środa, 17 grudnia, 2025

Ceny średnie dwóch głównych paliw symbolicznie spadły na stacjach

Na początku grudnia widoczne są niewielkie zmiany cen paliw na krajowych stacjach. Kierowcy, którzy chcą oszczędzić na tankowaniu powinni szukać tańszych stacji. Sprzyjają temu nadal wysokie w grudniu, a rekordowe w skali roku marże. Stąd ceny paliw na najdroższych i najtańszych stacjach często różnią się o 10% i więcej. Dodatkowo widoczne są też spore różnice cen w poszczególnych województwach. Tankując na przypadkowej stacji musimy najczęściej zapłacić znacznie powyżej 6 zł za dwa główne paliwa, przy czym diesel jest zwykle o 10-20 groszy droższy od popularnej benzyny 95 oktanów. Szukając tańszych stacji zapłacimy znacznie poniżej 6 zł/litr ON, i jeszcze mniej za benzynę.

O ile ceny paliw (benzyna i diesel) rosły delikatnie w ostatnich tygodniach, to mocno drożał LPG, ponieważ hurtownicy musieli przestawić się z kierunku wschodniego (Białoruś) na zachodni, przy jednoczesnym skokowym osłabieniu złotego. Bardzo trudno jest znaleźć aktualnie stację z ceną LPG poniżej 3 zł/l.

SPRAWDŹ TAKŻE: Zwrot za paliwo rolnicze w 2025 r. Sprawdź ile wyniesie

Hurtowe ceny paliw spadły symbolicznie

Hurtowe ceny paliw Orlen – W skali tygodnia kończącego się 4-go grudnia 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 4 grosze (-3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,622 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał średnio o 9 groszy (+1 grosz tydzień wcześniej) i kosztował 4,837 zł/l (bez VAT).

Orlen ceny paliw – Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła w hurcie do 26 groszy na litrze (z VAT) – aktualne ceny paliw na 04.12.2024.

Na wyższe ceny ON w stosunku do benzyny ma wpływ sezon grzewczy i fakt, że udział importowanego diesla sprzedawanego na krajowym rynku jest większy niż benzyny, czyli cena tego paliwa jest bardziej zależna od kursów walut.

Warto przypomnieć, że w październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze, a w listopadzie benzyna 95 i diesel zyskują w hurcie odpowiednio o 6 i 20 groszy na litrze.

Notowania ropy pozostają stabilne, a zmienność słabnie

Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b, a skala zmienności powoli się obniża. W czwartkowe południe (05.12.2024) kontrakt najbliższy na ropę Brent wyceniany jest na 72,6 usd/b, czyli na poziomie bardzo zbliżonym do notowań sprzed tygodnia.

W listopadzie i grudniu dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Donalda Trumpa. W USA panuje przekonanie, że nowy prezydent może płynnie kontrolować przepływy energii (też ropy) i jej ceny. Z drugiej strony OPEC+ stara się podnosić ceny surowca, lub zapobiec spadkowi cen poprzez sterowanie podażą z krajów należących do kartelu.

Spadkowo na ceny wpływała też słabnąca gospodarka Chin, ale tu widać pierwsze objawy ożywienia. Na Bliskim Wschodzie rozejm między Izraelem a wspieranym przez Iran Hezbollahem zaczął obowiązywać, co znacznie obniżyło skalę wahań na rynku ropy.

Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby

Notowania USD/PLN w czwartkowe południe (4-go grudnia) obniżyły się nieco poniżej 4,06 złotego za dolara po ustanowieniu rocznego szczytu (powyżej 4,16 zł/usd) na zamknięciu sesji z 22.11.2024. Słaby złoty był w październiku efektem oczekiwań, że Donald Trump wygra wybory, a później zrealizowania się tego scenariusza.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut (wtorek i środa) i na odwrót.

Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem umacniania złotego jest zatrzymanie spadków euro/dolara.

Na stacjach ceny paliw zmieniły się w niewielkim zakresie w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 49-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,07 i 6,18 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 2 grosze, a cena diesla o 1 grosz na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia autogazu pozostała na bardzo wysokim poziomie 3,19 zł/l. Na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa skokowy wzrost kursu dolara.

Aktualne ceny paliw na stacjach

Cena średnia paliw w detalu: 04-12-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,89 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 6,07 zł/l (-2 gr/l);

• ON: 6,18 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (0 gr/l).

Aktualne ceny paliw są dużo niższe od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Po ostatnich zmianach aktualne ceny paliw (ON i Pb95) są niż przed rokiem o 15-24 gr/l w hurcie i o 36-42 gr/l w detalu (tabela poniżej).

Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)

Hurtowe ceny paliw Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN:

Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku

W połowie 49 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 22 gr/l dla ON (+10 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) wzrosła o 6 groszy i sięga 40 groszy na litrze.

W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,5 gr/l) jest o blisko 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,4 gr/l) przewyższa o ponad 1 grosz rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Chętnie poznamy Twoją opinię, skomentuj!x