Co znajdziesz w artykule?
Końcówka grudnia przyniosła kosmetyczne zmiany cen na krajowym rynku paliw. Notowania giełdowe ropy utrzymują się na wysokim poziomie, ale przed podwyżkami chroni nas najniższy od ponad dwóch lat kurs dolara wobec złotego. Notowania giełdowe ropy Brent spadły w okolice 73 usd/b 12-go grudnia, po czym zaczęły systematycznie rosnąć do ok. 80 usd/b na sesji 26-go grudnia. Wycena surowca odbiła mocno w górę wraz z nasileniem się ataków terrorystycznych na Morzu Czerwonym, które zmusiły armatorów do przekierowywania rejsów do Europy wokół Afryki. Wydłuża to znacząco czas i koszt transportów.
Ropa pozostaje droga, ale równocześnie dolar jest najtańszy od ponad 2 lat
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 28-go grudnia 2023, cena średnia netto diesla spadła o 3 grosz na litrze, a benzyny nie zmieniła się. Oznacza to stabilizację po tygodniu sporego (10-14 gr/l) odbicia. W konsekwencji od początku grudnia przecena w hurcie sięga już tylko 7 groszy dla benzyny 95 i 11 groszy za litr diesla (bez VAT).
Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w zakresie 3,936 – 3,888 PLN. W skali analizowanego tygodnia kurs usd/PLN. spadł o ok. 3 grosze do 3,90 zł w czwartek. Są to poziomy najniższe od połowy września 2021 roku.
Warto pamiętać, że kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ obok importu ropy (cena w usd) Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
W listopadzie (hurt) benzyna potaniała o 45 groszy, podczas gdy ON był tańszy o 2 grosze w stosunku do zamknięcia października.
Warto przypomnieć, że w skali października oba paliwa podrożały o 42-45 gr/l, ale we wrześniu (trwała kampania wyborcza) benzyna potaniała o 65 groszy, a ON o 42 grosze na litrze. Oczywiście, tak tanio mogły zaopatrywać się jedynie podmioty, które wcześniej miały podpisane umowy z Orlenem. Państwowy koncern, jak sam oświadczył, odpowiada za 65% hurtowego i detalicznego rynku paliw. Pozostali właściciele stacji paliw i dostawcy hurtowi podlegają normalnym zjawiskom rynkowym, stąd albo oferują droższe paliwo, albo ponoszą straty na sprzedaży.
Porównując ceny od początku 2023 można zauważyć, że benzyna w hurcie tanieje o 53 gr/l (Pb95), a diesel traci w tym czasie 1,01 złotego za litr (bez VAT).
Na stacjach ceny ustabilizowały się
Według e-Petrol.pl w połowie 52-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,28 zł/l i 6,49 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 1 grosz na litrze, a cena diesla nie zmieniła się w skali tygodnia. Jednocześnie LPG potaniał średnio o 2 grosze do 2,93 zł/l. Z uwagi na duże marże ceny na poszczególnych stacjach (regionach) różnią się nawet o kilkadziesiąt groszy.
Ceny średnie paliw w detalu: 28-12-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,90 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 6,28 zł/l (-1 gr/l);
• ON: 6,49 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 2,93 zł/l (-2 gr/l).
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (w ujęciu tygodniowym):
Dla porównania notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:
Krajowe paliwa są tańsze niż przed rokiem
Na szczęście paliwa są ciągle dużo tańsze na stacjach w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 15% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o tylko 4% niższa w skali roku.
Marże stacji paliw są w ostatnich tygodniach najwyższe w tym roku
W połowie 52-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga 25 gr/l dla ON (29 gr/l tydzień wcześniej i 48 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to rekordowe 52 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
W tym roku stacje paliw czerpią ponadprzeciętne zyski ze sprzedaży paliw
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi ok. 20 groszy/l (+2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE