Co znajdziesz w artykule?
Jak wynika z danych operacyjnych SE „Administracja Portów Morskich Ukrainy” (AMPU). W okresie styczeń-sierpień 2024 r. ukraińskie porty morskie przeładowały 66,8 mln ton ładunków. Wskaźniki są znacznie wyższe niż w tym samym okresie 2023 r., kiedy wolumen przeładowanych ładunków wyniósł 37,7 mln ton.
Olbrzymią większość obrotów w portach stanowią towary rolne
Łączne obroty produktami sektora rolnego wyniosły 41,7 mln ton. W sierpniu 2024 r. ukraińskie porty obsłużyły 6,8 mln ton ładunków, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w sierpniu 2023 r., z czego 4 mln ton stanowiły produkty rolne wyeksportowane na rynki międzynarodowe.
Ciągle obroty w portach pozostają w tyle za okresem sprzed inwazji Rosji
Wskaźnik styczeń-sierpień 2024 r. osiągnięty przez sześć ukraińskich portów morskich jest o 25 mln ton gorszy od obrotów towarowych z analogicznego okresu 2021 r., czyli ostatniego roku przed inwazją na pełną skalę, kiedy to 13 portów morskich dokonywało przeładunków.
Obecnie ładunki obsługiwane są przez sześć portów morskich, w szczególności porty Wielkiej Odessy (Południowa, Czarnomorsk, Odessa) oraz porty klastra naddunajskiego (Izmail, Reni,Ust-Dunajsk).
W 2023 roku eksport przez porty morskie wzrósł o blisko 1/5
W ubiegłym roku sześć portów morskich obsłużyło ponad 40% całego przedwojennego ruchu towarowego, przeładowując prawie 62 mln ton ładunków wobec 59 mln ton w 2022 r. Przepływ ładunków eksportowych wzrósł o 18% do 56,3 mln ton. Przeładunek importowanych towarów wyniósł 5,3 mln ton wobec 6,2 mln ton w 2022 r.
Otwarcie Ukraińskiego Korytarza Morskiego było kluczowe dla eksportu
Istotnym wydarzeniem w branży morskiej w ubiegłym roku było otwarcie w sierpniu 2023 roku Ukraińskiego Korytarza Morskiego. Szlak żeglugowy z portów Wielkiej Odessy przebiega przez wody terytorialne Rumunii, Bułgarii i Turcji do Bosforu. Otwarcie tego korytarza odblokowało działalność trzech portów głębinowych w Odessie.
W roku funkcjonowania korytarza ukraińskiego porty Piwdenny, Odessa i Czarnomorsk przeładowały 64,4 mln ton ładunków, w tym 43,5 mln ton zboża.
Źródło: Agro Perspektywa