Druga połowa września przyniosła silne wzrosty cen na krajowych stacjach paliw. Winne są temu szybko rosnące ceny na rynku hurtowym (zwłaszcza diesla i LPG). Tylko w dwóch ostatnich tygodnia ON podrożał w hurcie o 28 groszy (kosztuje już 5,77 zł z VAT), znacznie wyprzedzając cenę popularnej 95-ki. Od początku września cena hurtowa ON zwiększyła się o blisko 50 groszy na litrze, podczas gdy benzyna Pb95 podrożała w tym czasie o tylko 5 groszy.
Paliwa drożeją śladem wzrostów giełdowych notowań ropy naftowej. Decydujący wpływ na ceny ma ograniczone wydobycie surowca w USA oraz rekordowo wysokie ceny gazu i innych nośników energii. Na niekorzyść kierowców działa też najdroższy od maja ubiegłego roku dolar, którego wycena przekroczyła poziom 4,0 zł.
W połowie 39-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 5,84 i 5,69 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny wzrosła o 2 grosze, a ON o 8 groszy na litrze. Ceny średnie benzyn, ON i LPG są teraz najwyższe od 2012-2013 roku. Stacje paliw bazują na wcześniejszych – tańszych dostawach, stąd trzeba się przygotować do sytuacji w której ON będzie droższy od benzyny.
W ostatnim tygodniu podrożał też LPG, podążając w kierunku 2,90 zł/l. Przypominam, że to w lipcu był największy wzrost cen tego paliwa. Autogaz zyskał wtedy na wartości ponad 40 groszy i kosztował przez moment powyżej 2,70 zł/l. We wrześniu ceny przekroczyły już lipcowe maksima. Wysokie ceny gazu propan-butan są konsekwencją mniejszej podaży po nałożeniu przez UE sankcji na Białoruś oraz rekordowych cen gazu ziemnego (metan) w Europie.
Ceny średnie paliw w detalu: 29-09-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 5,99 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 5,84 zł/l (+2 gr/l);
• ON: 5,69 zł/l (+8 gr/l);
• LPG: 2,87 zł/l (+6 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 30-43%
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Cena hurtowa ON jest już o ok. 15 gr/l wyższa niż ceny Pb95:
Ceny paliw w hurcie:
W czwartek (30.09.2021) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen – 5,770 zł/l, a Pb95 – 5,555 zł/l (cena hurtowa z VAT).
Oznacza to wzrost w skali tygodnia (23-30.09.2021) o 5 groszy w przypadku popularnej benzyny i wzrost o 24 grosze na litrze oleju napędowego. Od początku września ceny hurtowe Pb95 wzrosły o tylko 5 groszy na litrze, ale diesel podrożał aż o 47 groszy.
Od początku 2021 roku cena hurtowa Pb95 (z VAT) wzrosła o 1,29 zł/l (+30,3%), a w przypadku ON o 1,35 zł/l (+30,6%).
W połowie 39-go tygodnia 2021 średnia (z połowy tygodnia) marża stacji paliw ze sprzedaży ON wyniosła 0 gr/l (-9 gr/l w tygodniu), a w przypadku Pb95 31 gr/l (-1 grosz w skali tygodnia).
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA