W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 29-go marca 2023, cena netto benzyny 95-oktanów wzrosła o 12 groszy za litr (-12 groszy tydzień wcześniej), ale diesel potaniał o symboliczny gros (-13 groszy tydzień wcześniej).
Ostatnie zmiany cenowe sprawiły, że od początku 2023 benzyna w hurcie drożeje już o 14 gr/l (Pb95), ale diesel potaniał w tym czasie o 68 groszy (bez VAT). Przyczyna w zmianie relacji cenowych dwóch głównych paliw wynika ze spadku zużycia oleju opałowego do celów grzewczych, które to paliwo jest bliźniaczo podobne do ON. W stosunku do końca 2022 roku mocno potaniały główne surowce energetyczne (gaz ziemny i węgiel), ale też i ropa. Tempo spadków cen ON w Europie jest szybsze niż u nas, stąd w olbrzymiej większości krajów UE diesel jest już od kilku tygodni tańszy od popularnej 95-ki.
Tym razem tygodniowy wzrost cen benzyn w hurcie wynika z odbicia w górę na rynku ropy. Notowania giełdowe ropy Brent zaliczyły 20-go lutego 15-miesięczne minima nieco powyżej 70 usd/b. Od wspomnianego dołka ropa umocniła się o ok 10% do ok. 78,8 usd/b w środowe popołudnie (29.03.2023).
Tymczasem kurs dolara prawie się nie zmienił w skali tygodnia. W środę (29-go marca) usd wyceniany jest na ok. 4,32 zł. Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Ceny na stacjach paliw:
Według e-Petrol w połowie 13-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,62 zł/l i 6,75 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 4 grosze, a ON potaniał o 14 groszy za litr w skali tygodnia. W Polsce cena diesla dopiero zbliża się do ceny benzyny, podczas gdy w skali całej UE średnia cena oleju napędowego od kilku tygodni jest niższa od ceny średniej Pb-95.
Ceny średnie paliw w detalu: 22-03-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,26 zł/l ( -9 gr/l);
• Pb95: 6,62 zł/l ( -4 gr/l);
• ON: 6,67 zł/l ( -14 gr/l);
• LPG: 3,14 zł/l ( -1 gr/l).
Ceny paliw w kraju (na wykresie):
Ceny paliw mocno spadły od swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca) i są najczęściej poniżej tych sprzed roku. Jednak porównywanie cen w skali roku ma teraz niewielki sens, ponieważ rok temu byliśmy na początku wojny na Ukrainie. Lepszym porównaniem jest pokazanie zmiany w stosunku do okresu sprzed wybuchu konfliktu. Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy za dwa główne paliwa o 1,3-1,4 zł/l więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny temu jest wysoki kurs USD/PLN, który tuż przed wybuchem wojny utrzymywał się poniżej 4,0 zł, czyli ponad 30 groszy niżej niż teraz. Jednak 15% spadek cen ropy w tym czasie powinien obniżyć ceny poniżej tych sprzed wybuchu wojny.
Zmiany cen paliw w skali roku i od wybuchu wojny na Ukrainie:
Zmiana (%) notowań ropy Brent i kursu USD/PLN w stosunku do 20.02.2022 (przed wybuchem wojny na Ukrainie:
Marże stacji paliw:
W połowie 13-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 11 gr/l (25 gr/l – tydzień wcześniej) i 5 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 25 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
W ostatnim tygodniu różnica w cenie hurtowej diesla do benzyny zbliżyła się do 5 groszy:
Ceny paliw w Unii Europejskiej (dane są wyrażone w euro, dotyczą cen płaconych przez konsumentów i zawierają obciążenia podatkowe):
Trzeba stwierdzić, że dane KE pokazują w Polsce jedne z najniższych cen paliw w całej Unii Europejskiej. Jesteśmy jednak jednym z nielicznych krajów w których diesel jest ciągle droższy od benzyny.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE