niedziela, 26 maja, 2024
spot_imgspot_img

W czerwcu pożegnaliśmy się z cenami paliw poniżej 4,0 zł/l

spot_img

Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju i na początku czerwca przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie. Od minimów z 29-kwietnia Orlen podniósł cenę benzyny Pb95 o 70 groszy, a ON o 50 groszy na litrze. Na stacjach paliw na dobre pożegnaliśmy się z cenami poniżej 4,0 zł/l. W połowie czerwca za litr ON i popularnej benzyny 95 oktanów trzeba było zapłacić ok. 4,15 zł. Oznacza to wzrost o ok. 20 gr na litrze w skali 4 tygodni. Ceny przy dystrybutorach wzrosłyby dużo bardziej gdyby nie malejące marże stosowane przez stacje paliw.

Popyt na paliwa zaczyna się powoli odradzać wraz ze zdejmowaniem obostrzeń związanych z epidemią. Za popytem rosną też ceny ropy. Zdecydowane wzrosty notowań zaczęły się już na początku maja. Ropa WTI podrożała w ciągu pięciu tygodni z 12,5 do blisko 40 usd/b w pierwszej dekadzie czerwca, a odmiana Brent umocniła się w tym czasie z ok. 23 do ponad 42 usd/b. Nieco poniżej tych poziomów notowania obu kontraktów pozostają do dzisiaj (19.06.2020).

Ceny średnie paliw w detalu: 16-06-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

  • Pb98: 4,49 zł/l (+6 gr/l);
    • Pb95: 4,14 zł/l (+3 gr/l);
    • ON: 4,15 zł/l (+1 gr/l);
    • LPG: 1,92 zł/l (+5 gr/l).

Rynek ropy

W marcu i kwietniu pandemia koronawirusa wywołała niespotykane wcześniej przeceny na rynku ropy. Chwilowo notowania amerykańskiej ropy z najbliższym terminem dostawy spadły nawet do wartości ujemnych (sprzedający musiał dopłacić kupującemu kontrakt). Światowy popyt na ropę zmniejszył się o 1/3 (ok. 30 mln baryłek dziennie), gdy większość krajów zamroziło działalność gospodarczą i uwięziło ludzi w domach. W kwietniu kraje OPEC+, broniąc się przed spadkiem cen surowca, ograniczyły jego wydobycie o prawie 10 mln baryłek dziennie. Na początku czerwca członkowie OPEC+ przedłużyli obowiązywanie wcześniejszych limitów wydobycia o kolejny miesiąc, czyli do końca lipca. Warto dodać, że o kolejne 1,9 mln baryłek (-14,4%) spadło w czasie epidemii dzienne wydobycie ropy w USA.

https://agroprofil.pl/p/bezplatny-numer-magazynu-agro-profil/

Tymczasem popyt na paliwa zaczyna się powoli odradzać wraz ze zdejmowaniem obostrzeń związanych z epidemią. Za popytem rosną też ceny ropy.

Zdecydowane wzrosty notowań zaczęły się już na początku maja. Ropa WTI podrożała w ciągu pięciu tygodni z 12,5 do blisko 40 usd/b w pierwszej dekadzie czerwca, a odmiana Brent umocniła się w tym czasie z ok. 23 do ponad 42 usd/b. Nieco poniżej tych poziomów notowania obu kontraktów pozostają do dzisiaj (17.06.2020).

Globalny rynek ropy jest bliski zbilansowania, ale rosnące ceny zapewne sprawią, że w USA przywracane będzie wydobycie w zamkniętych czasowo szybach. Przypominam, że Amerykanie na początku tego roku ustanawiali kolejne rekordy wydobycia i są światowym liderem w produkcji ropy.

Już w połowie kwietnia kapitał spekulacyjny zaczął masowo kupować kontrakty na ropę WTI, słusznie zakładając, że luzowanie restrykcji wynikających ze spowalniającej pandemii koronawirusa wzmocni popyt na paliwa. Pozycja długa netto (zarabia na wzroście cen) na ropie WTI zbliżyła się do 400 tyś. kontraktów i jest największa od dwóch lat (patrz wykres).

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego:

Ceny paliw w hurcie

Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju i na początku czerwca przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie. Od minimów z 29-kwietnia Orlen podniósł cenę benzyny Pb95 o 67 groszy, a ON o 47 groszy na litrze. Jednak w skali ostatniego tygodnia (10-17.06.2020) ceny hurtowe 95-tki wzrosły tylko o skromne 1,3 grosza, a ON o 0,4 grosza na litrze.

W połowie 25-tygodnia marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wzrosła do 1 grosza (+3 gr/l w tygodniu), a w przypadku ON wzrost marży też sięgnął 1 grosz, do 4 groszy na litrze. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 34 grosze, ale w 24 tygodniu tego roku marża wyniosła minus 2 gr/l.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 31 groszy, a w tygodniu 24 marża wyniosła 3 gr/l.

 Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

Zmiany cen w skali roku

Zarówno ceny hurtowe, jak i detaliczne paliw są w czerwcu zdecydowanie niższe niż przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że marże stacji paliw aktualnie oscylują w pobliżu zera, a detaliści zarabiają „tylko” na upustach od oficjalnych cen hurtowych (nadal 20-30 gr/l).

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

Ceny hurtowe diesla spadły poniżej ceny Pb95:

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło: Euronext-Paryż, CBoT, KE, USDA, e-petrol, PKN-Orlen

Redakcja
Redakcja
Przygotowujemy dla Was zawsze najświeższe wiadomości z branży rolniczej. Newsy, wydarzenia, relacje, opinie. Widziałeś coś ważnego? Chcesz się z nami czymś podzielić? Napisz na adres redakcja@agroprofil.pl

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników