Co znajdziesz w artykule?
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 31-go lipca 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 1 grosz (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,917 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 5 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,874 zł/l (bez VAT).
Od początku lipca benzyna potaniała w hurcie o 16 groszy, a ON o 29 groszy na litrze. W konsekwencji cena hurtowa diesla jest ponownie niższa od ceny Pb-95.
Lipcowe przeceny w hurcie wynikały ze spadających notowań ropy przy tylko delikatnym wzroście kursie dolara.
Niestety, na stacjach paliw spadki cen średnich dwóch głównych paliw ograniczyły się w lipcu do 7-10 groszy na litrze, co oznacza coraz wyższe marże detaliczne.
Środa przyniosła korektę wzrostową na rynku ropy
Jeszcze we wtorek ropa ustanawiała swoje dwumiesięczne minima w obawie o malejący popyt ze strony Chin i w nadziei, że konflikt na Bliskim Wschodzie nie rozszerzy się. Sytuacja zmieniła się diametralnie po tym jak przywódca Hamasu Ismail Hanije został zabity podczas izraelskiego nalotu w Teheranie we wtorek wieczorem. W konsekwencji ropa Brent wybiła w środę w górę o 2 dolary do blisko 81 usd/b. Zapewne krajowe ceny hurtowe paliw wzrosną w czwartek śladem wyższych cen ropy. W dłuższej perspektywie na ceny ropy wpływać będą, obok sytuacji na Bliskim Wschodzie, też sondaże przedwyborcze w USA i rozstrzygnięcie wyborów prezydenckich w Wenezueli. Te odbyły się, ale wynik jest kwestionowany przez opozycję i społeczność międzynarodową, co grozi nowymi sankcjami.
Kierowcom pomaga tani dolar
Po czerwcowym osłabieniu złotego (kurs usd/pln powyżej 4 zł) wycena dolara wobec złotego zaczęła gwałtownie spadać w na przełomie czerwca i lipca. Pomagał w tym wzrost notowań euro wobec dolara, ale też popyt na polskie aktywa na GPW oraz obligacje. W połowie lipca wycena dolara spadła w okolice 3,90 zł – najniżej w tym roku. W kolejnych dwóch tygodniach dolar stopniowo drożał, ale ciągle utrzymuje się znacznie poniżej 4,0 zł. Sprzyja to w tańszych zakupach ropy i paliw gotowych.
W detalu cena średnia ON spadła o symboliczny grosz w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 31-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach 6,39 zł/l. Oznacza to, że cena średnia oleju napędowego zmieniła się (spadła o 1 grosz) w skali tygodnia.
Warto zauważyć, że Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.
Ceny średnie paliw w detalu: 31-07-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,15 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 6,39 zł/l (0 gr/l);
• ON: 6,39 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 2,71 zł/l (+2 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone do rekordowego poziomu
W połowie 31 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 33 gr/l dla ON (+2 grosze w skali tygodnia) i 32 gr/l dla Pb95 (bez zmian w skali tygodnia).
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (23 gr/l) jest o tylko 2 grosze niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24 gr/l) zrównała się z rekordem z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com