Co znajdziesz w artykule?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce Kaufland Polska Markety. UOKiK podejrzewa, że podmiot ten może w nieuczciwy sposób wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Konkretne zarzuty dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania, a także wymagania dodatkowych rabatów, które nie są sprecyzowane w umowach. Postępowanie wszczęto po analizie polityki rabatowej 19 sieci handlowych.
Rolnicy zmuszeni zwracać różnicę?
W efekcie Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował dwie praktyki Kaufland Polska Markety. Pierwsza z nich polega na ustalaniu warunków współpracy z niektórymi dostawcami produktów rolno-spożywczych już po rozpoczęciu danego roku. W takich przypadkach, przy przedłużających się negocjacjach umów na kolejny rok lub rozpoczęciu ich realizacji z opóźnieniem, dostawca nie wie, na jakich warunkach realizuje dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. Niejednokrotnie też w nowym kontrakcie wprowadzone zostają dodatkowe rabaty lub podwyższa się wysokość dotychczasowych, a dostawcy zobowiązani są do zapłaty na rzecz Kaufland Markety Polska wyrównania z tego tytułu. W praktyce oznacza to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów rolno-spożywczych do tej sieci.
Rabat nieobjęty umową?
Ponadto, jak informuje UOKiK, spółka Kaufland Polska Markety pobiera od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowy rabat nie przewidziany w umowie. W tej sytuacji rolnicy i producenci rolni – kontrahenci sieci handlowej – nie wiedzą, kiedy zażąda się od nich udzielenia tego rabatu, ani w jakiej będzie on wysokości.
– Ustalanie warunków współpracy w trakcie jej trwania powoduje, że dostawcy nie wiedzą, ile zarobią za realizację zamówień – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – Podobnie jest w przypadku dodatkowego rabatu. Kontrahenci Kaufland Polska Markety nie mają pewności, kiedy sieć zażąda pomniejszenia ich wynagrodzenia. Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa, co oznacza, że zasady współpracy, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy.
Jeronimo, Eurocash i Intermarche
Dodajmy, ze to już kolejna interwencja Prezesa UOKiK w związku ze stosowaniem nieuczciwych rabatów przez sieci handlowe. W grudniu 2020 r. wydana została decyzja dotycząca właściciela sieci Biedronka – spółki Jeronimo Martins Polska. Natomiast w kwietniu br. Urząd opublikował Raport dotyczący rabatów, w którym przedstawił m.in. jakie ustalenia pomiędzy siecią a dostawcami produktów rolno-spożywczych mogą zostać uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Toczą się też postępowania wyjaśniające w sprawie polityki rabatowej Eurocash oraz SCA PR Polska (sieć Intermarche).
Dodajmy, że za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi kara do wysokości 3 procent rocznego obrotu przedsiębiorcy. UOKiK zachęca też przedsiębiorców branży rolno spożywczych i samych rolników do zgłaszania przypadków wątpliwych pod względem wykorzystania przewagi kontraktowej i innych wykroczeń względem prawa.
Źródło: UOKiK
Foto: Portal internetowy Kaufland Polska Markety