Ukraina eksportuje obecnie około 2 mln ton zbóż i roślin oleistych miesięcznie przez porty na Dunaju, ale chce zwiększyć przeładunek do 3 mln ton miesięcznie, poinformowało Ukraińskie Stowarzyszenie Zbożowe (UZA).
Wzrost eksportu do 3 mln ton
Komisja Europejska koordynuje prace z Rumunią i Ukrainą nad intensyfikacją wysyłek. Istnieją dwa wejścia/wyjścia do Dunaju: ujście Sulina i Bystre. Obecnie Komisja Europejska przeznaczyła środki na sprzęt nawigacyjny, który przyspieszy żeglugę wzdłuż Suliny. Ponadto Rumunia szkoli dodatkowych pilotów, którzy już w sierpniu rozpoczną pracę, co pozwoli kanałowi działać 24 godziny na dobę. Dlatego już we wrześniu możemy spodziewać się wzrostu eksportu do 3 mln ton.
Aby zwiększyć przepustowość, Ukraina negocjuje kotwicowiska, na których można załadować statki. Na spotkaniu z Komisją Europejską Minister Transportu Rumunii potwierdził utworzenie kotwicowiska w porcie Konstanca, gdzie będzie można załadować 5 statków. Zostanie uruchomiony pod koniec sierpnia i zwiększy obroty terminali rzecznych i barek na Dunaju. Jeśli teraz do Konstancy przypływają barki i czekają na zacumowany przy nabrzeżu statek, to w przyszłości statki będą ładowane na kotwicy, co zwiększy przepustowość portu. Jednocześnie organizacja parkingu nie wymaga inwestycji, a jedynie odpowiedniej dokumentacji pozwolenia.
Niestety port w Konstancy nie jest w stanie obsłużyć dużych ilości ukraińskiego zboża. W idealnych warunkach pogodowych jego ładowność wynosi 30 mln ton, ale w zeszłym roku ustanowili rekord przewożąc 25 mln ton zboża. Nawet wzrost przeładunków o kolejne 1-2 mln ton nie rozwiąże problemu Ukrainy, która planuje wyeksportować 40-50 mln ton zboża – uważa UZA.
Ukraina planuje również utworzenie kotwicowisk na wodach terytorialnych Rumunii przy wyjściu z Suliny, co zmniejszy odległość do portów, przyspieszy obrót barek i zwiększy wolumen eksportu do 3,5-4 mln ton miesięcznie. Umożliwiłoby to korzystanie z terminali Rumunii (Galatz) i Mołdawii (Giurgiulesti). Stworzenie takich parkingów zajmuje około 3 miesięcy – mówi UZA.
Zwiększony tranzyt zboża
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rumunii potwierdziło plany kraju dotyczące zwiększenia przepustowości kanałów Dunaju i liczby kapitanów statków z 40 do 60 osób, zaangażowania personelu emerytalnego i wojskowego w celu przyspieszenia tranzytu przez kanały Dunaju, otwarcia nowych punktów kontrolnych na granicy z Ukrainą oraz zwiększyć liczbę personelu na istniejących przejściach granicznych. Takie działania pozwolą zwiększyć tranzyt ukraińskiego zboża o 50%.
Źródło: graindrade-com-ua