poniedziałek, 6 maja, 2024
spot_imgspot_img

Bałagan wokół agrotermianalu w Gdańsku. Możliwości załadunkowe to nawet 48 tys. ton na dobę. Dlaczego nadal nie funkcjonuje?

spot_img

O konieczności budowy terminalu zbożowego w Porcie Gdańsk mówi się już od 2021 roku. O tej strategicznej inwestycji jeszcze głośniej mówiono po wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie i problemach z niekontrolowanym napływem zboża za wschodniej granicy. Nadal jednak w tej sprawie nie podjęto żadnych znaczących decyzji.

Mładanowicz: Dwa lata zaniechań i zaniedbań w sprawie budowy terminala zbożowego

Rafał Mładanowicz, rolnik i Przewodnicy Komitetu Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej ds. rolnictwa przesłał do naszej redakcji nagranie z terenu, na którym miałby funkcjonować terminal zbożowy w Porcie Gdańsk. Były pełnomocnik ministra rolnictwa ds. rozwoju współpracy z Ukrainą alarmuje:

To nie może tak być, że nikt się teraz też nie interesuje sprawą agroterminala w Gdańsku. Ja tego nie odpuszczę. Przez dwa lata były zaniechania i zaniedbania.

Rolnik poinformował, że konsultował ten temat także w kancelarii prawnej i planuje złożyć pozew zbiorowy w imieniu rolników dotyczących licznych zaniedbań w sprawie zagospodarowania Portu Północnego w Gdańsku. Jak sam podkreśla od 19 lipca 2022 roku, kiedy to Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminala produktów rolno-spożywczych nie wydarzyło się w tej sprawie nic.

Rada Ministrów uznaje za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminala produktów rolno-spożywczych w szczególności zboża. Rozwiązanie to wniesie wkład w zapewnienie bezpieczeństwa państwa, w szczególności bezpieczeństwa żywnościowego Polski, a także całej społeczności międzynarodowej.

Lokalizacja terminala produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk realizuje założenia „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej” i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego. Jest to istotny element bezpieczeństwa państwa, biorąc pod uwagę aktualną sytuację geopolityczną, spowodowaną konfliktem zbrojnym na Ukrainie.

Uchwała w sprawie terminala produktów rolno-spożywczych z 19 lipca 2022 roku

Terminal zbożowy to strategiczna inwestycja, której potrzebujemy na już

Sprawę dotyczącą podpisania umowy na budowę terminalu zbożowego w Gdańsku w listopadzie 2023 roku zweryfikowały posłanki KO. Agnieszka Pomaska i Barbara Nowacka skontaktowały się z Portem w Gdańsku i poinformowały, że nie ma żadnej umowy na budowę terminala zbożowego z Portem Gdańsk.

Mładanowicz wskazuje na ogromny potencjał ponad 24 hektarowej działki zlokalizowanej przy nabrzeżu Priusu Rudowego.

Terminal zgodnie z projektem mógłby zmagazynować jednorazowo 230 tys. ton towarów sypkich i obsługiwać największe masowce, które mogą poruszać się po Bałtyku, czyli statki Panamax. Agroterminal w Gdańsku ma głębokowodne nabrzeże mogące załadować Panamaxy przy 17 metrach maksymalnego zanurzenia. Jest to kluczowe w tego typu inwestycjach.

Nawet 2000 ton na godzinę – możliwości załadunkowe są potężne

Przepustowość terminalu agro w Gdańsku może wynieść nawet ok. 2,5-3 mln ton. Jak mówi Rafał Mładanowicz możliwości załadunkowe w Porcie Północnym w Gdańsku wynoszą 2000 ton na godzinę, czyli nawet 48 tys. ton na dobę. Daje nam to ogromne możliwości przeładunkowe.

W połowie stycznia 2024 roku Zarząd Portu Gdańsk ogłosił otwarty przetarg na budowę terminala zbożowego w tej właśnie lokalizacji. O interwencję w tej sprawie i zabezpieczenie warunków przetargu zaapelowała do wiceministra rolnictwa Stefana Krajewskiego Monika Piątkowska, Prezes Izby Zbożowo-Paszowej podczas debaty towarzyszącej polskiemu Kongresowi Rolniczemu. Jest to strategiczna inwestycja, której polscy rolnicy potrzebują natychmiast.

Bernadetta Ryńska
Bernadetta Ryńska
Rolnik z pasji i wykształcenia, doświadczenie czerpie prowadząc rodzinne gospodarstwo. Zainteresowania: hodowla roślin, nasiennictwo, innowacje w rolnictwie.

