Na obszarach wiejskich drogi są zazwyczaj wąskie i zaopatrzone w miejsca do mijania. Często służą też do rozwijania wysokich prędkości przez właścicieli aut osobowych stwarzając zagrożenie życia. Krajowa Rada Izb Rolniczych skierowała pomysł wyodrębnienia prawnego dróg transportu rolniczego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wiejskie drogi powinny służyć przede wszystkim rolnikom
W opinii KRIR w miejscach gdzie odbywa się produkcja rolnicza, drogi powinny być oznaczone odpowiednią tablicą informacyjną wraz z ograniczeniem prędkości do 40 km/h. Dodatkowo na drodze transportu rolniczego pierwszeństwo powinny mieć zagwarantowane pojazdy rolnicze. Biorąc pod uwagę wysoki odsetek wypadków, które maja miejsce właśnie na obszarach wiejskich jest to dobra inicjatywa.
Rolnicy powinni być zwolnieni z akcyzy na paliwo
Komplikacje na drodze to tylko z jeden z problemów rolników. Znaczną część kosztów produkcji pożera paliwo a jego ceny są na niespotykanym od dawna poziomie. Brak reakcji władz i instytucji UE może doprowadzić do drastycznego ograniczenia produkcji rolnej, a w konsekwencji spowodować drastyczne podwyżki cen żywności lub nawet jej braku. Zwrot akcyzy w obecnej sytuacji to za mało.
źródło:KRIR
zdj: pixabay