poniedziałek, 25 listopada, 2024
spot_img

Jak przygotować kombajn do żniw? Sprawdź! [PORADNIK]

spot_img

Tegoroczne zbiory zbóż zbliżają się wielkimi krokami. Kluczowe zatem jest prawidłowe przygotowanie kombajnu, aby ten najważniejszy dla każdego rolnika moment odbył się bez żadnych problemów. Na co zwrócić uwagę, aby kombajn w trakcie sezonu nas nie zawiódł?

Konserwacja kombajnu po żniwach: Klucz do bezproblemowych zbiorów w nowym sezonie

Przygotowanie kombajnu do kolejnych zbiorów, tak naprawdę, odbywa się zaraz po żniwach. Maszyna ta ze względu na swoją złożoną konstrukcję wymaga szczegółowej konserwacji. Wewnątrz kombajnu zbierają się spore ilości kurzu oraz resztek pożniwnych, w których lubią grasować gryzonie oraz wilgoć. Dlatego ważne jest, aby dokładnie przejrzeć kombajn, oczyścić i wydmuchać sprężonym powietrzem. Odpowiednie przygotowanie maszyny pozwoli bezproblemowo przepracować okres żniw, a jak wiemy, jest to najbardziej wytężony czas pracy na gospodarstwie. Niekiedy pogoda zmusza do łapania okien pogodowych i ważne jest, aby kombajn był w pełni sprawny w każdym momencie. Dzięki temu owoce ciężkiej pracy zostaną zebrane i przyniosą zysk dla gospodarstwa.

Wstępne rozeznanie i rozruch

Czas pracy kombajnu do zbioru zbóż jest dosyć krótki, lecz bardzo intensywny. Maszyna pracuje na najwyższych obrotach w wysokich temperaturach. Z tego powodu niektóre z podzespołów mogą się wyeksploatować i można tego nie zauważyć po zakończonych zbiorach. Po samych żniwach może braknąć czasu na dokładne oględziny, dlatego ważne jest, aby zrobić to w miarę wcześnie w kolejnym sezonie. Przegląd i serwis kombajnu przed żniwami pozwoli na zredukowanie możliwych usterek lub awarii.

Po zimowym postoju w pierwszej kolejności należałoby przejrzeć instalację elektryczną, która mogła zostać uszkodzona przez wspomniane już gryzonie. Ewentualna awaria może doprowadzić do zwarcia, co może spowodować poważne uszkodzenia w maszynie. Ważne jest również sprawdzenie sprawności akumulatorów, ponieważ po zimie mogą one stracić swoje właściwości. Następnie można przystąpić do stopniowego rozruchu, aby wszelkiego rodzaju pasy napędowe lub łańcuchy nie były obciążone. Gdy silnik się rozgrzeje, będzie to idealny moment na spuszczenie i wymianę zużytego oleju na nowy.

Serce kombajnu

Silnik kombajnu do zbioru zbóż podczas żniw pracuje na najwyższych obrotach pod dużym obciążeniem, dlatego po kilku sezonach może dojść do mniejszych bądź większych awarii. Przede wszystkim przed każdymi żniwami należy wymienić olej oraz filtry paliwowe oraz oleju. Co do filtra powietrza, istnieją jego dwa typy – suchy oraz mokry. W filtrze suchym wymiana jest dość prosta, ponieważ należy jedynie wyjąć stary, oczyścić komorę oraz zamontować nowy. Co do filtra mokrego, należy przede wszystkim sprawdzić stan oleju, czy nie jest gęsty od zgromadzonych zanieczyszczeń, a także czy nie tworzą się na ściankach nagary.

Jednak po każdym sezonie należałoby wyczyścić wkład oraz wnętrze miski olejowej. Najlepiej oczyścić wnętrze filtra benzyną ekstrakcyjną bądź zwykłym olejem napędowym. Następnie można przejść do sprawdzenia układu chłodzenia. Podczas zbiorów jest on niezmiernie ważny, ponieważ pozwala on na nieprzerwaną pracę przez wiele godzin. Wielu rolników wciąż uzupełnia układ zwykłą wodą, przez co silnik może się przegrzewać. W tym przypadku nie należy oszczędzać i lepiej wyeliminować przecieki i zalać układ płynem chłodniczym, który charakteryzuje się wyższą temperaturą wrzenia.

