Co znajdziesz w artykule?
W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 4-go maja 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 4 grosze (+3 gr tydzień wcześniej) i sięga 5,265 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 5 groszy na litrze (-5 gr tydzień wcześniej) do 5,090 zł/l (bez VAT). Doliczając VAT, różnica w cenie dwóch głównych paliw wynosił już 22 grosze (cennik z 04.05.2024).
W konsekwencji ostatnich zmian, od początku kwietnia (do 4.05.24) cena hurtowa diesla spada o 18 groszy na litrze, ale benzyna kosztuje o tylko 2 grosze mniej niż na zamknięciu marca.
Ostatnie zmiany na rynku hurtowym to efekt sezonowego spadku popytu na olej opałowy przeceny na rynku ropy i lekkiego umocnienia złotego
Notowania ropy falują w rytm oceny perspektyw dalszego rozwoju wojny Izraela z Hamasem, a przy okazji zagrożenia rozszerzenia konfliktu o Iran. Pojawiające się doniesienia o możliwej deeskalacji konfliktu obniżyły notowania ropy w ostatnim tygodniu. Ale ciągle wysokie ceny ropy to również efekt ograniczenia wydobycia surowca przez OPEC, powtarzających się bombardowań rosyjskich rafinerii i stałych problemów żeglugowych na Morzu Czerwonym.
Giełdowa wycena ropy Brent wzrosła na 5-miesięczne maksima na przełomie marca i kwietnia, przekraczając poziomu 90 usd/b. Na poziomach nieco poniżej 90 usd/b ceny utrzymywały się do połowy kwietnia. Dopiero w minionym tygodniu ceny wyraźnie spadły w okolice 84 usd/baryłkę.
Także kurs dolara wobec złotego sprzyjał spadkom cen paliw w hurcie
Po wzroście do około 4,11 zł za dolara w połowie kwietnia, notowania usd/pln wracają powoli w kierunku poziomu 4,0 zł za dolara. Jest to głównie efekt wzrostu kursu eurodolara (zwykle złoty zyskuje, gdy dolar się osłabia do euro).
Ceny na stacjach PKN Orlen wyznaczają teraz górny pułap dla konkurencji
Wydaje się, że po zmianach w zarządzie PKN Orlen, ceny na stacjach tej sieci należą do najwyższych (nie licząc majówkowej promocji) na danym obszarze terytorialnym i np. w Warszawie od kilku tygodni oscylują wokół poziomu 7,0 zł/l benzyny 95-oktanów oraz diesla.
Na stacjach paliw tylko cena benzyny 95 wzrosła symbolicznie w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 18-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,66 zł/l i 6,69 zł/l. Oznacza to, że tylko cena benzyny wzrosła o 1 grosz na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia oleju napędowego nie zmieniła się od sześciu tygodni.
Ceny średnie paliw w detalu: 30-04-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,29 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,66 zł/l (+1 gr/l);
• ON: 6,69 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,84 zł/l (0 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
W większości przypadków paliwa są już jednak o ok. 30 groszy droższe niż rok temu
Jednocześnie cena hurtowa obu paliw i detaliczna diesla jest już o ok. 30 gr/l wyższa niż rok temu. Jedynie średnia cena 95-ki pozostaje na stacjach paliw tylko minimalnie wyższa niż przed rokiem.
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże stacji paliw ze sprzedaży ON dbiły mocno w górę
W połowie 18 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała aż 39 gr/l dla ON (34 gr/l tydzień wcześniej) i 14 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 13 gr/l).
Dla porównania, w połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży obu głównych paliw (18 gr/l – ON i 18 gr/l – Pb95) jest zbliżona do średniej z poprzedniego roku.
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE