Co znajdziesz w artykule?
Rekord świata pobity przez Fastrac Two
Przekraczanie własnych granic leży w naturze człowieka. Udowadnianie sobie, że można szybciej przyświecało konstruktorom z JCB przy tworzeniu Fastrac Two, najszybszego ciągnika na świecie.
Inżynieryjna myśl JCB
Pomysł na skonstruowanie ciągnika „wyścigowego” nie zagościł w głowie inżynierów JCB po raz pierwszy. Już w czerwcu tego roku wpuścili na tor ciągnik JCB Fastrac One, który ustanowił rekord prędkości 166,72 km/h. Młodzi i ambitni konstruktorzy postanowili iść za ciosem.
W ostatnich kilku miesiącach wprowadzili szereg modyfikacji, które pozwoliły na osiągnięcie rekordowej prędkości maksymalnej 247,47 km/h, co dało średnią prędkość równą 217,57 km/h i pozwoliło na wpisanie tego osiągu do księgi rekordów Guinessa. W ten sposób JCB Fastrac Two zdobył tytuł najszybszego ciągnika na świecie.
Najszybszy ciągnik na świecie
Ten zaszczytny tytuł został ustanowiony na specjalnym torze przygotowanym na terenie dawnego lotniska RAF-u w Elvington, niedaleko Yorku, który posiada pas startowy o długości 1,92 mil.
Za sterami żółtego traktora JCB zasiadł Guy Martin, mechanik ciężarówek i kierowca wyścigowy znany z ustanawiania niecodziennych rekordów prędkości, chociażby na rowerze, czy nawet… w beczcie śmierci!
Oficjalna prędkość wpisana do księgi rekordów, jaką ustanowił Guy Martin, to średnia z przejazdu dla całego toru, czyli 217,57 km/h.
Ponad 1000 koni mechanicznych
Pierwowzorem do skonstruowania najszybszego ciągnika na świecie był seryjny model ciągników rolniczych JCB Fastrack. Na osiągnięcie zawrotnej prędkości, blisko 250 km/h pozwoliło serce maszyny – 7,2-litrowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 1030 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm. Mimo tak dużej pojemności silnika średnie spalanie wynosiło „zaledwie” 47 l/100 km.
CZYTAJ TAKŻE: Rekord świata w ilości zgrabionego pokosu
Spalanie na takim poziomie było istotne od odciążenia całej konstrukcji przez zastosowanie małego, 20 litrowego zbiornika paliwa. Między innymi dzięki tak małej pojemności zbiornika udało się zmniejszyć wagę całego ciągnika do 5 ton. Standardowy Fastrac waży natomiast 8,5 tony. Silnik z powodzeniem może być zasilany olejem roślinnym, jednak do ustanawiania rekordu wykorzystano specjalną mieszankę wysokowydajnego oleju napędowego.
JCB Fastrac Two
Dużym wyzwaniem dla konstruktorów było także przystosowanie układu chłodzenia oraz opon do tak dużych przeciążeń. Przy wykorzystaniu 50% oryginalnych części konstrukcyjnych z seryjnego modelu Fastrac, dla zapewnienia dobrej wydajności chłodzenia zamontowano dodatkowo chłodnicę zalaną lodowatą wodą oraz specjalne wtryski wody połączone z nową, większą turbosprężarką. Na felgę zamontowano zmodyfikowane opony BKT wyposażone w czujniki ciepła i drgań, które monitorowały parametry w czasie rzeczywistym przejazdu.
To było ogromne przedsięwzięcie, a ja byłem tylko małym trybikiem w całej machinie. To był wielki zaszczyt brać udział w takiej imprezie, bardzo dziękuję firmie JCB i zespołowi jej inżynierów, którzy sprawili, że ten ciągnik był absolutnie bezkonkurencyjny. Wystarczy na niego spojrzeć — świetnie wygląda, jest doskonały i wciąż jest działającym ciągnikiem, więc po pobiciu rekordu można było udać się prosto na najbliższe pole, aby dokończyć zmianę – komentuje Guy Martin
Bicie rekordu przebiegało pod czujnym okiem komisji Ksiegi Rekordów Guinessa. Warto też dodać, że wszelkie modyfikacje w konstrukcji Fastrac Two zostały zatwierdzone przez Międzynarodową Federację Samochodową.