piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Ursus C 360 na miarę XXI wieku

spot_img

Kilka miesięcy temu odwiedziliśmy niezwykle uzdolnionych braci, którzy podjęli się bardzo trudnego projektu. Wydajny, komfortowy i wszechstronny, seryjny C 360 na pewno taki nie był, jednak ogrom pracy, który został włożony by nadać mu te cechy sprawił że podczas Agro Show Bendary, wokół ciągnika gromadziły się tłumy.

W  kwietniu odwiedziliśmy chłopaków z kanału Travi_Garage po raz pierwszy. Powstał wówczas film i artykuł opisujący ciągnik, już po znacznych zmianach mechanicznych (przedni most, turbo, kolektor ssący itd.), był już on wówczas na tyle sprawny że można go było odpalić i kawałek się nim przejechać, ale nic więcej. Kabina była wtedy tylko zarysem tego co miało być finalnie, brakowało wydechu, hydrauliki, intercoolera itd. a zmiana biegów odbywała się za pomocą linek. Mimo tych wszystkich braków, już wtedy projekt przyprawiał o zawrót głowy, głównie ze względu na pomysłowość z którą wykonano niektóre modyfikacje. Kilka dni później pojęliśmy wspólną decyzję, Travi_Garage wraz z redakcją Agro Profil oraz firmą Naglak przetransportują gotowy już ciągnik oraz auta wyścigowe chłopaków na Bednary Agro Show, po to by zwiedzający z całej Europy mogli podziwiać pomysłowość  oraz kunszt młodych pasjonatów motoryzacji. Niestety, ilość pracy do wykonania była ogromna za to czasu mało, zmuszało to braci oraz inne osoby zaangażowane w projekt do spędzenia niejednej nocy w garażu. Ostatnie szlify Rafał dokonywał w noc poprzedzającą Agro Show.  Efekt ostateczny przerósł jednak oczekiwania chyba nawet samych konstruktorów.

Ciągnik sprawnie radził sobie z pługiem 4X35

Komfortowa, przestronna, nowoczesna

Tymi właśnie przymiotnikami można określić kabinę która stanowi jeden z kluczowych elementów tego projektu. Za jej przygotowanie w głównej mierze odpowiada znany nad Wisłą, producent kabin do maszyn rolniczych, firma Naglak. Dla wcześniej wspomnianego przedsiębiorstwa było to też wyzwanie, bowiem nie posiadali oni takiego produktu w swojej ofercie, zatem wszystko trzeba było zaprojektować i stworzyć od nowa, tylko pod ten jeden projekt. Podstawowym założeniem była płaska podłoga, co w wypadku Ususa C360 nie jest wcale takie proste, głównie ze względu na dźwignię zmiany biegów, dźwignię reduktora, podnośnika, WOM-u itd. Rafał rozwiązał ten problem stosując sprytny system cięgien zakończonych unibalami oraz specjalnie stworzonym wybierakiem. Wszystkie dźwignie potrzebne do pracy znajdują się po prawej stronie operatora, można by powiedzieć że w podłokietniku, a sama zmiana biegów jest zaskakująco wygodna (w odróżnieniu od seryjnego rozwiązania). Płaska, wygłuszona, pneumatycznie amortyzowana, odseparowana od mostu i skrzyni biegów, to wszystko sprawia, że wbrew temu, co twierdziło wielu internautów, wewnątrz jest na tyle cicho że można swobodnie rozmawiać, co z resztą można usłyszeć oglądając materiał wideo znajdujący się poniżej. To nie wszystko, operator ma wewnątrz mnóstwo udogodnień umilających pracę tj. kamera cofania, radio z wyświetlaczem dotykowym, elektrycznie sterowaną klimatyzację czy solidne nagłośnienie. Za dobrą widoczność po zmroku odpowiadać ma aż 12 ledowych halogenów roboczych umieszczonych na dachu. Co tu dużo mówić, kabina na miarę XXI wieku.

Pneumatyczna amortyzacja kabiny

Wyjątkowy design

Zaraz po kabinie, w oczy najbardziej rzuca się nietypowa jak na ursusa C360 maska, i przede wszystkim śnieżnobiały perłowy lakier. „To fakt kolor jest nietypowy, pod naszymi filmami spotykamy się z setkami komentarzy typu czemu nie czerwona, czarna, czy niebieska, kto to widział ciągnik na biało malować. I właśnie dlatego ten kolor, biały ciągnik to rzadkość a my chcieliśmy aby nasz projekt był wyjątkowy i niepowtarzalny, by z daleka rzucał się w oczy. Swoją droga był to pomysł mojej świeżo upieczonej małżonki Agaty, która to zapytana przez Rafała o to jakiego koloru ma być nasz ciągnik, stwierdziła że biały. opowiada Paweł Trawczyński

