niedziela, 19 maja, 2024
spot_imgspot_img

Chwilowa korekta w dół w cennikach hurtowych nie powstrzymała podwyżek na stacjach paliw

spot_img

Obniżenie wydobycia ropy przez kraje zrzeszone w kartelu OPEC+Rosja, ale głównie przez Arabię Saudyjską, ciągnie w górę wyceny surowca na giełdach. Dodatkowym wsparciem dla cen jest rosnące ryzyko ataków na rosyjskie tankowce na Morzu Czarnym. Na szczęście tempo zwyżek notowań ropy hamowane jest przez spowolnienie w światowej, w tym chińskiej, gospodarce i utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe.

W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 9-go sierpnia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 7 groszy (+4 grosze tydzień wcześniej), a diesla obniżyła się o 3 grosze na litrze (+6 groszy tydzień wcześniej). Na stacjach podwyżki były nadal widoczne, ponieważ w lipcu ceny hurtowe obu paliw wzrosły odpowiednio o ponad 30 groszy. W tym czasie ceny na stacjach rosły dużo wolniej, a marże ze sprzedaży detalicznej spadły do poziomu ujemnego.

Także od początku 2023 benzyna w hurcie drożeje o 7 gr/l (Pb95), ale diesel traci jeszcze w tym czasie 74 gr za litr (bez VAT).

Tym razem hurtowe ceny obu paliw minimalnie spadły w skali tygodnia, przy dużych wahaniach notowań dolara i utrzymywaniu się trendu wzrostowego na rynku ropy.

Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 83 usd/b przed tygodniem, by wzrosnąć do blisko 87,5 usd/b na zamknięciu środowej sesji (09.08.2023). Obserwowane poziomy cen są najwyższe od połowy kwietnia tego roku, a notowania surowca wybiły się w górę z szerokiego trendu bocznego (67-75 usd/b w cenach zamknięcia), w którym ropa Brent pozostawała od pierwszych dni maja do 10-lipca. Ceny surowca rosną przez ograniczenie wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską. Do tej pory obawy o przyszły popyt na surowiec i możliwość dalszych podwyżek stóp procentowych w USA i Europie ograniczały podwyżki.

Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w zakresie 4,02 – 4,08 PLN. W skali analizowanego tygodnia złoty osłabił się do dolara o symboliczne 0,5 grosza.

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Ceny na stacjach paliw

Według e-Petrol.pl w połowie 22-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,63 zł/l i 6,44 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki i ON wzrosła o 2 grosze na litrze w skali tygodnia. W tym samym czasie cena średnia LPG pozostała na niezmienionym poziomie 2,79 zł/l. Są to oficjalne cenniki, od których można uzyskać jednak duże upusty wakacyjne.

Od początku lipca sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe. Jednocześnie większość małych, prywatnych stacji obniżyło mocno ceny (zwykle o wielkość rabatu), by konkurować z dużymi sieciami stacji.

Ceny średnie paliw w detalu: 09-08-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,12 zł/l (+1 gr/l);
• Pb95: 6,63 zł/l (+2 gr/l);

• ON: 6,44 zł/l (+2 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l (0 gr/l).

Ceny paliw w hurcie systematycznie rosną od początku lipca, a to przekłada się na coraz niższe marże stacji paliw (wręcz ujemne). W konsekwencji potentaci na rynku (np. PKN Orlen) zaczęli podnosić ceny na swoich stacjach. Diesel w ostatnich tygodniach podrożał z 6,11 w połowie czerwca do 6,44 teraz, a jego cena jest najwyższa od początku końca kwietnia tego roku. Benzyna 95 podrożała o 14 groszy w ciągu 3 ostatnich tygodni po dłuższej stabilizacji w okolicy 6,50 zł/l.

Ceny paliw w kraju w ujęciu tygodniowym:

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie paliwa kosztują na stacjach o 3-10% mniej niż przed rokiem, ale cena hurtowa Pb95 jest już wyższa niż rok temu.

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.

Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o średnio 1,32 zł/l (Pb-95) i 1,08 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. W niewielkim stopniu winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilka groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to z nawiązką zrekompensować ciągle o ciągle 6% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 09.08.2023).

Marże stacji paliw są bardzo niskie, chociaż wzrosły w ostatnim tygodniu

W połowie 32-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 1 gr/l (-2 gr/l tydzień wcześniej) i 6 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej był to minus 1 gr/l).

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.

Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi 16 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i 15 gr/l dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

Modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym

Ceny paliw w Unii Europejskiej na 07.08.2023 (w euro za litr):

Polska ma na początku sierpnia jeden z najniższych cen detalicznych obu głównych paliw.

Średnie ceny detaliczne oleju napędowego na mapie UE:

Ceny detaliczne Pb-95 na mapie UE:

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x