niedziela, 24 października, 2021
spot_img

Paliwa wciąż drożeją – dlaczego?

-REKLAMA-spot_img
-REKLAMA-spot_img

Paliwa nadal drożeją w sierpniu

Systematyczny wzrost cen na krajowych stacjach paliw trwa już od maja, ale na szczęście jego dynamika słabnie. Na korzyść kierowców przemawia fakt, że stacje paliw odbudowały w ostatnich tygodniach swoje marże do akceptowalnych poziomów (przez dłuższy czas były nawet ujemne), a rynek ropy i silny złoty nie dają powodów do większych podwyżek w cennikach hurtowych.

W połowie 33-go tygodnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,38 zł/l, a za ON 4,31 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia obydwa wymienione paliwa podrożały o symboliczny grosz, a ich ceny są najwyższe od marca-kwietnia tego roku. Nadal jednak obecne poziomy cen są ok. 70 groszy na litrze niższe niż przed rokiem.

Ceny średnie paliw w detalu: 12-08-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 4,70 zł/l (+1 gr/l);
• Pb95: 4,38 zł/l (+1 gr/l);
• ON: 4,31 zł/l ( +1 gr/l);
• LPG: 1,99 zł/l ( 0 gr/l).

Rynek ropy:

W sierpniu ceny ropy pozostają ciągle w trendzie wzrostowym, ale jego dynamika mocno osłabła. Notowania ropy WTI oscylują od tygodnia wokół poziomu 42 usd/b, a ropa Brent pozostaje w tym czasie w okolicy 45 usd/b. Oznacza to poziomy zbliżone do tych widzianych ostatnio na początku marca tego roku.

OPEC i kraje współpracujące (Rosja) odniosły sukces, ponieważ ograniczając radykalnie wydobycie doprowadziły do zdecydowanych wzrostów cen surowca. Wyższym cenom sprzyjał też oczywiście rosnący popyt na paliwa.

W sierpniu porozumienie OPEC+ o cięciu wydobycia przestało obowiązywać. Oznacza to, że większość głównych producentów może podnieść produkcję.    

Wśród głównych czynników wpływających na ceny surowca są plany OPEC i Rosji w zakresie wzrostu wydobycia po tym jak wygasło z końcem lipca wcześniejsze porozumienie o cięciu produkcji. Od skali wzrostu będzie zależał kierunek notowań, tym bardziej, że w USA od dwóch miesięcy utrzymuje się niski poziom produkcji (11-11,1 mln baryłek dziennie). Jednocześnie zwiększa się konsumpcja paliw, ale strona popytowa ciągle budzi duże obawy. Globalna pandemia koronawirusa nie odpuszcza, a epidemiolodzy zapowiadają już II fazę w krajach, gdzie nastąpiło wygaszenie choroby. Wprawdzie niewielu przewiduje, że rządy ponownie w panice pozamykają całe gałęzie gospodarki, to jednak powrót wielu ograniczeń jest realny i zapewne przełoży się na mniejszą konsumpcję ropy.

Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI) (12-08-2020):

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:

Ceny paliw w hurcie:

Po dwóch tygodniach przecen w hurtowych cennikach, ostatni tydzień (kończący się 12-lipca 2020) przyniósł 8-groszowe odbicie w górę ceny Pb95. Wzrost ceny nie dotyczył jednak diesla, który nawet potaniał w skali tygodnia o grosz. Na szczęście (dla kierowców) dolar pozostaje tani, chociaż jego kurs wzrósł nieco w ostatnim tygodniu.

Dzięki systematycznym wzrostom cen na stacjach paliw, ich marże (średnie) ze sprzedaży osiągnęły przyzwoity poziom kilkunastu groszy na litrze.

W połowie 33-tygodnia 2020 marża modelowa ze sprzedaży Pb95 spadła do 11 gr/l (z 18 gr/l tydzień wcześniej), a w przypadku ON wzrosła z 15 gr/l (tydzień wcześniej) do 16 gr/l. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017: 17 groszy,
  • 2018: 20 groszy,
  • 2019: 18 groszy,
  • 2020: 25 groszy, a w 32 tygodniu tego roku marża wyniosła 18 gr/l.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017: 13 groszy,
  • 2018: 9 groszy,
  • 2019: 10 groszy,
  • 2020: 25 groszy, a w tygodniu 32 marża wyniosła 15 gr/l.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

Zmiany cen w skali roku:

Ceny hurtowe diesla utrzymują się poniżej ceny Pb95:

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

-REKLAMA-spot_imgspot_img
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Śledź nas

[td_block_social_counter facebook="magazynrolniczy" style="style6 td-social-boxed" open_in_new_window="y" f_counters_font_family="394" f_network_font_family="891" f_counters_font_size="eyJhbGwiOiIxNCIsImxhbmRzY2FwZSI6IjEzIiwicG9ydHJhaXQiOiIxMiJ9" f_network_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsImxhbmRzY2FwZSI6IjExIiwicG9ydHJhaXQiOiI5In0=" counter_color="#ffffff" counter_color_h="#ffffff" network_color="#ffffff" network_color_h="#ffffff" tdc_css="eyJsYW5kc2NhcGUiOnsibWFyZ2luLWJvdHRvbSI6IjMwIiwiZGlzcGxheSI6IiJ9LCJsYW5kc2NhcGVfbWF4X3dpZHRoIjoxMTQwLCJsYW5kc2NhcGVfbWluX3dpZHRoIjoxMDE5LCJwb3J0cmFpdCI6eyJtYXJnaW4tYm90dG9tIjoiMjAiLCJkaXNwbGF5IjoiIn0sInBvcnRyYWl0X21heF93aWR0aCI6MTAxOCwicG9ydHJhaXRfbWluX3dpZHRoIjo3NjgsInBob25lIjp7Im1hcmdpbi1ib3R0b20iOiI0MCIsImRpc3BsYXkiOiIifSwicGhvbmVfbWF4X3dpZHRoIjo3NjcsImFsbCI6eyJtYXJnaW4tYm90dG9tIjoiNDAiLCJkaXNwbGF5IjoiIn19" twitter="AgroProfil" youtube="channel/UC_ihWVO4q56jp1TByKKa0yQ"]

Ostatnie artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x