Diabeł w tym piecu pali

Rotacyjna pompa, wielkie turbo, 2 bary doładowania, przelotowy wydech i niesamowity świst, to wszystko sprawia że dosłownie włosy dęba stają gdy ten ciągnik wchodzi na obroty. Dźwięku i charakteru pracy silnika nie można porównać do żadnej seryjnej maszyny. „ Na ten moment mamy ustawioną maksymalną dawkę paliwa na pompie, przy tej ilości powietrza wtłaczanego do cylindrów to nadal za mało, czekają nas zatem kolejne modyfikacje w tej kwestii. Turbosprężarka została owinięta specjalnym bandażem termicznym, a później obudowana zgrzewaną blachą ze stali kwasoodpornej, co znacząco obniża temperaturę pod maską. Wydech nie jest naszym dziełem, zleciliśmy jego budowę zaprzyjaźnionemu spawaczowi, zapewnia on jednak wysokie przepływy spalin, no i wygląda niesamowicie. Obecnie moc szacuję na przynajmniej + 100 koni, za oficjalnym wynikiem trzeba jednak poczekać aż ciągnik zostanie zhamowany” podkreśla Rafał Trawczyński.

Lewarek zmiany biegów umieszczony pod prawą ręką

Nie tylko wygląda ale i pracuje

Pierwsze testy ursusa polegały na pracy z 4-skibowym pługiem zagonowym oraz gruberem o szerokości 2,6m. Nie obyło się jednak bez problemów, okazało się bowiem że długi i ciężki pług zbyt mocno odciąża przednią oś. Jak zwykle rozwiązanie znalazł Rafa tworząc w kilka godzin obciążnik na przedni TUZ ze starego bojlera o masie około 400kg. 4 skiby pracujące na szerokości 35cm każda, i głębokości 30cm nie zrobiły na ciągniku wrażenia. Pokusić się można o stwierdzenia że gdyby była piąta skiba to też by sobie poradził. Podobnie było w wypadku grubera, z którym ursus pracował na ściernisku po kukurydzy. Jedynym mankamentem okazał się układ chłodzenia o zbyt małej wydajności, co chwilami powodowało konieczność postoju w celu wychłodzenia maszyny. Dodatkowy elektryczny wentylator powinien zażegnać problem. Osoby które ciekawi to jak ciągnik radził sobie w warunkach polowych zapraszamy do zapoznania się z naszym materiałem wideo przygotowanym wspólnie z kanałem Travi_Garage.

spot_imgspot_img
Emil Lemański
Emil Lemański
Z rolnictwem jestem związany praktycznie od zawsze. Wraz z ojcem prowadzę gospodarstwo rolne w zachodniej Wielkopolsce nastawione na produkcję bydła mięsnego oraz trzody chlewnej. Ukończyłem inżynierię rolniczą na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. W redakcji Agro Profil piszę artykuły związane z techniką rolniczą oraz tworzę reportaże filmowe.

Napisz komentarz

3 8 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
1 rok temu

To tak jakby do malucha włożyc silnik od bizona. Da się ale reszta nie wytrzyma . Ale Polak potrafi że szpachli i tektury stworzyć z tico sportowa fure

Spoko
Spoko
1 rok temu

Z wyglądu chszaniona C 360 wygląda jak MTZ . C 360 wygląda najładniej z oryginalnymi błotnikami i maską .

Zenek
Zenek
1 rok temu

Nie prościej było przerobić C362? Tam kabina już gotowa…

Oxfrd
Oxfrd
1 rok temu
Reply to  Zenek

Idac tym tropem mozna powiedziec, przeciez mozna kupic nowy ciagnik. Kwestia tego ze chcial sie pobawic i lubi to ;D

Tomas
Tomas
1 rok temu

Kawał dobrej roboty i talentu. Sprzęt zrobiony do pracy, co widać na filmie, więc nie można powiedzieć, że to bez sensu. Ci co krytykują zapewne sami nawet oleju nie potrafią zmienić w swoich pojazdach. Pozdrawiam

Test
Test
1 rok temu

Obecnie, zwykłe sześćdziesiątki mają drugie życie w obiegu – ludzie powoli przekierowują się na swoje kilkuhektarowe, opuszczone areały, bo widzą, co jest grane i jak w końcu ten kryzys żywnościowy mądrzy nam dokręcą, to ten, kto kawałek ziemi ma, głodny chodził nie będzie. Na razie mamy przydziały na węgiel, ale to w tym roku. Co przyniesie kolejny rok, niewiadomo…

Qwertz
Qwertz
1 rok temu

I hamownia 100 koni nie pokazała. Wyszło 75…

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

7
0
Would love your thoughts, please comment.x