Wyższe cła na wieprzowinę z UE do USA – co muszą wiedzieć eksporterzy

spot_imgspot_img
spot_img

Od 7 sierpnia każdy kilogram mięsa, który wyrusza z UE do Stanów Zjednoczonych, podlega teraz jednolitej stawce celnej 15 proc.. Początkowo miało się to stać już 1 sierpnia, ale Amerykanie… jak to bywa w wielkiej polityce handlowej – potrzebowali więcej czasu, by wydać swoje rozporządzenie wykonawcze.

Stawka 15 proc. – dużo czy mało?

Dla świeżego i mrożonego mięsa oznacza to spory wzrost kosztów w stosunku do poprzednich 0 proc., jakie obowiązywały w ramach kontyngentów taryfowych. Przetworzone produkty wieprzowe również nie unikną tej stawki w przyszłości. Dla wielu europejskich producentów to sygnał: czas przyjrzeć się strategiom eksportowym i zastanowić, gdzie najlepiej skierować swoje towary.

Kto poczuje różnicę najbardziej?

Najbardziej czuły będzie eksport z krajów, które tradycyjnie sprzedają najwięcej wieprzowiny poza Europę – Danii, Hiszpanii, Włoch i Holandii

Mały rynek, duża uwaga

Eksport do USA to zaledwie 2,5 proc. całkowitego europejskiego eksportu wieprzowiny. W ubiegłym roku z UE do Stanów trafiło 100 000 ton mięsa na 4,2 mln ton całkowitego eksportu. Czyli, mówiąc obrazowo, Ameryka to raczej boczny tor niż główna autostrada dla unijnych producentów.

Chińska furtka w tle

Co ciekawe, świat handlu jest pełen paradoksów. Na rynku chińskim cła na amerykańską wieprzowinę właśnie wzrosły z 57 do 87 proc., bo Pekin zniosł wcześniejsze zwolnienia. To otwiera potencjalnie nowe możliwości dla europejskich dostawców, którzy teraz mogą zająć przestrzeń na chińskim rynku.

Dla Polski zmiany w USA mają stosunkowo niewielkie znaczenie. Istotne jest natomiast to, że kierowanie części eksportu na rynki azjatyckie pozwala uniknąć nadmiernego nagromadzenia wieprzowiny w Europie. 

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x