poniedziałek, 22 grudnia, 2025

Owadzia bańka pękła? Gigantyczna fabryka białka we Francji idzie pod klucz

Sny o potędze alternatywnych źródeł pasz zderzyły się z brutalną rzeczywistością ekonomiczną, a francuski lider branży owadziej zamyka swój flagowy zakład. Obiekt, który miał dostarczać na rynek tysiące ton komponentów rocznie, okazał się finansową studnią bez dna.

Ludzie będą jeść robaki – ogromne ambicje poległy 

Ambicje były ogromne – fabryka pod Amiens miała być największą wertykalną fermą na świecie, docelowo produkującą rocznie 200 tysięcy ton (z początkowym celem 20 tys. ton) białka z larw mącznika. Obiekt, promowany jako symbol innowacji i szansa na uniezależnienie Europy od importu soi czy mączki rybnej, kończy swoją działalność produkcyjną zaledwie chwilę po rozruchu. Rzeczywistość zweryfikowała biznesplan: koszty energii i utrzymania futurystycznej infrastruktury przerosły możliwości finansowe spółki Ynsect, a inwestorzy stracili cierpliwość do dokładania do nierentownego biznesu.

Interes się zawinął 

Decyzja o wygaszeniu produkcji w tym ultranowoczesnym zakładzie to wstrząs dla całego sektora „insect farming” czyli hodowli owadów. Spółka, która do tej pory pozyskała fundusze rzędu setek milionów euro, zmuszona jest zwolnić znaczną część załogi i zmienić strategię o 180 stopni. Zamiast samodzielnie hodować owady na masową skalę, firma zamierza skupić się teraz na sprzedaży licencji i technologii innym podmiotom. Oznacza to przyznanie się do porażki modelu biznesowego, w którym fizyczna produkcja białka owadziego w warunkach wertykalnych miała konkurować cenowo na rynku pasz.

Upadek projektu Amiens to ważny sygnał dla rolnictwa i przemysłu paszowego. Pokazuje on wyraźnie, że mimo presji ekologicznej i medialnego szumu wokół „nowego rolnictwa”, tradycyjne metody produkcji i klasyczne surowce białkowe wciąż wygrywają rachunkiem ekonomicznym. Entuzjazm dotyczący szybkiego zastąpienia konwencjonalnych pasz białkiem z owadów musi ostygnąć, ustępując miejsca twardej kalkulacji kosztów, która na ten moment jest bezlitosna dla innowatorów.

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Chętnie poznamy Twoją opinię, skomentuj!x