niedziela, 13 października, 2024
spot_img

10 mln ton towarów wyeksportowała Ukraina przez korytarz humanitarny na Morzu Czarnym

spot_img

Z opublikowanego 20-go grudnia komunikatu Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy wynika, że za pomocą 302 statków wyeksportowano 10 mln ton produktów ukraińskich rolników i inne towary do 24 krajów świata.

W ciągu 4 miesięcy funkcjonowania korytarza poszerzyliśmy asortyment towarów i rozpoczęliśmy ich eksport. Zauważam, że wolumen produktów rolnych znacznie wzrósł: z 278 000 ton w pierwszym miesiącu do prawie 5 milionów ton obecnie” – napisał minister Oleksandr Kubrakov.

Pomimo systematycznych ataków Rosji na infrastrukturę portową, Korytarz Ukraiński działa – od chwili jego uruchomienia porty Wielkiej Odessy przyjęły do załadunku 337 nowych statków, a kolejne 79 są przygotowywane do przyjęcia ich w najbliższej przyszłości.

Tymczasowy korytarz jest nadzieją na przyspieszenie eksportu

Tymczasowy korytarz humanitarny powstał po tym jak Rosja wycofała się 18-lipca z funkcjonującej przez rok umowy zbożowej podpisanej dzięki inicjatywie ONZ i Turcji.

Nowy korytarz humanitarny służył na początku do „uwolnienia” statków handlowych, które cumowały w portach Wielkiej Odessy od początku wojny. Bardzo szybko stał się jednak szlakiem umożliwiającym eksport ukraińskich towarów przez porty przez Morze Czarne i jest nadzieją Ukrainy na przyspieszenie eksportu zbóż w sytuacji większych niż rok temu zbiorów.

Rosja jednak robi wszystko by ograniczyć obecność konkurencyjnych dla siebie dostaw na międzynarodowym rynku. Próby sparaliżowania ukraińskiego eksportu są elementem prowadzonej wojny i mają na celu pozbawienie Ukrainy wpływów walutowych z których państwo to finansuje swoje siły zbrojne.

Warto w tym miejscu zauważyć, że sąsiedzi unijni Ukrainy (blokujący granice) zapewne nieświadomie, ale wpisują się w scenariusz nakreślony przez Kreml.

Funkcjonowanie korytarza morskiego odbywa się dzięki Siłom Zbrojnym Ukrainy i partnerom międzynarodowym, którzy pomagają zapewnić funkcjonowanie tej drogi w warunkach agresji militarnej.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x