niedziela, 10 listopada, 2024
spot_img

Stacje paliw coraz więcej zarabiają na kierowcach

spot_img

W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 9-go maja 2024, cena netto litra Pb95 spadła aż o 17 groszy (+1 gr tydzień wcześniej) i sięga 5,142 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 10 groszy na litrze (-1 gr tydzień wcześniej) do 5,030 zł/l (bez VAT). Doliczając VAT, różnica w cenie dwóch głównych paliw (ON jest tańszy) wynosiła 14 groszy (cennik z 09.05.2024).

W konsekwencji ostatnich zmian, od początku maja  cena hurtowa diesla spada o 11 groszy na litrze, a benzyny o 18 groszy. I to w zasadzie koniec dobrych informacji dla konsumentów, ponieważ większość stacji paliw (na wzór sieci PKN Orlen) praktycznie nie obniża cen detalicznych, czerpiąc coraz większe zyski.

Ostatnie zmiany na rynku hurtowym to efekt sezonowego spadku popytu na olej opałowy niższych notowań ropy i lekkiego umocnienia złotego

Notowania ropy falują w rytm oceny perspektyw dalszego rozwoju wojny Izraela z Hamasem, a przy okazji zagrożenia rozszerzenia konfliktu o Iran. Pojawiające się doniesienia o możliwej deeskalacji konfliktu obniżyły notowania ropy w ostatnim tygodniu. Ale ciągle wysokie ceny ropy to również efekt ograniczenia wydobycia surowca przez OPEC, powtarzających się bombardowań rosyjskich rafinerii i stałych problemów żeglugowych na Morzu Czerwonym.

Giełdowa wycena ropy Brent wzrosła na 5-miesięczne maksima na przełomie marca i kwietnia, przekraczając poziomu 90 usd/b. Na poziomach nieco poniżej 90 usd/b ceny utrzymywały się do połowy kwietnia. Dopiero na przełomie kwietnia i maja ceny wyraźnie spadły w okolice 84 usd/baryłkę, gdzie pozostają do teraz (09.05.2024).

Także kurs dolara wobec złotego sprzyjał spadkom cen paliw w hurcie

Po wzroście do około 4,11 zł za dolara w połowie kwietnia, notowania usd/pln wróciły powoli w okolice poziomu 4,0 zł za dolara. Umocnienie złotego to głównie efekt wzrostu kursu eurodolara (zwykle złoty zyskuje, gdy dolar się osłabia do euro).

Ceny na stacjach PKN Orlen wyznaczają teraz górny pułap dla konkurencji

Wydaje się, że po zmianach w zarządzie PKN Orlen, ceny na stacjach tej sieci należą do najwyższych (nie licząc majówkowej promocji) na danym obszarze terytorialnym i np. w Warszawie od wielu tygodni oscylują wokół poziomu 7,0 zł/l benzyny 95-oktanów oraz diesla.

W detalu dwa główne paliwa potaniały o symboliczny grosz w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 19-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,65 zł/l i 6,68 zł/l. Oznacza to, że cena średnia obu paliw zmalała o symboliczny 1 grosz na litrze w skali tygodnia.

Ceny średnie paliw w detalu: 08-05-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,29 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,65 zł/l (-1 gr/l);

• ON: 6,68 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 2,83 zł/l (-1 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie cena hurtowa i detaliczna obu paliw (szczególnie ON) jest już wyższa niż rok temu (tabela poniżej). Zmiany cen paliw w skali roku:

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:

Marże stacji paliw ze sprzedaży ON są najwyższe od końca 2022 roku

W połowie 19 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała aż 45 gr/l dla ON (też 39 gr/l tydzień wcześniej) i 24 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 19 gr/l). W przypadku diesla oznacza to najwyższe marże detaliczne od końcówki 2022 roku !

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży obu głównych paliw (19 gr/l – ON i 19 gr/l – Pb95) jest zbliżona do średniej z poprzedniego roku.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x