piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Polski eksport rośnie w siłę, ale import nie pozostaje w tyle. Jest już większy o 28,2% w skali roku

spot_img

W okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. odnotowano wzrost wartości eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. W tym okresie ich sprzedaż za granicę osiągnęła 30,3 mld EUR (140 mld zł), o 26,7% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Polski eksport rośnie w siłę, ale import nie pozostaje w tyle. Jest już większy o 28,2% w skali roku
Źródło: opracowanie Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie danych Ministerstwa Finansów, 2022 r. – dane wstępne

Co wpływa na dobre wyniki polskiego handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi?

Wzrost eksportu był wynikiem korzystnego dla eksporterów kursu złotego względem euro, konkurencyjności cenowej i jakościowej polskich produktów rolno-spożywczych, aktywności krajowych przedsiębiorców w kierunku dywersyfikacji relacji biznesowych na rynkach krajów trzecich, utrzymującego się popytu na polskie produkty na rynku międzynarodowym, dzięki dostosowywaniu oferty asortymentowej przez rodzimych przedsiębiorców do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych oraz globalnego wzrostu cen żywności mającego odzwierciedlenie w rosnących cenach transakcyjnych uzyskiwanych w polskim eksporcie artykułów rolno-spożywczych.

Eksport do samej UE przyniósł aż 74% wpływów

Ponad 74% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych wygenerowała sprzedaż do krajów Unii Europejskiej. Na rynku unijnym sprzedano towary o wartości 22,4 mld EUR, co oznaczało wzrost o 30% w odniesieniu do okresu styczeń–sierpień 2021 r. Do krajów UE sprzedawano głównie: mięso drobiowe (2,1 mld EUR), papierosy (1,9 mld EUR), produkty mleczne (1,8 mld EUR), mięso wołowe (1,2 mld EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld EUR), karmę dla zwierząt (1,0 mld EUR), a także wyroby czekoladowe (0,9 mld EUR).

Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (7,5 mld EUR, wzrost o 26%), Niderlandów (2,1 mld EUR, wzrost o 45%), Francji (1,9 mld EUR, wzrost o 32%), Włoch (1,5 mld EUR, wzrost o 16%) i Czech (1,3 mld EUR, wzrost o 32%).

Eksport polskich produktów rolno-spożywczych poza UE rośnie w oczach

Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 7,8 mld EUR (wzrost o 19%). Były to przede wszystkim: produkty mleczne (693 mln EUR), mięso drobiowe (612 mln EUR), pszenica (520 mln EUR), wyroby czekoladowe (451 mln EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (436 mln EUR) oraz papierosy (392 mln EUR).

Ich odbiorcami, podobnie jak w latach poprzednich, były: Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld EUR, wzrost o 28%), Ukraina (615 mln EUR, wzrost o 21%), Stany Zjednoczone (475 mln EUR, wzrost o 25%), Arabia Saudyjska (339 mln EUR, spadek o 11%), a w dalszej kolejności: Izrael (251 mln EUR, wzrost o 33%), Norwegia (198 mln EUR, wzrost o 25%) oraz Algieria (172 mln EUR, spadek o 46%).

Jakich produktów rolno-spożywczych eksportujemy najwięcej?

W strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego dominowało mięso i produkty mięsne (6,2 mld EUR, wzrost o 38%), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe. Kolejną grupę stanowiły: ziarno zbóż i przetwory (4,2 mld EUR, wzrost o 42%), tytoń i wyroby tytoniowe (2,8 mld EUR, wzrost o 5%), produkty mleczne (2,5 mld EUR, wzrost o 42%) oraz cukier i wyroby cukiernicze (2,0 mld EUR, wzrost o 16%).

Rośnie import towarów rolno-spożywczych

Import towarów rolno-spożywczych w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. osiągnął 20,3 mld EUR (94 mld zł) i był o 28,2% większy niż przed rokiem. Bardzo duży wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców. W okresie styczeń–sierpień 2022 r. dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 10,0 mld EUR (46 mld zł), o 23,8% wyższym niż w analogicznym okresie 2021 r.

W okresie styczeń–sierpień 2022 r. dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 10,0 mld EUR (46 mld zł), o 23,8% wyższym niż w analogicznym okresie 2021 r
Źródło: opracowanie Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie wstępnych danych Ministerstwa Finansów

źródło: KOWR

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x