W połowie grudnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,51 zł/l, a za ON 4,45 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena obu paliw wzrosła o 4-5 groszy na litrze, a ceny wróciły do poziomu z połowy marca tego roku. Nadal jednak płacimy przy dystrybutorach znacznie, bo 60-70 groszy na litrze mniej niż przed rokiem. Swoje żniwa cenowe mają w tym roku stacje paliw (ceny dyktują państwowe koncerny), które mniejszą sprzedaż (pandemia koronawirusa) z nawiązką rekompensują olbrzymią, zwłaszcza dla ON, marżą.
Ceny średnie paliw w detalu: 16-12-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 4,85 zł/l (+6 gr/l);
• Pb95: 4,51 zł/l (+4 gr/l);
• ON: 4,45 zł/l (+5 gr/l);
• LPG: 2,15 zł/l (0 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Zmiany cen w skali roku:
Zdecydowane podwyżki cen w hurcie w ostatnich tygodniach (śladem ropy) i mniejsze w detalu sprawiają, że spadły w ostatnim czasie wysokie średnie marże detaliczne ze sprzedaży diesla. Aktualnie marża modelowa ze sprzedaży ON sięga 10 groszy, ale Pb95 – aż 31 groszy na litrze. Dla porównania w latach 2017-2019 ta sama marża zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95. Jednak w skali całego 2020 roku marża średnia na sprzedaży obu paliw sięga 25 groszy na litrze.
Porównując marże stacji paliw w ujęciu rocznym warto pamiętać, że to państwowe stacje (Orlen i Lotos) dyktują ceny na krajowym rynku.
Średnia marża detaliczna ze sprzedaży PB95 wzrosła w tym roku o ok. 40%, a ON aż o 133% w stosunku do średniej z 3 poprzednich lat !!!
Wysokie marże detaliczne dyktowane przez państwowe koncerny tylko częściowo mogą być uzasadnione przez mniejszą sprzedaż detaliczną. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) informuje, że w ciągu dziewięciu miesięcy br. sprzedaż oleju napędowego spadła o 3%, do 15,32 mln m3, benzyny o 8%, do 4,52 mln m3, natomiast popyt na LPG spadł o 14% (do 3,35 mln m3)
Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95:
Rynek ropy
Po silnej przecenie z końca października nastroje na rynkach znacznie poprawiły się w listopadzie. Problemy związane z pandemią koronawirusa narastają, ale nie przeszkadza to inwestorom w kupowaniu akcji oraz kontraktów na surowce, w tym ropę. Inwestorzy liczą na kolejne programy „dodruku pieniądza”, które miałyby łagodzić efekty pandemii. Dodatkowym wsparciem wzrostów są informacje płynące od firm farmaceutycznych o rozpoczęciu produkcji szczepionek na koronawirusa oraz rozpoczęciu szczepień (Wielka Brytania i USA). Entuzjazm jaki zapanował na rynkach w listopadzie, a kontynuowany jest w grudniu, sprawił, że ropa i główne indeksy akcyjne odrobiły z nawiązką spadki z końca października i kolejną korektę spadkową z końcówki listopada.
Ostatni tydzień (9-16.12.2020) przyniósł ponowny ruch w górę na rynku ropy i nowe wielomiesięczne maksima zaliczane prawie każdego dnia. Dzisiaj (17-12-2020) notowania ropy Brent przekroczyły 51 usd/b, wokół 48,5 usd/b, a ropy WTI w okolicy 48 usd/b. Oznacza to wzrost tygodniowy o 4-5%. Na szczęście dla kierowców, ostatnim wzrostom cen ropy towarzyszył silny spadek kursu USD/PLN (patrz wykres). Wycena dolara wyrażona w PLN spadła w analizowanym tygodniu o ponad 3 grosze i zmniejsza wpływ droższej ropy na ceny w hurcie.
Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI):
Notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN (lewa oś):
Ceny paliw w hurcie
W hurtowych cennikach, ostatni tydzień (kończący się 16-go grudnia 2020) przyniósł blisko 5 groszowy wzrost cen oleju napędowego i prawie 2 groszowy benzyny 95-oktanowej. W środę (16.12.2020) ON kosztował w PKN Orlen ok. 4,366 zł/l, a Pb-95 4,204 zł/l (cena hurtowa z VAT). Kolejny już tydzień cena hurtowa ON rośnie szybciej niż popularnej Pb95. W efekcie cena diesla przewyższa w hurcie cenę benzyny o 15 groszy na litrze (z VAT).
W połowie 51-tygodnia 2020 średnia marża modelowa ze sprzedaży ON i Pb95 wzrosła o 1-2 grosze, do 10 gr/l w przypadku ON i do 31 groszy dla Pb95. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:
- 2017: 17 groszy,
- 2018: 20 groszy,
- 2019: 18 groszy,
- 2020: 25 groszy (+37,9% w stosunku do średniej z 2017-2019), a w 50 tygodniu tego roku marża wyniosła 28 gr/l.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:
- 2017: 13 groszy,
- 2018: 9 groszy,
- 2019: 10 groszy,
- 2020: 25 groszy (+133,4% w stosunku do średniej z 2017-2019), a w tygodniu 50 marża wyniosła 9 gr/l.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com
Foto: pixaby