środa, 4 grudnia, 2024
spot_img

Kierowcy aut zasilanych LPG najmocniej odczuwają skutki wzrostu kursu dolara

spot_img

W listopadzie widoczna jest stabilizacja cen na krajowych stacjach paliw. Niestety nie zatrzymały się silne wzrosty cen autogazu. Większe zmiany widoczne są w cennikach hurtowych. Wygranych przez Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich przełożyła się na spadek notowań ropy na giełdach. Ta jednak odbiła w górę w ostatnich dniach po serii gróźb Rosji w kierunku Zachodu. Jednocześnie skokowo wzrósł kurs USD/PLN przekładając się na wyższe ceny paliw w hurcie, szczególnie LPG.

Ceny paliw wzrosły lekko w hurcie

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 22-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,694 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał  średnio o 5 groszy (+3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,951 zł/l (bez VAT).

Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 pozostała na poziomie 32 grosze na litrze (bez VAT). Ma na to wpływ sezon grzewczy i fakt, że udział importowanego diesla sprzedawanego na krajowym rynku jest większy niż benzyny, czyli cena tego paliwa jest bardziej zależna od kursów walut.

Warto przypomnieć, że w październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze.

Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników

W ostatnich dniach ceny ropy odbiły w górę na wiadomość, że Ukraińcy zaczęli wykorzystywać broń dalekiego zasięgu do ataków w głąb Rosji po tym jak USA i Wielka Brytania wydały odpowiednią zgodę. Tradycyjnie już Putin zaczął eskalować groźby wobec Zachodu co budzi obawy o przyszłe dostawy ropy.

Notowania ropy Brent oscylują w okolicy 74 usd/b w piątkowe (22.11.2024) południe po wzroście z 71 usd/b w ostatnich dniach.

Jednocześnie w listopadzie dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut. Po wygranych wyborach prezydenckich przez Trumpa kurs euro/dolara spadł z ponad 1,09 do ok. 1,042 w piątkowe południe (22.11.2024) i jest najniżej od listopada 2022 roku.

Spadkowo na ceny wpływa też słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, w tym wydobycie w USA.

Niestety, dla kierowców, złoty mocno stracił w ostatnich tygodniach na wartości

Notowania USD/PLN w piątkowe południe (22-go listopada) zbliżył się 4,17 złotego za dolara (po raz pierwszy od listopada 2023 roku). Jest to efekt reakcji rynku walutowego na wygraną Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich, a w ostatnich dniach na eskalację wojny Rosji z Ukrainą. Jednocześnie analitycy oceniają, że zapowiadane przez Trumpa cła zaszkodzą unijnej gospodarce.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Od dnia wyborów prezydenckich w USA dolar umocnił się o 3,5% do euro i jest najsilniejszy od 2 lat.

Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem umacniania złotego jest zatrzymanie spadów euro/dolara.

W detalu cena średnia dwóch głównych paliw prawie nie zmieniła się w listopadzie

Według e-Petrol.pl w połowie 47-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,04 i 6,09 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny nie zmieniła się, a diesla spadła o symboliczny 1 grosz na litrze w skali tygodnia. Zbliżone poziomy cen średnich obu paliw obowiązują od początku listopada. Jednocześnie mocno, bo aż o 8 gr/l do 3,14 zł/l, podrożał autogaz. Na ceny, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, LPG negatywnie wpływa skokowy wzrost kursu dolara.

Cena średnia paliw w detalu: 20-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,81 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l (0 gr/l);

• ON: 6,09 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 3,14 zł/l (+8 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Po ostatnich zmianach ceny obu paliw są o 44-62 grosze niższe w detalu i hurcie niż przed rokiem (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)

Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN

Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku

W połowie 47 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 4 gr/l dla ON (-6 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się 4 grosze i sięga 30 groszy na litrze.

W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,2 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,8 gr/l) przewyższa o prawie 2 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x