sobota, 20 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Tylko symboliczne zmiany cen paliw w końcówce roku

spot_img

Zdaniem prezesa PKN Orlen podobne poziomy cen na stacjach paliw powinniśmy widzieć też na początku 2023 roku, mimo powrotu stawki VAT do 23%.  Tym czasem w cenniku hurtowym PKN Orlen, w tygodniu kończącym się 28-go grudnia, cena benzyny 95-oktanów wzrosła o ułamek grosza, a ON podrożał o 3 grosze na litrze. Tylko nieco wyższe ceny hurtowe (w skali tygodnia) muszą wynikać z cięcia olbrzymich marż rafineryjnych przez Orlen, ponieważ na rynku ropy widoczne jest znaczne umocnienie notowań surowca, przy jednoczesnym osłabieniu złotego (podraża to zakupy paliw gotowych i ropy). Warto mieć świadomość, że Polska importuje aż 30% zużywanego w kraju diesla i 23% benzyn.

Diesel potaniał w hurcie o 1,5 zł/l w skali tygodnia

Wcześniej (listopad – do połowy grudnia) paliwa produkowane w kraju powinny mocno tanieć (nie taniały), ponieważ ropa była w połowie miesiąca najtańsza od stycznia, podobnie jak kurs usd/pln (najniżej od czerwca). Mimo ostatniej korekty wzrostowej, ropa Brent traci jeszcze w grudniu ponad 3%, a kurs usd/pln spada w tym czasie o 1,4%. Proste wyliczenie pokazuje, że zakupy surowca przez rafinerie ciągle są w grudniu tańsze niż jeszcze w końcówce listopada. Mimo to diesel drożeje od początku grudnia w hurcie (do 28.12.2022) o 29 gr, a Pb95 o 19 gr/l.

Dla porównania w listopadzie diesel potaniał w hurcie o 81 groszy, a Pb-95 o 33 grosze na litrze.

W październiku diesel podrożał w hurcie 56 groszy, a cena benzyny nie zmieniła się w skali miesiąca.

Wzrosty w cennikach hurtowych nie przekładają się na razie na wyższe ceny na stacjach, dzięki obniżaniu olbrzymich wcześniej marż stacji paliw.

Stabilne ceny na krajowych stacjach paliw w końcówce roku

Według portalu e-Petrol.pl w połowie 52-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,53 zł/l i 7,66 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki nie zmieniła się już piąty tydzień z rzędu, a diesel potaniał o symboliczny grosz na litrze.

Tegoroczne i historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione 9 tygodni temu. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,33 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l). Cena średnia autogazu obniżyła się w analizowanym tygodniu o 2 grosze do 2,91 zł/l.

W styczniu przywrócona zostanie stawka VAT na paliwa w wysokości 23% (8% teraz). Jeśli PKN Orlen nie obniży marż rafineryjnych, które przekładają się na ceny w hurcie i jednocześnie ciągle wysokich marż na swoich stacjach, to ON podrożeje automatycznie o ok. 1 zł/l, a Pb95 o ok. 0,9 zł/l.

W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 utrzymuje się od trzech tygodni w okolicy 1,05 zł/l. W detalu ciągle wynosi ona średnio 1,13 zł/l. Oznacza to większe marże stacji paliw na sprzedaży oleju napędowego w stosunku do Pb95.

W połowie 52-go tygodnia uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 29 gr/l, a dla Pb95 – 22 gr/l. Stosunkowo wysokie marże sprawiają, że opłaci się szukać tych tańszych stacji. Warto mieć świadomość, że o poziomie marż detalicznych decyduje państwowy Orlen, który już teraz poprzez wysokie marże chce uniknąć skokowej podwyżki cen paliw po nowym roku (przestanie obowiązywać obniżony VAT). Tyle tylko, że Orlen (rząd) dużą część wspomnianych podwyżek zaserwował nam wcześniej (ceny na stacjach są nieadekwatnie wysokie w stosunku do notowań ropy i kursu złotego).

Ceny średnie paliw w detalu: 28-12-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,26 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 6,53 zł/l ( 0 gr/l);

• ON: 7,66 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 2,91 zł/l (-2 gr/l).

Rząd obniżył od 10-go marca 2022 stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Niższy VAT (obowiązuje niestety tylko do końca roku) nie pomaga jednak przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).

Ceny paliw w kraju:

Dla porównania notowania ropy Brent na tle notowań USD/PLN:

Zmiany cen paliw w skali roku:

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x