piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Diesel jest ponownie tańszy w hurcie od benzyny

spot_img

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 31-go lipca 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 1 grosz (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,917 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 5 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,874 zł/l (bez VAT).

Od początku lipca benzyna potaniała w hurcie o 16 groszy, a ON o 29 groszy na litrze. W konsekwencji cena hurtowa diesla jest ponownie niższa od ceny Pb-95.

Lipcowe przeceny w hurcie wynikały ze spadających notowań ropy przy tylko delikatnym wzroście kursie dolara.

Niestety, na stacjach paliw spadki cen średnich dwóch głównych paliw ograniczyły się w lipcu do 7-10 groszy na litrze, co oznacza coraz wyższe marże detaliczne.

Środa przyniosła korektę wzrostową na rynku ropy

Jeszcze we wtorek ropa ustanawiała swoje dwumiesięczne minima w obawie o malejący popyt ze strony Chin i w nadziei, że konflikt na Bliskim Wschodzie nie rozszerzy się. Sytuacja zmieniła się diametralnie po tym jak przywódca Hamasu Ismail Hanije został zabity podczas izraelskiego nalotu w Teheranie we wtorek wieczorem. W konsekwencji ropa Brent wybiła w środę w górę o 2 dolary do blisko 81 usd/b. Zapewne krajowe ceny hurtowe paliw wzrosną w czwartek śladem wyższych cen ropy. W dłuższej perspektywie na ceny ropy wpływać będą, obok sytuacji na Bliskim Wschodzie, też sondaże przedwyborcze w USA i rozstrzygnięcie wyborów prezydenckich w Wenezueli. Te odbyły się, ale wynik jest kwestionowany przez opozycję i społeczność międzynarodową, co grozi nowymi sankcjami.

Kierowcom pomaga tani dolar

Po czerwcowym osłabieniu złotego (kurs usd/pln powyżej 4 zł) wycena dolara wobec złotego zaczęła gwałtownie spadać w na przełomie czerwca i lipca. Pomagał w tym wzrost notowań euro wobec dolara, ale też popyt na polskie aktywa na GPW oraz obligacje. W połowie lipca wycena dolara spadła w okolice 3,90 zł – najniżej w tym roku. W kolejnych dwóch tygodniach dolar stopniowo drożał, ale ciągle utrzymuje się znacznie poniżej 4,0 zł. Sprzyja to w tańszych zakupach ropy i paliw gotowych.

W detalu cena średnia ON spadła o symboliczny grosz w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 31-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach 6,39 zł/l. Oznacza to, że cena średnia oleju napędowego zmieniła się (spadła o 1 grosz) w skali tygodnia.

Warto zauważyć, że Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.

Ceny średnie paliw w detalu: 31-07-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,15 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 6,39 zł/l (0 gr/l);

• ON: 6,39 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 2,71 zł/l (+2 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone do rekordowego poziomu

W połowie 31 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 33 gr/l dla ON (+2 grosze w skali tygodnia) i 32 gr/l dla Pb95 (bez zmian w skali tygodnia).

W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (23 gr/l) jest o tylko 2 grosze niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24 gr/l) zrównała się z rekordem z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x