sobota, 12 października, 2024
spot_img

Koniec zerowego VAT-u na żywność. Od kwietnia ceny w sklepach pójdą w górę

spot_img

Koniec marca przyniesie ze sobą koniec ulgi podatkowej na żywność, która obowiązywała od lutego 2022 roku. Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o zakończeniu okresu zerowego VAT-u na podstawowe produkty spożywcze. Zmiany te zaczną obowiązywać od kwietnia tego roku. Jakie produkty podrożeją?

Koniec zerowego VAT-u na żywność

Według oficjalnego komunikatu resortu, w lutym i marcu br. prognozowana jest utrzymująca się tendencja spadkowa zarówno inflacji, jak i tempa wzrostu cen żywności. Odczyty te oraz obawy związane z podwyżką podatku były jednymi z kluczowych czynników, które blokowały obniżki stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP).

„Szacuje się, że w lutym i marcu br. zarówno inflacja, jak i tempo wzrostu cen żywności utrzymają się w tendencji spadkowej. Niższej dynamice cen żywności będą sprzyjać spadkowe tendencje cen na światowych rynkach rolnych, a także silny efekt bazy, wynikający z wysokiego wzrostu cen żywności przed rokiem” — czytamy w komunikacie Ministerstwa Finansów.

Obniżona stawka VAT na podstawowe produkty spożywcze obowiązywała od 2022 r.

Obniżona stawka VAT na podstawowe produkty spożywcze obowiązywała od 1 lutego 2022 r. i została wprowadzona w momencie, gdy inflacja osiągnęła poziom 9,2 proc. Ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują na spadek tempa wzrostu cen konsumpcyjnych do 3,9 proc. w styczniu br., co stanowiło najniższe tempo od marca 2021 r.

Niektórzy ekonomiści oczekiwali, że zakończenie ulgi w postaci zerowego VAT-u na żywność nastąpi dopiero latem. Jednakże Ministerstwo Finansów postanowiło nie przedłużać obniżonych stawek podatkowych po 31 marca bieżącego roku. Od kwietnia wszyscy będziemy musieli uwzględnić podwyżki cen na swoim budżecie domowym.

 Zerowy VAT – jakie produkty zdrożeją?

Lista produktów, które obejmował zerowy VAT, a których ceny wzrosną od kwietnia, jest zróżnicowana i obejmuje szereg podstawowych artykułów spożywczych. Oto zakres produktów, które zostaną objęte podwyżką:

1. Mięso i podroby jadalne

2. Ryby i skorupiaki, mięczaki i pozostałe bezkręgowce wodne – z wyłączeniem homarów i ośmiornic oraz innych towarów objętych

3. Produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone

4. Jelita, pęcherze i żołądki zwierząt (z wyjątkiem rybich), całe i w kawałkach, świeże, schłodzone, zamrożone, solone, w solance, suszone lub wędzone

5. Warzywa oraz niektóre korzenie i bulwy, jadalne

6. Owoce i orzechy jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów

7. Zboża

8. Produkty przemysłu młynarskiego; słód; skrobie; inulina; gluten pszenny

9. Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; 

10. Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego – wyłącznie jadalne

11. Przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków, mięczaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych

12. Zupy i buliony i preparaty do nich; złożone przetwory spożywcze, homogenizowane

13. Lody i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao

14. Tłuszcze złożone z produktów roślinnych lub zwierzęcych (miksy), wyroby seropodobne (analogi serów) oraz preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci

15. Wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych

16. Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia

źródło: business insider; ministerstwo finansów

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x