Co znajdziesz w artykule?
Wreszcie doczekaliśmy się zauważalnej reakcji stacji paliw na duże spadki cen w hurcie. Ceny średnie dwóch głównych paliw obniżyły się w ciągu tygodnia o 8-10 groszy na litrze, a rozpiętość cenowa między najtańszymi stacjami, a najdroższymi (do tych należą stacje PKN Orlen) sięga często 10% i więcej. Wynika to z rekordowych marż modelowych detalicznych osiąganych drugi rok z rzędu. Pewną nadzieję na zmianę polityki cenowej stacji Orlenu (przynajmniej przed wyborami) daje ostatnia wypowiedź premiera Tuska o tym, że Spółki Skarbu Państwa, także notowane na giełdzie, niekoniecznie mają maksymalizować zysk.
Ceny ropy, wprawdzie przestały spadać, to jednak zatrzymały się na poziomach widzianych ostatnio w 2021 roku. Kierowcom sprzyja również najtańszy od czterech lat dolar.
Dobrą informacją dla użytkowników pojazdów z silnikiem diesla (też rolników) jest fakt, że cena hurtowa diesla jest zbliżona do ceny benzyny 95 oktanów.
Według e-Petrol.pl w połowie 16-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,89 i 5,98 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny spadła o 8 groszy, a diesla o 10 groszy na litrze w skali tygodnia. Jest to pierwszy znaczący spadek ceny średniej obu paliw w reakcji na prawie 30-groszowy spadek cen w hurcie ceny od początku kwietnia.
Z uwagi na umocnienie złotego cena średnia autogazu spadłą o 5 groszy do 3,08 zł/l.
Ceny paliw na stacjach
Cena średnia paliw w detalu: 16-04-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,69 zł/l (-8 gr/l);
• Pb95: 5,89 zł/l (-8 gr/l);
• ON: 5,98 zł/l (-10 gr/l);
• LPG: 3,08 zł/l (-5 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 61-64 gr/l w detalu i 96 gr – 1,11 zł na litrze w hurcie.
Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)
W hurcie ceny diesla spadały do poziomu cen benzyny
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 16-go kwietnia 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 15 groszy (-16 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,420 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 9 groszy (-21 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,477 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 7 groszy (benzyna jest tańsza) z 0 groszy tydzień wcześniej.
Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje już o 29 groszy, a diesel potaniał w tym czasie o 43 groszy na litrze.
Dla porównania, średnia cena ON spadła na stacjach paliw o 13 gr/l, a Pb95 o 15 groszy za litr od początku tego roku.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN – wykres
Notowania ropy stabilizują się po olbrzymiej przecenie na początku kwietnia
Jeszcze w środę 2-go kwietnia ropa Brent kosztowała 75 usd/baryłkę (najwyżej od 2 tygodni), by spaść na moment w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 61-66 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (16.04.2025). Są to poziomy najniższe od 2021 roku.
Powodem dużej przeceny na rynku ropy była obawa o przyszły popyt na surowce energetyczne po rozpętaniu globalnej wojny handlowej przez Donalda Trumpa, która może przełożyć się na recesję w amerykańskiej i światowej gospodarce. Drugim czynnikiem spadkowym była zapowiedź podniesienia wydobycia przez OPEC+. Tymczasem Trump złagodził w ostatnim tygodniu konflikt celny ze wszystkimi partnerami handlowymi z wyjątkiem Chin. Jednocześnie OPEC próbuje reagować ograniczeniem wydobycia na oczekiwany spadek konsumpcji. Dzięki temu notowania ropy przestały spadać.
USD/PLN najniżej od 2021 roku
W środę (16.04.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,76 podczas gdy a tydzień wcześniej było to 3,87 zł za dolara. Złoty umocnił się w ostatnim tygodniu na fali powrotu inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji.
Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W ostatnich dniach dolar traci do euro, co przełożyło się na spadek kursu USD/PLN do poziomu najniższego od czerwca 2021 roku.
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie
W połowie 16 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła aż 58 groszy/l dla ON (+11 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) aż 53 grosze na litrze (+13 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny (32,6 gr/l) przekracza w 2025 roku o 3 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 12 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (24,6 gr/l) zrównała się praktycznie z rekordem z 2024 roku i przekracza o 8 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com