piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Niemcy wciąż największym odbiorcą polskiej żywności: eksport rolny do naszych zachodnich sąsiadów rośnie

spot_img

Wicepremier i minister rolnictwa Henryk Kowalczyk przedstawił wyniki handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi w Polsce w 2022 roku. Okazały się one bardzo korzystne, ponieważ wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych wyniosła 47,6 mld EUR (223 mld zł) i była o 26,7% wyższa niż w roku 2021. Warto podkreślić, że w ciągu ostatnich lat Polska stała się jednym z największych eksporterów żywności na świecie.

zdj: Archiwum AP

Główny kierunek eksportu

74% wartości polskiego eksportu rolnego przypada na kraje Unii Europejskiej, a wśród nich Niemcy są głównym odbiorcą polskich produktów, z wynikiem 11,9 mld euro. W ubiegłym roku nastąpił wzrost wartości eksportu do tego kraju o 25%. Kolejnymi odbiorcami były Niderlandy (3,1 mld euro) i Francja (2,9 mld euro) – w obu przypadkach zanotowano znaczący wzrost wartości eksportu.

Eksport do krajów pozaunijnych

Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 12,3 mld euro (58 mld zł) – wzrost wartości eksportu 20%. Najwięcej produktów wywieziono do Wielkiej Brytanii, Ukrainy oraz Stanów Zjednoczonych. Warto zauważyć, że eksport do Izraela zanotował wzrost aż o 50%.

Saldo obrotów

Nie tylko wartość eksportu, ale również saldo obrotów artykułami rolno-spożywczymi rośnie w Polsce. W ubiegłym roku wyniosło ono 15,5 mld euro i cały czas utrzymuje się na poziomie dodatnim. To główna zasługa rolników i eksporterów, którzy produkują i oferują zdrową, smaczną żywność, chętnie kupowaną zarówno w kraju, jak i za granicą. Jak mówi nasze hasło – JADŁEŚ DZISIAJ? PODZIĘKUJ ROLNIKOWI!

źródło: MRIRW

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x