Ostatnie tygodnie są korzystne dla posiadaczy pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Po długim okresie olbrzymich różnic w cenach ON i benzyny, paliwa te zaczynają się powoli do siebie zbliżać. Jeszcze na początku listopada (początek zimy) diesel był w hurcie o rekordowe 1,5 zł/l droższy od popularnej 95-ki, podczas gdy teraz ta różnica spadła do ok. 50 groszy na litrze (na stacjach paliw jest to średnio 45 gr/l). Dzieje się tak za sprawą spadku „kosmicznych cen” surowców energetycznych (gaz ziemny i węgiel), za którymi tanieje również olej opałowy wykorzystywany do celów grzewczych. W ograniczeniu zapotrzebowania na ogrzewanie pomogła wyjątkowo ciepła zima. Warto wspomnieć (wielu o tym wie), że olej opałowy jest bliźniaczym paliwem do diesla, którego jest po prostu na rynku więcej i to mimo wejścia w życie embarga na import paliw gotowych z Rosji. Jednocześnie gotowy ON zaczął płynąć do Polski, ale też na Ukrainę ze Stanów Zjednoczonych, obok tradycyjnych kierunków.
W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 1-go marca 2023, cena netto benzyny 95-oktanów wzrosła o 3 grosze za litr (-8 groszy tydzień wcześniej), a diesla o 6 groszy na litrze (-16 groszy tydzień wcześniej).
Od początku 2023 benzyna drożeje w hurcie o 12 gr/l (Pb95), ale diesel potaniał w tym czasie o 27 groszy (bez VAT). Na stacjach paliw cena średnia ON spadła w tym czasie o 52 grosze, ale Pb95 podrożała o 16 groszy na litrze.
Wyższe ceny hurtowe paliw (w skali tygodnia kończącego się 1-go marca) wytwarzanych w kraju wynikają ze wzrostu cen ropy z 80,6 do 83,9 usd/b w chwili pisania komentarza. Presję wzrostową osłabiło jednak lekkie umocnienie złotego do wtorku. W środę kurs usd/pln spadł aż o 7 groszy do ok. 4,38 (najniżej od miesiąca), co może wpłynąć na powrót cen hurtowych do trendu spadkowego.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importuje aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG (dane z 2022 roku).
Ceny na stacjach paliw:
Według e-Petrol w połowie 9-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,69 zł/l i 7,14 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 3 grosze, ale ON potaniał aż o 14 groszy za litr.
W tym samym czasie cena średnia LPG obniżyła się o 6 groszy do 3,19 zł/l.
Przypominam, że ubiegłoroczne historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione w październiku. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,26 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).
Ceny średnie paliw w detalu: 01-03-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,39 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 6,69 zł/l (-3 gr/l);
• ON: 7,14 zł/l (-14 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (-6 gr/l).
W połowie 9-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 9 gr/l (23 gr/l – tydzień wcześniej) i 14 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 17 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Zmiany cen paliw w skali roku:
Porównanie cen detalicznych diesla w UE (w eur/l – na 22.02.2023)
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE