Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, postanowił stawić czoła nieuczciwym praktykom sieci Intermarche. Spółka SCA PR, odpowiedzialna za zakupy w tej sieci, została ukarana za swoje nieetyczne działania wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.
Walka o uczciwe warunki dla dostawców
W ramach zakwestionowanych praktyk, spółka SCA PR podejmowała działania, które budziły poważne zastrzeżenia w kontekście uczciwego handlu. Spółka zawierała umowy z dostawcami produktów rolno-spożywczych dotyczące warunków handlowych na dany rok z opóźnieniem, co wprowadzało brak pewności u dostawców co do warunków rozliczenia sprzedaży. Co istotne, udzielano rabatów retrospektywnych pomimo niespełnienia warunków umownych. Takie praktyki są niezgodne z podstawowymi normami uczciwego partnerstwa handlowego i skutkowały brakiem przejrzystości i stabilności w relacjach między spółką SCA PR a dostawcami.
“Niedopuszczalna jest sytuacja, w której dostawcy produktów nawet przez kilka miesięcy nie wiedzą, jakie wynagrodzenie otrzymają za sprzedane towary lub ich dochody są zmniejszane poprzez rabaty retrospektywne, które nie wynikają z podpisanych umów. Dlatego zobowiązałem spółkę odpowiedzialną za zakupy w sieci Intermarche do zmiany praktyk i zwrotu niesłusznie pobranych opłat” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Intermarche zwróci pieniądze dostawcom
W odpowiedzi na te działania, Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podjął decyzję o nałożeniu kary na spółkę SCA PR oraz żądaniu zwrotu niesłusznie pobranych rabatów dostawcom wraz z odsetkami. Ponadto, spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian w swoich praktykach handlowych, przede wszystkim do zaniechania zawierania umów dotyczących warunków rabatów na dany rok już po jego rozpoczęciu.
źródło: UOKIK