Miniony piątek (15.11.2019) zamknął się sporą przeceną kontraktów na amerykańskie zboża. W konsekwencji, w rozliczeniu tygodniowym (8-15.11.2019), kukurydza i pszenica straciły w Chicago po ok. 1,5%. W połowie listopada amerykańskie kontrakty na kukurydzę i soję traciły na wartości w ślad za zbliżającymi się do końca żniwami. W Chicago pszenica oddawała wcześniejsze zyski szukając popytu eksportowego, po dobrych zbiorach w USA i rekordowych na świecie.
Wprawdzie Stany Zjednoczone zanotują w tym roku spadek produkcji o ok. 20% w przypadku kukurydzy i 5-6% w przypadku soi, to warto pamiętać, że doskonałe zbiory soi i kukurydzy miały miejsce w Ameryce Południowej (drugi rok z rzędu). Kraje takie jak Brazylia i Argentyna przejęły dużą część rynku eksportowego należącego do Stanów Zjednoczonych, do czego mocno przyczyniła się wojna handlowa na linii USA-Chiny oraz umacniający się dolar. W konsekwencji w Chicago aktualne poziomy cen soi i kukurydzy przewyższają lekko ceny sprzed roku, a pszenica jest nawet minimalnie tańsza niż rok temu.
Na giełdzie Euronext-Paryż notowania kontraktów na pszenicę i kukurydzę pozostają w połowie listopada na stabilnych poziomach.
Pszenica zamknęła piątek (15.11.2019) na poziomie 177,25 eur/t, tracąc w skali tygodnia nieco ponad euro (+0,7%). Dla odmiany kukurydza podrożała w minionym tygodniu niespełna euro (+0,5%), do 164,25 eur/t.
W Paryżu ceny unijnej kukurydzy są niskie z uwagi na rekordowo duży import taniego ziarna z Brazylii i Ukrainy, który z nawiązką równoważy słabe zbiory w UE. Od połowy września notowania serii najbliższej oscylują wokół 164 eur/t. Oznacza to poziom o kilkanaście euro niższy niż przed rokiem.
Pszenica (termin najbliższy) wyceniana jest od początku listopada w przedziale 176-179 eur/t. Jest to wprawdzie o ponad 20 euro powyżej dwuletniego dołka z początku września, ale ciągle o kilkanaście procent niżej niż rok temu, gdy unijne zbiory pszenicy były wyjątkowo złe.
W sezonie 2019/20 eksport pszenicy z UE, zwłaszcza z Francji musi mocno wzrosnąć po dobrych zbiorach. Tymczasem konkurencja ze strony Ukrainy (rekordowe zbiory) i Rosji (bardzo dobre zbiory) jest w połowie listopada ponownie silna. Pokazał to ostatni przetarg na którym Egipt (największy importer pszenicy na świecie) kupił ponad 400 tys. ton pszenicy ukraińskiej i rosyjskiej, podczas gdy unijne oferty przegrały konkurencję cenową. Na wcześniejszych przetargach GASC francuska pszenica wygrywała niską ceną mimo wyższych kosztów transportu do Afryki.
Unijny rzepak notowany jest w okolicy 2,5 letnich maksimów po katastrofalnych zbiorach w UE
Na notowania rzepaku olbrzymi wpływ ma ostatnio zachowanie rynku olejów roślinnych. Olej sojowy i palmowy, zaliczały swoje kilknastomiesięczne szczyty, zanim pojawiła się w ostatnich dniach korekta spadkowa. Stąd wzrosty notowań rzepaku wyhamowały, a wyceny serii najbliższej oscylują teraz wokół poziomu 390 eur/t. W skali minionego tygodnia najbliższa seria rzepaku potaniała o symboliczne 0,5 euro (-0,1%).
Trend wzrostowy na rynku nasion rzepaku zaczął się już w marcu, gdy wiadomo było, że areał zasiewów jest w krajach UE najniższy od kilkunastu lat. Wyjątkowo słabe zbiory sprawiły, że od marca notowania serii najbliższej wspięły się z ok. 350 eur/t, do ponad 390 eur/t w połowie listopada. Jest to o ponad 3% (kilkanaście eur/t) wyżej niż przed rokiem.
Zmiany okresowe notowań kontraktów futures na zboża i oleiste (najbliższa seria futures):
Rynek paliw
Piąty tydzień z rzędu ceny średnie paliw utrzymywały się na niezminionym poziomie
W tygodniu kończącym się 13-go listopada ceny średnie benzyn i oleju napędowego pozostały na niezmienionym poziomie. Nadal za ON trzeba zapłacić średnio 4,93 zł/l, podczas gdy benzyna 95-oktanów została wyceniona na 4,92 zł/l. To już piąty tydzień z rzędu z identycznymi cenami średnimi paliw w skali kraju.
W hurcie w ostatnim tygodniu ceny benzyny 95 oktanów spadły o blisko 3 grosze, ale diesel podrożał w tym czasie o nieco ponad 1 grosz. W konsekwencji stacje paliw sprzedają diesla po oficjalnych cenach hurtowych (marża=0). Tydzień wcześniej marża (modelowa) ze sprzedaży 1 litra ON wyniosła 2 grosze. W rzeczywistości detaliści nie ponoszą jednak strat, ponieważ przy zakupie uzyskują spore indywidualne rabaty. W ostatnim tygodniu średnia marża na sprzedaży Pb-95 wzrosła do 12 groszy.
Ceny średnie paliw w detalu: 13-11-2019 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
- Pb98: 5,25 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 4,92 zł/l (0 gr/l);
• ON: 4,93 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 1,99 zł/l (0 gr/l).
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrzePb95 wyniosła:
- 2017 r: 17 groszy,
- 2018 r: 20 groszy,
- 2019 r: 18 groszy, w ostatnim tygodniu (46) marża wzrosła z 9 do 12 groszy.
Średniamodelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:
- 2017 r: 13 groszy,
- 2018 r: 9 groszy,
- 2019 r: 11 groszy, ale w ostatnim tygodniu (46) marża spadła z 2 groszy, do 0 groszy.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Zmiany cen paliw w skali roku:
ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:
Ceny hurtowe diesla są o ponad 10 groszy na litrze wyższe niż popularnej Pb95:
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Andrzej Bąk – WGT S.A.
Źródło: CBoT, Euronext-Paryż, USDA, KE, e-Petrol, PKN-Orlen