czwartek, 18 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Drożejąca ropa ciągnie w górę krajowe ceny paliw

spot_img

W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 3-go kwietnia 2024, cena netto Pb95 wzrosła o 5 groszy (+4 gr tydzień wcześniej), a diesla o 4 grosze na litrze (-9 gr tydzień wcześniej). W konsekwencji cena hurtowa obu głównych paliw była w środę (03.04.2024) zbliżona do 5,30 zł/l (bez VAT).

Ostatnie zmiany na rynku hurtowym to efekt sezonowego spadku popytu na olej opałowy przy mocno drożejącej ropie

Wojna na Ukrainie rozszerzyła się na terytorium Rosji, ponieważ Ukraina stara się jak najbardziej efektywnie wykorzystać niewielkie zasoby broni dalekiego zasięgu, atakując rafinerie na terenie Rosji. Przekłada się to, obok istniejących już problemów żeglugowych na Morzu Czerwonym, na zwyżki cen na światowym rynku ropy.

Giełdowa wycena ropy Brent zbliżyła się do poziomu 90 usd/b (najwyżej od października 2023 roku), zyskując aż 5% w skali tygodnia kończącego się 3-go kwietnia 2024. Mocny złoty łagodzi wpływ drogiej ropy. Na szczęście kurs dolara wobec złotego spadł w tym samym czasie o ok. 2,5 grosza do 3,96 złotego za dolara. Łagodzi to presję na wzrost cen paliw w hurcie.

Wcześniej cena diesla spadła odczuwalnie, ponieważ ciepła pogoda ograniczyła popyt na olej opałowy, czyli produkt bliźniaczy do ON.

Na stacjach paliw ON jest zwykle droższy od benzyny

Według e-Petrol.pl w połowie 14-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,56 zł/l i 6,69 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny wzrosła o 5 groszy na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia oleju napędowego i LPG nie zmieniła się.

Ceny średnie paliw w detalu: 03-04-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,19 zł/l (+10 gr/l);
• Pb95: 6,56 zł/l (+5 gr/l);

• ON: 6,69 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,89 zł/l (0 gr/l).

Mimo ostatnich zwyżek, paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o niespełna 1% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o niecałe 3% niższa w skali roku.

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Ceny paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

Marże stacji paliw mocno spadły z ubiegłorocznych maksimów zaliczonych w połowie grudnia

W połowie 14 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga 18 gr/l dla ON (22 gr/l tydzień wcześniej) i tylko 4 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to również 4 gr/l). Dla porównania, w połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x