Podczas przeglądu płynów warto się również pochylić nad zbiornikiem oleju hydraulicznego i sprawdzić jego stan, aby wszystkie podzespoły mogły pracować z pełną efektywnością.

Silnik w kombajnie do zbioru zbóż powinien być co roku serwisowany ze względu na warunki, w jakich pracuje. Fot. Filip Michalski

Zespół omłotowy i separujący

Zespół omłotowy jest to najważniejszy element każdego kombajnu do zbioru zbóż, ponieważ ta sekcja odpowiada za separację ziaren od kłosów i plew. Warto zatem dokładnie przyjrzeć się, w jakim stanie są poszczególne elementy. Na szczególną uwagę zasługują cepy, które przede wszystkim powinny być proste i niestępione. Zły stan cepów może znacząco wpłynąć na wydajność i przede wszystkim na jakość zebranych ziaren zbóż. Jeżeli dojdzie do wymiany większej liczby cepów, należy pamiętać o tym, że bęben młócący powinien zostać wyważony. Nowe cepy będą różniły się masą od pozostałych, przez co może dojść do drgań, co spowoduje poważne uszkodzenia w kombajnie.

Warto również zwrócić uwagę na stan łożysk w bębnie młócącym. Najlepiej zrobić to podczas pracy kombajnu, gdyż wtedy możemy ocenić ich stan, np. za pomocą pirometru, dzięki któremu ujrzymy ewentualne nagrzewanie się miejsca, gdzie zamontowane są łożyska. Jeżeli sprawa bębna młócącego jest zamknięta, należałoby sprawdzić stan klepiska – przede wszystkim stan i kompletność drutów, gdyż po kilku sezonach mogą one być powyginane bądź wyłamane.

Po przejściu przez bęben młócący masa zbożowa i ziarno trafiają na zespół separujący, gdzie płody rolne oczyszczane są z plew i zgonin. Miejsce to jest szczególnie newralgiczne, ponieważ to właśnie tutaj zbiera się najwięcej zanieczyszczeń, takich jak kurz czy resztki pożniwne. W pierwszym kroku należałoby dokładnie oczyścić całą sekcję, aby móc dokładnie określić stan poszczególnych elementów. Gdy kombajn wyposażony jest w sita żaluzjowe, przede wszystkim należy sprawdzić, czy ramki nie są popękane oraz jaki jest stan lameli na sitach górnych i dolnych.

Wszelkie nieprawidłowości mogą skutkować niedokładnym oczyszczeniem ziarna oraz powodować straty, których nie zredukuje nawet książkowe ustawienie sit. Warto również przyjrzeć się kondycji łożysk na poszczególnych klawiszach wytrząsaczy. Operacja wymiany łożysk jest dość problematyczna, lecz gdy zauważymy, że jakieś nie nadaje się do dalszej eksploatacji, to trzeba je niezwłocznie wymienić. Aby ziarno trafiło do zbiornika, musi pokonać również podajnik ziarnowy. W tym miejscu należy sprawdzić łopatki oraz stan i naciąg łańcucha, do którego są przymocowane, aby nie dochodziło do zatrzymywania się podajnika.

Wyłamane lamele nie pozwolą na prawidłowe ustawienie sit, przez co mogą występować straty ziarna. Fot. Filip Michalski

Zespół żniwny

Zespół żniwny narażony jest najbardziej na uszkodzenia mechaniczne, dlatego warto przyjrzeć się, w jakim stanie są poszczególne elementy. Zdarza się, że pole, po którym porusza się kombajn, jest nierówne i zespół żniwny będzie zbyt nisko, co sprawia, że oprócz zboża zabierze również glebę oraz występujące w niej kamienie. Doprowadzić to może do poważnych uszkodzeń nie tylko bębna młócącego, ale również podajnika ślimakowo-palcowego oraz przenośnika pochyłego.

Dlatego warto sprawdzić stan palców podajnika oraz prowadnic wykonanych najczęściej z tworzywa sztucznego. Donośny dźwięk podczas pracy może świadczyć również o zużytych łożyskach na podajniku, przez co dochodzi do tak zwanego bicia. Odpowiadająca za cięcie listwa tnąca również wymaga sprawdzenia jej stanu, a przede wszystkim ostrzy. Należy sprawdzić, czy są one odpowiednio ostre oraz czy nie występują ubytki bądź braki poszczególnych sztuk.

