sobota, 27 lipca, 2024
spot_img

Punkt zwrotny na rynku bydła już za nami?

spot_img

Ostatnie miesiące przyniosły korekty i spadek cen skupu na unijnym rynku bydła. Powodem obniżenia cen jest rosnąca podaż żywca, będąca efektem jego bardzo wysokiej opłacalności produkcji obserwowanej w ostatnich kwartałach, przy jednoczesnym spadku popytu z uwagi na bardzo wysokie ceny wołowiny. Rok 2022 dobiega końca, jaka przyszłość czeka hodowców bydła?

Punkt zwrotny na rynku bydła już za nami?
zdj:pixabay

Kolejne kwartały przyniosą dalszy spadek cen skupu?

Analitycy Credit Agricole oceniają, że minęliśmy punkt zwrotny na światowym rynku bydła i kolejne kwartały przyniosą dalszy spadek cen skupu. Jak prognozują w cyklicznym raporcie AGROMAPA, obniżki cen ograniczane będą przez utrzymującą się wysoką presję kosztową wśród producentów bydła, choć w kolejnych kwartałach będzie ona maleć. Głównym czynnikiem ryzyka dla tego scenariusza jest tempo odbudowy pogłowia bydła w UE. 

Jaka  będzie cena bydła w 2023 r?

W okresie I-IX 2022 r. wartość polskiego eksportu wołowiny (żywca, mięsa oraz przetworów) zwiększyła się o 34,5% r/r wobec wzrostu o 10,1% w analogicznym okresie 2021 r., co było efektem wyższych cen uzyskiwanych przez eksporterów, podczas gdy wolumen sprzedaży obniżył się. Cena skupu bydła wyniosła w październiku 10,87 zł/kg (+25,8% r/r), a cena pasz dla bydła 2,23 zł/kg (+19,8% r/r). W rezultacie relacja cen żywiec/pasza ukształtowała się na poziomie 4,88 wobec 4,65 przed rokiem, sygnalizując dalszą poprawę opłacalności produkcji w ujęciu rocznym. Niestety wysokie koszty produkcji zmniejszają relatywny zysk.Uwzględniając sytuację na unijnym i krajowym rynku wołowiny analitycy Credit Agricole oczekują, że cena skupu bydła w Polsce na koniec 2022 r. wyniesie ok. 10,70 zł/kg oraz 8,60 zł/kg na koniec 2023 r.

źródło: AGROMAPA Credit Agricole

Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x