Terminal zbożowy w Gdyni dłuższego czasu stanowi przedmiot zainteresowania różnych podmiotów gospodarczych. Od jesieni 2023 roku trwa przetarg na dzierżawę tego strategicznego obiektu na okres 30 lat, aż do 2053 roku. Jednakże, choć wydawało się, że konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera ma największe szanse na zwycięstwo, to Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zablokować tę transakcję.
Niekończący się przetarg na terminal zbożowy w Gdyni
Głównym argumentem ministerstwa są kwestie związane z bezpieczeństwem państwa, choć szczegółowe uzasadnienie decyzji jest trzymane w tajemnicy. Sekretarz stanu odpowiedzialny za gospodarkę morską, Arkadiusz Marchewka, podkreślił, że decyzja została podjęta po konsultacjach z odpowiednimi służbami i organami państwowymi. Resort Infrastruktury nie wyraził zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum biorące udział w przetargu.
📣Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) March 27, 2024
➡Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa.
ℹ️Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego @MI_GOV_PL… pic.twitter.com/nZU3JkSicI
Ważne❗️
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) March 27, 2024
W @MI_GOV_PL podjęliśmy dezycję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu.
Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja…
Przeciwko dzierżawie terminala protestowały również środowiska rolnicze, argumentując, że przekazanie go firmom związanych z holenderską Grupą Viterra może skutkować monopolizacją rynku handlu zbożem w Polsce. Rolnicy obawiają się, że kontrola Grupy Viterra nad terminalem wpłynie negatywnie na ceny zboża oraz na konkurencyjność na rynku przeładunku zbóż. Warto zauważyć, że także sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaapelowała o unieważnienie przetargu w sprawie dzierżawy terminala.
Umowa z poprzednim dzierżawcą, spółką Bałtycki Terminal Zbożowy, została rozwiązana w 2022 roku. W wyniku tego wydarzenia port musiał znaleźć nowego operatora, co skutkowało zawarciem umowy z firmą Mondry, przedłużając jej działanie do końca czerwca 2024 roku.
źródło: interia