środa, 29 maja, 2024
spot_imgspot_img

Ogłoszony jednostronnie przez Ukrainę korytarz humanitarny na Morzu Czarnym zaczął działać

spot_img

Pierwszy raz od 16 lipca, czyli okresu gdy obowiązywała jeszcze umowa zbożowa, statek cywilny wypłynął z ukraińskiego portu w Odessie.  Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy poinformowało w środę (16.08.2023), że kontenerowiec „JOSEPH SCHULTE” (pod banderą Hongkongu) opuścił port w Odessie i porusza się tymczasowym korytarzem utworzonym dla statków cywilnych do/z portów Morza Czarnego na Ukrainie.

16 sierpnia 2023 roku kontenerowiec, który był w porcie w Odessie od 23 lutego 2022 roku, minął latarnię morską Woroncowskiego i skierował się w stronę Bosforu. Na pokładzie znajduje się ponad 30 000 ton ładunku (2114 kontenerów), w tym żywność.

Korytarz humanitarny będzie służył przede wszystkim do ewakuacji statków, które w czasie inwazji Rosji przebywały w ukraińskich portach Czarnomorsk, Odessa i Piwdennyj.

Zgodnie z rozkazem nawigacyjnym Marynarki Wojennej Sił Zbrojnych Ukrainy, tymczasowe trasy ruchu statków cywilnych do/z czarnomorskich portów Ukrainy zaczęły funkcjonować 8 sierpnia 2023 roku.

Ukraina zaproponowała tę trasę w swoim apelu do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Rada IMO uznaje międzynarodowe prawo Ukrainy do bezpłatnej żeglugi handlowej i wzywa Rosję do zaprzestania wszelkich gróźb i przestrzegania międzynarodowych konwencji.

Ostatni raz statek opuścił odeski port 16 lipca w ramach Umowy Zbożowej. Po upadku Porozumienia Zbożowego Federacja Rosyjska uciekała się do systematycznych ataków lotniczych na infrastrukturę portową w celu zatrzymania ukraińskiego eksportu produktów rolnych. Jednocześnie na Morzu Czarnym Rosja próbuje ograniczać ruch statków do ukraińskich portów zlokalizowanych nad Dunajem..

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x