnie, podwyżek w hurcie i dodatkowo osłabienia złotego w październiku.
Ceny hurtowe paliw spadły po miesiącu podwyżek z poziomu 2,5-letnich minimów
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 18-go października 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 2 grosze (+11 grosz tydzień wcześniej) i sięga 4,646 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 8 groszy (+11 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,737 zł/l (bez VAT). Nawet po korekcie spadkowej w ostatnich dniach ceny obu głównych paliw są wyższe w hurcie o 17 i 15 groszy na litrze od początku października. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 obniżyła się do 11 groszy (bez VAT) z 19 groszy tydzień wcześniej.
We wrześniu benzyna potaniała w hurcie o 14 groszy, a ON o 15 groszy na litrze.
Wyceny ropy zaczęły ten tydzień od dużej korekty spadkowej
Wyceny ropy spadały w I dekadzie września na 3-letnie minima w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Jednak kolejne tygodnie przyniosły wzrosty z kilkuletniego dołka 69 usd/b Brent do blisko 81 usd/b na zamknięciu sesji z 7-go października (najwyżej od połowy lipca). Na szczęście notowania cofnęły się w kolejnych dwóch dniach, a w miniony poniedziałek spadły w okolice 74 usd/b ropy Brent, gdzie utrzymują się do końca tygodnia. Ponownie negatywnie na ceny ropy wpływają najnowsze – złe dane z chińskiej gospodarki i oczywiście nadzieja na uspokojenie konfliktu na Bliskim Wschodzie.
Niestety dla kierowców złoty traci w październiku na wartości
Notowania USD/PLN zbliżają się w piątek (18.10.2024) do 3,98 złotego za dolara. Wszystko to za sprawą gwałtownego umocnienia dolara amerykańskiego na świecie w sytuacji wzrostu napięcia na Bliskim Wschodzie. Jeszcze bardziej dolara wspiera trwający ju z cykl cięć stóp procentowych w strefie euro (trzecie z kolei) po danych pokazujących spadek inflacji.
Jednocześnie ostatnie dane z USA oddalają perspektywę dużych obniżek stóp procentowych przez FED. Dolar zatem nadal umacnia się do euro.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
W dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw wzrosłą o 6 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie42-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,99 i 6,05 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny i diesla wzrosła o 6 groszy w skali tygodnia. Był to drugi wzrostowy tydzień z rzędu po serii obniżek trwających od końca czerwca tego roku.
Jednocześnie cena średnia LPG wzrosła o 6 groszy do 2,97 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 16-10-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,69 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 5,99 zł/l (+6 gr/l);
• ON: 6,05 zł/l (+6 gr/l);
• LPG: 2,97 zł/l (+6 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Nawet po ostatnich podwyżkach ceny obu paliw są nieco niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN
Marże modelowe stacji paliw spadają w ostatnich tygodniach, ale są rekordowe w skali roku
W połowie 42 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 18 gr/l dla ON (-27 gr/l w skali tygodnia), ale w przypadku benzyny (Pb95) wzrosła z 5 do 16 groszy na litrze.
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,3 gr/l) jest o ponad 4 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (28,1 gr/l) przewyższa też o 4 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com