Gdy jesteśmy w trakcie przeglądu zespołu żniwnego, warto również sprawdzić ogólny stan nagarniacza oraz sprzęgła przeciążeniowego.

Komfort operatora – kabina

Kabina w kombajnie do zbioru zbóż jest dzisiaj standardem. Nie każda wyposażona jest w klimatyzację, lecz coraz częściej rolnicy decydują się na zakup maszyny z kabiną bądź zamontowanie jej na swoim kombajnie. Jeżeli kabina ma klimatyzację, przede wszystkim warto jest sprawdzić stan filtrów kabinowych oraz sprawność układu. Najczęstszą przyczyną niedziałającej poprawnie klimatyzacji jest brak czynnika chłodzącego. W razie potrzeby należy uzupełnić czynnik przy użyciu specjalnego urządzenia w wyspecjalizowanym warsztacie bądź spróbować sprostać temu zadaniu w domowych warunkach. Warto również sprawdzić, czy panel sterujący działa poprawnie i odpowiednio zmienia prędkość nadmuchu.

Przed przystąpieniem do żniw warto sprawdzić, czy nie znajdują się kamienie w chwytaczu kamieni. Fot. Filip Michalski

Podczas sprawdzania wnętrza kabiny należałoby skontrolować również, czy wszelkiego rodzaju wskaźniki, diody itp. działają poprawnie i wskazują właściwe wartości. Być może któryś z elementów nie działa poprawnie i podczas pracy operator nie zauważy nieprawidłowości.

Każdy doświadczony operator zna swój kombajn jak własną kieszeń, lecz starsze czy też nowsze maszyny wymagają dokładnego przeglądu, aby zbiór zbóż przebiegał prawidłowo bez żadnych niespodzianek. Warto przeprowadzić sprawdzenie kombajnu oraz usunięcie ewentualnych awarii wcześniej, aby natłok prac, jaki jest w gospodarstwie, nie zmusił do wyjazdu w pole niepewnym sprzętem. Nawet tak prozaiczne w kombajnie ogumienie również należy dokładnie przejrzeć, aby nie doszło do całkowitego zniszczenia którejś z opon podczas pracy, a co najgorsze – podczas transportu.

Siłowniki hydrauliczne również należałoby sprawdzić, aby wyeliminować ewentualne wycieki. Fot. Filip Michalski

Wszelkie odbiegające od normy dźwięki, rozwarstwione pasy, wyciągnięte łańcuchy, zużyte koła zębate czy pasowe mogą skutecznie utrudnić zbiór zbóż już na początku sezonu.

To jak – Jesteście gotowi na żniwa 2024?

spot_imgspot_img
Filip Michalski
Filip Michalski
Od najmłodszych lat pasjonuję się rolnictwem i techniką z nim związaną a w szczególności tą z ubiegłego wieku. Każdy zabytkowy traktor, kombajn czy inna maszyna to dla mnie kawałek historii rolnictwa, który nieustannie fascynuje i inspiruje.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
micheal
micheal
1 miesiąc temu

Cześć Filip,

Mam nadzieję, że u Ciebie wszystko w porządku. Miałem przyjemność czytać Twoje artykuły i naprawdę podziwiam Twoją pasję do starych maszyn. Ze względu na Twoją wiedzę oraz szeroką sieć kontaktów w środowisku rolniczym, chciałem zapytać, czy mógłbyś mi pomóc w pewnej sprawie.

Współpracuję z krajami rozwijającymi się, dostarczając im starsze modele kombajnów, a konkretnie New Holland 8060, 8070 i 8080 z lat 1979-1990. Te maszyny są kluczowe dla rolnictwa w regionach, które wspieram. Mając na uwadze Twoje kontakty, zastanawiałem się, czy mógłbyś pomóc mi zlokalizować te konkretne modele.

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz więcej informacji, śmiało skontaktuj się ze mną pod numerem +33 6 05 93 52 24 lub przez email: micheal.global@gmail.com.

Z góry dziękuję i czekam na Twoją odpowiedź.

Pozdrawiam serdecznie, 
Micheal

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

1
0
Would love your thoughts, please comment.x