Napisz komentarz

4.5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jason
Jason
2 miesięcy temu

Panie Rafale, ten komentarz to stek banałów. Nigdy w tym miejscu – bezpośrednie sąsiedztwo terminala węglowego nie powstanie agro port, bo nie zabezpieczy się czystości towaru spożywczego (GMP+, HACAP itp.).
Po drugie inwestor/dzierżawca musiałby wydać kilkadziesiąt mln zł w hydrobudowę – pirs, pogłębianie nabrzeża i tory wodnego – to powinien wykonać Port Gdańsk. Do roku 2027, czyli do czasu aż coś tu się wydarzy, powstanie ponad 300 tys. ton dodatkowej powierzchni magazynowej w Gdyni dla agro produktów, w istniejących i modernizowanych terminalach morskich (HES, OTPG i zbożowy na Indyjskim). To razem wystarczy dla polskiej nadwyżki eksportowej i importu SBM.

Na koniec proszę przestać opowiadać bzdury, że jakikolwiek rolnik czy nawet ich zorganizowana grupa wyeksportuje samodzielnie i bezpośrednio np. do Arabii Saudyjskiej statek z 60 tys. ton polskiej pszenicy – kto weźmie te ryzyka i koszty – Pan? Pana sąsiad czy Pana koledzy z organizacji?! To zawsze są prywatne duże korporacje, z którymi trzeba i należy twardo negocjować. To tu rolnicze organizacje powinny pomagać a nie czarować ludzi mrzonkami. Bronić interesu polskiego rolnika trzeba przy ustalaniu kontraktów sprzedaż/zakup z takimi firmami – ale tu Was nie ma bo to jest trudne, mozolne i mało medialne.

Last edited 2 miesięcy temu by Jason
Agro Profil
Admin
2 miesięcy temu
Reply to  Jason

Poniżej publikujemy odpowiedź pana Rafała Mładanowicza:

„Polska wykonuje eksport własny zbóż i ziaren na poziomie około 12-15 mln ton rocznie. Ukraińskie zdolności eksportowe z naszej przestrzeni to około 20 mln ton rocznie. Jeśli oczywiście jest to do zrozumienia przez szanownego interlokutora to wyjaśniam, że eksportem zajmują się wyspecjalizowane organizacje oraz armatorzy, w Polsce takich organizacji mamy kilka ich działania generalnie koncentrują się na dwóch portach Hamburg i Brema. 
Jeśli natomiast chodzi o ewentualne zanieczyszczenia powodowane bliskością terminala węglowego… Dzisiaj infrastruktura załadunkowa w systemie zamkniętym nie pozwala na swobodne przemieszczanie się pyłów węglowych do infrastruktury zbożowej. Jednocześnie w perspektywie kolejnych 25-35 lat węgiel będzie całkowicie wygaszany z polityki energetycznej. Tak więc następuje płynne przechodzenie pirsu węglowego w pirs agro. W dniu dzisiejszym na terenie Port Gdański Wewnętrzny zboża są przeładowywane w pobliżu nadbrzeży chemicznych, siarkowych i węglowych. Za wszelkie odstępstwa odpowiedzialny jest zewnętrzny audytor (Hamilton), który nie zgłosił zastrzeżeń do tej lokalizacji. 
Nabrzeże Indyjskie w Gdyni jest w 80% zajęte przez Vistal Offshor a na dzień dzisiejszy przez Ferrum SA. Będą w tym miejscu wykonywane ważne projekty dla energetyki atomowej jak i energetyki morskiej. Ciasne podejście i mnogość podmiotów zablokują skutecznie ten obszar. A poza tym załadunek 50-60 tysięcy ton w 48 godzin skutecznie zablokuje trakcje kolejowe już na samym początku pracy. 
Magazyn 300 tysięcy to, to magazyn przejściowy, buforowy. Zakładając, że wagon kolejowy ma 50 ton, mówimy o 6000 wagonach, zakładając, że samochód ciężarowy ma 24 tony mówimy o 12500 pojazdów. Jeśli oczywiście wskaże Pan miejsca parkingowe, postojowe dla PKP oraz transportu samochodowego to już będzie sukces. A biorąc po uwagę, że żniwa są realizowane w okresie wakacyjnym to gratuluje realizacji takiego zadania. Parkingi od Gdyni do Łodzi, Warszawy będą zapchane ciężarówkami.
Oczywiście jestem otwarty na dialog i cenne uwagi dla wspólnego dobra.”

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

2
0
Would love your thoughts, please comment.x