Co znajdziesz w artykule?
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę SCA PR Polska (Grupa Intermarche), do zmiany praktyk, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Spółka ma też uregulować opóźnione płatności wraz z odsetkami wobec Rolników i innych dostawców produktów rolno-spożywczych. Ma też zmienić sposób rozliczania spornych faktur. Przy okazji UOKiK podkreśla, że to pierwsza w historii decyzja tej instytucji, w ramach której rekompensata publiczna tak znacznej wysokości przysługuje podmiotom innym niż konsumenci – rolnikom i przedsiębiorcom.
Odzyskano pół miliarda złotych!
Sprawa zaczęła się w kwietniu 2020 r., kiedy to Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania, w ramach których sprawdził czy 100 największych podmiotów na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystuje przewagi kontraktowej wobec mniejszych partnerów handlowych, w tym Rolników. Dzięki interwencji Urzędu większość przedsiębiorców wypłaciła zaległe pieniądze dostawcom na łączną kwotę ponad pół miliarda złotych. Usunięto też kwestionowane przez UOKiK zapisy z polityk handlowych oraz zawartych kontraktów.
Kredytowali się kosztem rolników?!
Jednak jednym z podmiotów gospodarczych, który nie uregulował wówczas zaległych zobowiązań był SCA PR Polska (SCA), czyli spółka, która w ramach grupy kapitałowej była odpowiedzialna za zakupy dla sieci Intermarche. Dlatego Prezes Urzędu wszczął postępowanie przeciwko temu przedsiębiorcy.
– Podczas postępowania ustaliliśmy, że spółka płaciła kontrahentom z opóźnieniem – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – Natomiast w przypadku niejasności w części faktury nie regulowała również tych kwot, które nie budziły zastrzeżeń, a także zbyt długo wyjaśniała rozbieżności w fakturach. Mogła to być forma kredytowania się SCA PR Polska kosztem dostawców produktów rolno-spożywczych.
Nawet kilkaset milionów złotych!
UOKiK zebrał materiał dowodowy z którego wynika, że SCA PR Polska (SCA), nie płaciła na czas dostawcom produktów rolnych i spożywczych. Łączna wartość opóźnionych należności w latach 2019 – 2020 wyniosła kilkaset milionów zł. I chociaż większość przypadków opóźnień następowała w przedziale do 10 dni (ponad 70 proc. w 2020 r.), to w skrajnych przypadkach zdarzały się opóźnienia powyżej 100 dni.
Dlaczego wstrzymywano wypłaty?
Jak ustalił UOKiK, w przypadku rozbieżności co do ceny lub ilości towaru na wystawionej fakturze, spółka nie płaciła dostawcom za cały zafakturowany towar do czasu wyjaśnienia sytuacji. To praktyka, która mogła być niezgodna z dobrymi obyczajami, ponieważ zobowiązania podmiotu za część bezsporną powinny być uregulowane w terminie płatności. Po wnikliwej analizie zebranej dokumentacji, Prezes UOKiK zakwestionował również długotrwałe wyjaśnianie rozbieżności w niektórych przypadkach, czego efektem było nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty. Dodajmy, że zdarzało się, że trwało to nawet do kilkunastu miesięcy.
Spółka ma wypłacić należności!
Podczas postępowania prowadzonego przez UOKiK, spółka SCA PR Polska (SCA), zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz usunięcia ich skutków. A przede wszystkim do zapłaty opóźnionych należności, w tym kwot bezspornych w fakturach, w których wystąpiły niezgodności dotyczące innych płatności, wraz z odsetkami za opóźnienie powstałe w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK kończącej postępowanie. Zadeklarowano również zmiany w umowach, które będą eliminowały przesłankę dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury jako okoliczności warunkującej zapłatę całej należności.
Zapłata i odsetki w ciągu 6 miesięcy
Prezes UOKiK zdecydował, że nałożenie obowiązku realizacji zobowiązania pozwoli na szybką poprawę sytuacji dostawców sieci. Pod uwagę wziął m.in. postawę spółki, która rozpoczęła działania zmierzające do zaniechania praktyki krótko po wszczęciu właściwego postępowania – m.in. wdrożyła procedury przyspieszające proces wyjaśniania rozbieżności oraz wprowadziła w życie zasady płatności faktur spornych w części, która nie budzi zastrzeżeń.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnia również, że zgodnie z nałożonym warunkiem spółka SCA PR Polska, od uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK, będzie miała 6 miesięcy na realizację zaległych płatności wraz z odsetkami, a także nie dłużej niż 3 miesiące na zaproponowanie dostawcom zmian w umowach. Z powyższego też będzie musiała rozliczyć się przed UOKiK, przedstawiając Urzędowi informacje i dowody na wykonanie zobowiązania.
Źródło: UOKiK
Foto: Pixabay