Rolnicy realizujący inwestycje w zakresie budowy obiektów inwentarskich dla trzody chlewnej, w ramach poddziałania 4.1.3 „Modernizacja gospodarstw rolnych” w obszarze D, z PROW 2014-2020, coraz częściej sygnalizują problemy z pozyskaniem kredytów pomostowych na inwestycje. Wynika to z faktu, że banki produkcję trzody chlewnej postrzegają jako branżę o spadającej rentowności i w efekcie, w ich ocenie, tego rodzaju inwestycje zaliczają do grupy wysokiego ryzyka.
Rosną bankowe progi
Skutkuje to wzrostem wymogów i warunków, które winien spełnić rolnik starający się o kredyt, a także żądaniem przez banki dodatkowych zabezpieczeń. Przedłużający się, tego rodzaju kryzys, może doprowadzić do rezygnacji przez rolników z inwestowania w produkcję trzody chlewnej, a także do rezygnacji z ubiegania się o środki PROW. W obecnej sytuacji, szczególnie zagrożone są inwestycje w obiekty reprodukcyjne (maciory i prosięta) mogące być podstawą tuczu w cyklu zamkniętym, a także mogące być dostawcami polskich prosiąt na rynek krajowy.
Dotkliwe straty rolników
W obecnej sytuacji rolnicy, którzy kupowali warchlaki w Danii lub Niderlandach po cenach: 450-550 zł, sprzedają tuczniki w cenie znacznie poniżej tej wartości (3,80-3,90 zł/kg) i ponoszą bardzo duże straty. Utrzymywanie się takiej sytuacji powodować będzie ogólny spadek produkcji trzody chlewnej w Polsce i konieczność importu tego rodzaju mięsa.
Czy Fundusz Gwarancji zaradzi?
Problem ten zauważyła Wielkopolska Izba Rolnicza, która zwróciła się do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o jego rozwiązanie poprzez stworzenie mechanizmów ułatwiających rolnikom inwestowanie w sektor trzody. Ze szczególnym uwzględnieniem produkcji prosiąt.
W odpowiedzi Ministerstwo Rolnictwa poinformowało o możliwości zabezpieczenia kredytów inwestycyjnych za pośrednictwem gwarancji spłaty kredytu z Funduszu Gwarancji Rolnych (FGR). I tu dobra wiadomość dla zainteresowanych modernizacją, bo o tego rodzaju gwarancje mogą się ubiegać właśnie rolnicy – beneficjenci działań PROW – dla Działań: Modernizacja Gospodarstw Rolnych oraz Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój. Przy czym, w takich przypadkach maksymalna wysokość kredytu zabezpieczonego gwarancją, odpowiada wysokości wkładu własnego beneficjenta w projekcie dotacyjnym. Oblicza się ją jako różnicę pomiędzy sumą kosztów kwalifikowalnych projektu dotacyjnego, a kwotą dotacji. Należy też wiedzieć, że w przypadku gdy inwestycja, która będzie finansowana ze środków kredytu zabezpieczonego gwarancją FGR, w rzeczywistości realizowana jest ze wsparciem pochodzącym ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w formie: dotacji; innego kredytu inwestycyjnego zabezpieczonego gwarancją FGR lub kredytu obrotowego zabezpieczonego gwarancją FGR.
Gwarancja do 10 milionów zł
Natomiast łączna wartość pomocy otrzymanej przez kredytobiorcę nie może przekroczyć 50%, a w przypadku młodego rolnika 60% kosztów kwalifikowalnych na poziomie realizowanej inwestycji lub inwestycji wraz z zakupem rzeczowych środków do produkcji.
A wysokość samej gwarancji nie może być wyższa niż 10 mln zł i sięgać do 80% kapitału kredytu. Dodajmy, że z tytułu udzielenia gwarancji, banki kredytujące nie pobierają prowizji. Gwarancja udzielania jest na okres nie dłuższy niż 183 miesiące.
Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródła: MRiRW, WIR
Foto: Pixabay