Co znajdziesz w artykule?
W piątek, 1 października br., Sejm RP zdecydowaną większością: 443 głosów za, 5 przeciw i przy 1 jednym wstrzymującym się, przyjął Ustawę o przeciwdziałaniu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.
Tylko wnioski PiS
Jeszcze przed głosowaniem posłowie poparli dwie poprawki uszczegóławiające przepisy, które zaproponowali połowie Prawa i Sprawiedliwości. Odrzucono natomiast zmiany proponowane przez inne poselskie kluby. Koalicja Polska proponowała np. aby skrócić czas płatności dla producentów szybko psujących się produktów do 14 dni. Wnioskowano też o to aby kary, które mieliby płacić ci, którzy wykorzystując swoją przewagę w sposób nieuczciwy, trafiały nie do budżetu państwa, ale bezpośrednio do funduszu promocji. W efekcie środki z kar mogłyby bezpośrednio płynąć do pokrzywdzonych rolników. W odpowiedzi, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyjaśniali, że niektóre z proponowanych przez opozycję poprawek stałyby w sprzeczności z prawem Unii Europejskiej lub prawem krajowym.
Większa ochrona rolnika
Ostatecznie, w myśl nowych przepisów nie będzie np. możliwa zapłata za dostarczone, łatwo psujące się produkty w terminie ponad 30 dni, a za pozostałe produkty w terminie powyżej 60 dni. W spisie niedozwolonych praktyk znalazło się również nieuzasadnione obniżenie zapłaty np. w wyniku promocji wprowadzonej już po dostawie towarów. Nieuczciwym działaniem, które znalazło się też w katalogu niedozwolonych praktyk jest anulowanie zamówienia na łatwo psujące się produkty, w czasie krótszym niż 30 dni od planowanej dostawy. Niedozwolona będzie również odmowa potwierdzenia na piśmie uzgodnionych warunków dostawy.
Podstawa do działań UOKiK
Nowe rozwiązania dają również Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów podstawę prawną oraz narzędzia do eliminowania nieuczciwych praktyk i wykorzystywania przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.
W nowej ustawie zawarto m.in. zapisy umożliwiające UOKIK prowadzenie postępowania nie tylko w przypadku wystąpienia praktyk zakazanych, wskazanych w unijnej dyrektywie, ale również w przypadkach, gdy wykorzystywanie przez nabywcę lub dostawcę przewagi kontraktowej jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i zagraża istotnemu interesowi drugiej strony albo narusza taki interes.
Nowa ustawa w sprawie zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych wdrażać ma w swym zakresie stosowną tematyczną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Teraz nowelizacją ustawy zajmie się Senat RP.
Źródło: Sejm RP, MRiRW
Foto: Pixabay