piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Przyczepa – lepiej wyremontować starą niż kupić nową?

spot_img

Rolnicy szukają oszczędności. Wielu z nich decyduje się na zakup używanych maszyn. Jednak nie wszystkie one po latach eksploatacji nadają się do dalszej pracy. Wśród tych maszyn często znajduje się przyczepa. Prezentujemy, jak wykonać te prace kiedy potrzebna jest gruntowa naprawa. 

Naprawą sprzętu rolniczego zajmuje się w kraju dużo firm. Wiele z nich wyspecjalizowało się w gruntownej odbudowie starych przyczep, bardzo popularnych „HL”. Przeglądając oferty zamieszczone na różnych portalach, można naleźć sporo takich przyczep, które wyglądają jak nowe, a są od nich o połowę tańsze. W czym tkwi sukces tego biznesu? Otóż, z popytem na przyczepy, zwłaszcza przed żniwami, nie ma najmniejszych problemów. Jest to gorący okres ich pracy. A w żniwa liczy się nie tylko pogoda, sprawny kombajn, ale przede wszystkim logistyka odbioru ziarna i jego transport bądź to do punktu skupu, bądź do magazynu w gospodarstwie.

 

Przyczepa – najważniejsza jest rama

przyczepa rolniczaPo kilku rozmowach z producentami zajmującymi się odbudową przyczep krok po kroku ustaliliśmy, jak się to odbywa na poszczególnych etapach. Postanowili oni zostać anonimowi, co trzeba uszanować, a ich wiedza pozwoli rozwiać wątpliwości, czy kupić przyczepę nową, czy zdecydować się na wyremontowaną. Wszyscy mechanicy twierdzą zgodnie, że taka przyczepa rolnicza po gruntownej odbudowie niczym nie odbiega od nowej, a niekiedy jest od niej nawet lepsza, gdyż jest niezwykle wytrzymała. Argumenty, jakie przemawiają za tym, to po pierwsze brak księgowego, który będzie wyliczał na każdym kroku ilość materiału i jego jakość, co zawsze sprowadza się do finalnej ceny gotowego produktu. Fachowcy, którzy przerabiają takie przyczepy, mawiają, że „kiedyś to były materiały” zupełnie innej jakości brane do budowy maszyn. Mimo kilkudziesięciu lat pracy podwozia nadal są sprawne. Wymagają tylko wypiaskowania, wzmocnień w newralgicznych punktach i dwukrotnego pomalowania.

 

Przyczepa swoja lub kupiona

Rolnik zdecydowany na zakup odbudowanej na nowo przyczepy może dostarczyć swoją, która się do tego kwalifikuje.
Kolejną propozycją jest zakup używanej przyczepy, która najczęściej trafia do nas z Niemiec. Najwięcej ogłoszeń dotyczy przyczep IFA HW 60.11 i HL 80.11. Według firm przerabiających przyczepy są to dobre bazy na odbudowę. Nie ma znaczenia, czy jest to wersja z ramą sztywną czy wywrotka. W tym drugim przypadku wyładunek towaru ze skrzyni był realizowany tylko na boki. Gdy górna rama budowana jest od podstaw, nie ma żadnych problemów, by zastosować wywrot trójstronny, co zwiększy komfort pracy przy wyładunku zboża do przenośnika pneumatycznego. Zawsze mniej ziarna będzie do wrzucenia w okno wysypowe w tylnej burcie, niż byłoby to w bocznej burcie.

 

Rama resory i koła

Bazą jest fabryczna rama z numerami i dokumentacją. Natomiast wszelkie inne zespoły można dowolnie przyczepa rolniczakonfigurować i wymieniać. W większości przypadków w starszych przyczepach były montowane resory piórowe. Zużyte kwalifikują się do naprawy. Z dostępnością nie ma żadnych kłopotów, podobnie jak z innymi elementami. Jeżeli chodzi o koła, to starego typu, dętkowe, można zamienić na powszechnie stosowane opony bezdętkowe. Rozmiary opon odpowiadają tym stosowanym w autach ciężarowych. Najczęściej są to rozmiary 385/65R22.5. Niestety, są montowane używane opony, ale z ich wytrzymałością nie ma żadnych problemów.

 

Oczekiwania klienta

Każda z firm zajmująca się odbudową przyczep jest w stanie wykonać ją zgodnie z oczekiwaniami klienta. Dotyczy to
zarówno powierzchni ładunkowej (np. zabudowa na wymiar paletowy), wysokości burt, okien wysypowych i ich rozmieszczenia. Poza tym klient może określić rodzaj zastosowanego układu hamulcowego. W starszych konstrukcjach była stosowana instalacja pneumatyczna z jednym przewodem. Nowe przyczepy coraz częściej dysponują instalacją pneumatyczną dwuobwodową. W gospodarstwach nie brakuje ciągników, które mają hydrauliczne hamulce. Do takiej instalacji są oferowane siłowniki hydrauliczne. Do wyboru jest również
możliwość zamontowania siłowników hydrauliczno-pneumatycznych, co zwiększa zakres pracy z ciągnikami z różną instalacją hamulcową.

 

Nowa rama górna

Przy budowie ramy górnej liczą się dobre i wytrzymałe materiały. W końcu przyczepa to uniwersalny środek transportu, a o jego przeładowanie nietrudno. Zatem konstrukcja musi uwzględniać większe obciążenia. W zależności od ładowności stosuje się na konstrukcję ceowniki hutnicze gorąco walcowane, a tam, gdzie ładowności są większe, koniecznie muszą być zastosowane profile zamknięte, np. na konstrukcję główną stosuje się profil 120x12x6 mm. Na podłogę trafiają arkusze blachy o grubości 3 mm, natomiast na burty – blacha o grubości nawet 2 mm. Aby zwiększyć
pojemność, stosuje się różnej wielkości nadstawy.

Pełną wersję artykułu przeczytasz w lipcowym numerze miesięcznika Agro Profil 07/2020 od strony 70 – ZAMÓW TERAZ

spot_imgspot_img
Redakcja
Redakcja
Przygotowujemy dla Was zawsze najświeższe wiadomości z branży rolniczej. Newsy, wydarzenia, relacje, opinie. Widziałeś coś ważnego? Chcesz się z nami czymś podzielić? Napisz na adres redakcja@agroprofil.pl

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników