Polska żywność znika z rynku. Zostaną tylko import i wysokie ceny?

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Coraz trudniej znaleźć na sklepowych półkach świeżą, lokalną żywność. Polskie rolnictwo zmaga się z poważnymi wyzwaniami: nieopłacalnością produkcji, brakiem dostępu do rynku, zmianami klimatycznymi i ekonomiczną niestabilnością. W odpowiedzi powstała kampania „Polski Talerz Przyszłości”, której celem jest zbudowanie odpornego systemu żywnościowego w Polsce.

Apel przygotowany przez ekspertki Instytutu Strategii Żywnościowych „Grunt” oraz współpracujące z nimi instytucje samorządowe i społeczne już dziś można podpisać online. Kampania zyskała rozgłos i wsparcie ze strony środowisk rolniczych, konsumenckich i eksperckich.

System w kryzysie

Autorzy kampanii wskazują, że polski system żywnościowy przechodzi poważny kryzys. Zamiast świeżych produktów od lokalnych rolników, w sklepach dominują produkty wysoko przetworzone i importowane, często wytwarzane w sposób szkodliwy dla zdrowia i środowiska. W tym samym czasie mali i średni rolnicy, będący fundamentem bezpieczeństwa żywnościowego kraju, tracą możliwość utrzymania się z pracy na roli.

Z badań Instytutu Strategii Żywnościowych „Grunt” wynika, że:

  • 62% Polek i Polaków uważa, że państwo zbyt słabo wspiera krajowych producentów żywności
  • Ponad 70% obawia się ograniczenia dostępności żywności w ciągu najbliższych 10 lat

Zdaniem autorów apelu, jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania, polska żywność stanie się towarem luksusowym – niedostępnym cenowo lub fizycznie dla wielu rodzin.

Czego domagają się rolnicy i eksperci?

Kampania „Polski Talerz Przyszłości” wzywa do przygotowania i wdrożenia Krajowej Polityki Żywnościowej – długofalowej strategii łączącej politykę rolną, zdrowotną, społeczną i konsumencką. Plan ten miałby obejmować między innymi:

  1. Wprowadzenie lokalnych polityk żywnościowych w 100 największych gminach
  2. Rozwój krótkich łańcuchów dostaw i lokalnego pośrednictwa
  3. Ulokalnienie zamówień publicznych (np. do szkół i szpitali)
  4. Wsparcie dla targowisk i systemów oznaczeń lokalnego pochodzenia
  5. Reformę doradztwa rolniczego, uwzględniającą lokalne modele dystrybucji
  6. Wyrównywanie dostępu do zdrowej żywności niezależnie od dochodów
  7. Umocowanie polityki żywnościowej w działaniach samorządów
  8. Edukację społeczną i konsumencką w zakresie odpowiedzialnych wyborów żywieniowych

Według autorek apelu, tylko zintegrowane i konsekwentne działania mogą zagwarantować, że lokalna, zdrowa żywność pozostanie dostępna dla obywateli, a polscy rolnicy – zwłaszcza ci najmniejsi – będą mieli szansę przetrwać.

Kto stoi za kampanią?

Apel został przygotowany przez zespół ekspertek:
dr Paulina Sobiesiak-Penszko (Instytut Strategii Żywnościowych „Grunt”),
dr Joanna Erbel (CoopTech Hub),
Katarzyna Banul-Wójcikowska (ISŻ „Grunt”),
Alicja Wójcik (CoopTech Hub),
Katarzyna Wysocka (Urząd Miejski Wrocławia),
Katarzyna Przyjemska-Grzesik (Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie),
Katarzyna Sokołowska (Urząd Miejski Wrocławia).

Kampania zyskuje na znaczeniu w kontekście narastających problemów rolnictwa i obaw społecznych o przyszłość bezpieczeństwa żywnościowego.

Dlaczego warto się zaangażować?

„Polski Talerz Przyszłości” to kampania o realnym wpływie na codzienne życie – od cen i jakości jedzenia, po sytuację polskich rolników i lokalnych społeczności. Każdy głos pod apelem to sygnał dla decydentów, że społeczeństwo oczekuje realnych działań, nie tylko deklaracji.

Link do apelu:
Podpisz apel tutaj

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x